IOK sålde OS för idrottens skull

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
TV-striden är inte annat än en fortsättning av den kommersialisering av OS som inleddes då amatörkravet avskaffades och spelen såldes till sponsorer. Här är hela bakgrunden eller förklaringen, om du vill.
Anja Pärson är en av de svenska idrottskändisarna som MTG har köpt in speciellt för OS i Sotji.

 

För första gången i svensk TV-historia ska vinter-OS 2014 och sommar-OS 2016 sändas av någon annan än SVT. MTG har köpt rättigheterna och det är där OS erbjuds.

Pengarna går tillbaka till idrotten

Sponsorerna har en mycket betydelsefull roll i dagens IOK och i den världen är det självklart att TV-rättigheterna också säljs till högstbjudande, något som för övrigt alltid skett i USA. Vi svenska TV-tittare kan inte ha kakan och äta upp den.

Vi vill se de bästa tävla under de bästa förutsättningarna, men åtminstone i Sverige verkar vi inte vara beredda att betala för det.

Dessutom är det oerhört viktigt att påpeka att en mycket stor del av de pengar IOK får in på OS går tillbaka till idrotten och då framför allt till de mindre sporterna.

Jag tycker IOK gör helt rätt som försöker få så mycket betalt som möjligt. För utan ett IOK som ger pengar till de små sporterna som exempelvis curling hade lag Anette Norberg aldrig tagit två OS-guld.

Jättelika belopp

Men låt oss titta på hela bakgrunden och ge en förklaring.

IOK:s budget är intressant. IOK redovisar all sin ekonomi över en cykel på fyra år. Den börjar året före vinterspelen och avslutas med sommarspelsåret. Den senaste cykeln var 2009-2012.

För 2009- 2012 var budgeten på 5 194 miljoner dollar, före finansiella poster. De finansiella nettointäkterna uppgick till 187 miljoner dollar.

Den största enskilda delen av IOK:s intäkter går till specialförbunden och de nationella olympiska kommittéerna.

Delade ut 2000 miljoner dollar

Pengar som i slutänden ger fler idrottsmän möjligheten att träna på ett optimalt sätt. Under 2009-2012 delade IOK ut nästan 2000 miljoner dollar till idrotten. Alltså desto större intäkter IOK får desto mer pengar kan återföras till idrotten och idrottsmännen.

IOK:s pengar har också en utjämnande effekt. Relativt sett får ett lite förbund enormt mycket mer pengar än ett stort.

Ett litet förbund som internationella curlingförbundet (WCF) fick 20 miljoner dollar av IOK 2009-2012. Det är en mycket stor andel av deras totala budget på 28 miljoner dollar.

Ett stort (största) förbund som internationella fotbollsförbundet (FIFA) fick 22 miljoner dollar av sin totala budget på 4000 miljoner dollar.

Bidrag till OS-arrangörerna

De näst viktigaste utgiftsområdena för IOK är bidrag till arrangörsstäderna. Genom ökade bidrag från IOK minskar självfallet kostnaderna för den arrangerande staden, möjligen kan det också få fler städer att vilja söka OS.

Resten av intäkterna används för att bygga en reserv och att betala IOK:s administration.  IOK har en policy att de skall ha så stor reserv att de kan överleva ett inställt OS. IOK har en liten administrationskostnad då den bara uppgår till 10 procent av budgeten.

IOK:s viktigaste inkomstkälla är TV-rättigheter följt av sponsorpengar och licenspengar. TV-rättigheterna står för nästan tre fjärdedelar av IOK:s intäkter. De totala TV-intäkterna var för OS 2010 och 2012 inte mindre än 3 850 miljoner dollar.

NBC betalade 2200 miljoner dollar

Mest TV-pengar kom från USA, där bolaget NBC betalade 2200 miljoner dollar totalt för spelen 2010 och 2012.

Den europeiska samarbetsorganisation EBU betalade för motsvarande europeiska sändningsrättigheter 746 miljoner dollar.

IOK fick alltså nästan tre gånger så mycket för de amerikanska TV-rättigheterna än för de europeiska, trots att befolkningen är dubbelt så stor i Europa. Ser man tillbaka de senaste 20 åren har denna relation varit stabil, där IOK har fått mellan 2,5 och 3 gånger mer för TV-rättigheterna i USA än för de europeiska.

SVT har sänt tack vare EBU

Sedan TV-sändningar från OS började har rättigheterna i Europa sålts till EBU som är den europeiska samarbetsorganisation för radio- och TV-bolag. SVT har under hela sin existens varit medlem i EBU, först som en del av SR, sedan 1979 som självständigt bolag. Det är genom medlemskapet i EBU som SVT fått sina sändningsrättigheter.

Däremot  är MTG inte och har inte varit medlem i EBU.

Inför spelen 2014 och 2016 förkastade IOK budet från EBU. De valde istället ett upplägg där de själva sålde TV-rättigheterna till de stora länderna, Frankrike, Italien, Spanien, Turkiet, Tyskland och UK.

IOk valde att sälja till Sportfive

Men IOK valde sedan att sälja rättigheterna för de 40 övriga europeiska länderna till Sportfive som är ett av världens ledande företag inom sporträttigheter och ägs av den franska mediekoncernen Lagardére. På det viset fick MTG chansen.

Sportfive lär ha betalat 316 miljoner dollar och bjöd sedan ut rättigheterna.

I Italien och Turkiet sägs Murdochkoncernen ha betalat 228 miljoner dollar. Rättigheterna till Frankrike, Spanien, Tyskland och UK såldes i samtliga fall till public servicekanaler. Ett avtal för Frankrike landade på 125 miljoner dollar. De tyska uppgår till 187 miljoner dollar och de spanska till 103 miljoner dollar. Britterna som sist slöt avtal betalade 95 miljoner dollar.

TV-intäkterna ökade med 50 procent

IOK ska ha fått in totalt 1159 miljoner dollar för de europeiska TV-rättigheterna till OS 2014 och 2016. Det kan jämföras med de 746 miljoner dollar som Europa betalade för OS 2010 och 2012. En ökning på över 50 procent.

Det var just det här IOK var ute efter då de tackade nej till EBU:s bud.

IOK vill helt enkelt öka intäkterna för tv-rättigheterna för OS från Europa. Timo Lumme, Managing Director of the IOC Television and Marketing Services, uttrycker det ”We have tvin aims: on the one hand we vant to make sure that we have the most succesful broadcast in Sochi and Rio and on the other hand, from a commercial marketing perspective we want to make sure that we`re developing these markets”.

Ryktet säger 40 miljoner dollar

Vi vet att MTG redan har uppfyllt Lummes andra krav genom att ge det mest attraktiva budet för rättigheterna att sända OS, enligt ryktet ska det vara 40 miljoner dollar. Nu återstår det att se om MTG uppfyller det första kravet, att göra bästa möjliga sändningarna.

Förutom dessa informella krav finns det även ett formellt. När Sportfive köpte rättigheterna för de 40 europeiska länderna fanns det ett enda krav från IOK.

Den som köper TV-rättigheterna av Sportfive har skyldigheten att sända minst 100 timmar i ”free-to-air television” från vinterspelen i Sotji och minst 200 timmar från sommarspelen i Rio de Janeiro. ”Free to-air television” definieras som ”Television transmitted over the air without charge for the delivery of the signal to the viewer”.

Det återstår nu att se om och hur MTG kommer att uppfylla det här kravet.

Håkan Bång

Nationalekonom

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.