Först då blir det äkta på riktigt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Klart bra, men först när han står bland tält på steppen och delar ut pulvergröt tycker säkert somliga att det här blir äkta på riktigt.
Kanske vill Zlatan gå i Mads Mikkelsens fotspår, eller snarare José Mourinho, Kaká, Jarno Trulli, Ronaldinho eller Christina Aguileras?, skriver Magnus Berglund.

 

Det hela började i fredags när Zlatan publicerade en bild på en ny tatuering, bestående av namnet Abdullah. Kort därefter började media rapportera om att målkungen hade något nytt på G. Efter Volvo, Vitamin Well och samarbetet med Varner-Gruppen (som äger Dressmann) trodde nog de flesta på ytterligare ett kommersiellt samarbete.

Men frågan är hur ”kommersiellt” det blev? Ny partner blev nämligen välgörenhetsprojektet World Food Programme.

Lite anmärkningsvärt har Zlatan tidigare saknat en uttalad samarbetspartner inom just välgörenhet. Visst har han gjort en delad hoc-grejer, framförallt med barn(cancer)tema, men så vitt jag vet har det inte funnits något formellt samarbete.

Kändisskap och fejk

Kampanjen som Zlatan bokstavligt talat förkroppsligar tänker jag inte gå in på närmare än att han med hjälp av sitt kändisskap och en massa (fejk)tatueringar lyfter namn som blir berättelser om hunger och svält.

Du har säkert inte kunnat undgå den korta videon som ger hela bilden.

Mer intressant kanske att videon togs bort av YouTube kort efter att den laddats upp. Någonstans i kedjan av beslut hade man missat rättigheterna till bildmaterialet från den franska ligan. Nu löst det sig snabbt, och frågan är om det inte till och med gav en extra PR-snurr till kampanjen.

Sex skäl till valet

Att kampanjen är bra och välgjord är ingen hemlighet. Däremot tycker jag vi kan lägga någon minut på att utmana oss själva kring varför Zlatan – och hans team, icke att förglömma – väljer just World Food Programme.

Jag börjar med de här punkterna nedan som gör det lite enklare att förstå varför det blev just WFP, förutom då den eventuella kopplingen till ”PSG Foundation” som verkar hänga lite löst. 

1. Globalt initiativ – En svensk välgörenhetsorganisation hade varit för liten för stjärnan som vill vara större än störst. Svält och undernärda barn är en enorm stor fråga och ett av befolkningens största problem.

2. Barn – Nästan alla älskar barn. Alla som har (eller har haft) barn älskar barn. Här i Sverige scorar alltid Barncancerfonden högst i mätningar om vilken/vilka välgörenhetsorganisationer större målgrupper tycker om/intresserar sig för. Barn berör mer än något annat.

3. Enkelheten – Alla förstår att svält inte är acceptabelt och att lösningen i teorin är fruktansvärt enkel. Och med ”enkel” menar jag att det inte behövs avancerad forskning för att hitta botemedel mot en sjukdom eller vakter med vapen för att skydda skövling av regnskog. Frågan är enkel och därför också enkel att förmedla. Men därmed inte sagt att enkel att lösa i praktiken.

4. FN – Det första jag tänkte när jag såg WFP-loggan var FN. Och mycket riktigt står Förenta Nationerna bakom projektet som på svenska heter något så osexigt som ”FN:s livsmedelsprogram”. Organisationen bakom ger enorm tyngd till initiativet och lyfter Zlatans varumärke till en rekordhög nivå. Nästa steg skulle förstås vara en egen fond av något slag, men ge det några år så kommer det säkert.

5. De andra – För nästan exakt ett år sedan signade WFP upp danska skådespelaren Mads Mikkelsen som ambassadör för programmet. Kanske vill Zlatan gå i hans fotspår, eller snarare José Mourinho, Kaká, Jarno Trulli, Ronaldinho eller Christina Aguileras? Alla är eller har varit WFP-ambassadörer, så vi ska inte tro att det här är något dunderunikt. Och listan med ambassadörer är betydligt längre än så, med många kända ansikten även utanför idrottsvärlden profilerade.

6. Forsman & Bodenfors – Vi ska inte krångla till det. Reklambyrån bakom den här kampanjen är densamma som gjorde Volvofilmen och det är ingen hemlighet att Zlatan och hans team klickar riktigt bra med gänget på Forsman & Bodenfors. Låt prisregnet fortsätta!

Om och när är han på plats?

Nu återstår det bara att se hur långt Zlatans samarbete med WFP blir och om (när!) vi får se honom i något av världens alla utsatta områden. Först när han står bland tält på stäppen och delar ut pulvergröt tycker säkert somliga att det här blir äkta på riktigt.

Men ska jag vara helt ärlig struntar jag fullständigt i renommésnyltningar och varumärkesintentioner. Vi tyckare ska alltjämt leta fel och hitta brister.

Zlatan, det här är bra!

I förra veckan firade förresten David Beckham 10 år som UNICEF-ambassadör. Inte så pjåkigt.

Magnus Berglund

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Lars Grimlund (inte verifierad)

fre, 2015-02-20 20:23

1. Zzzzlatan

Lite trött blir man. Skänk en slant i stället, var tionde är väl inget som drabbar en fattig och skick sedan bollen vidare till Messi, Ronaldo och grabbarna, det skulle göra skillnad.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.