Först då blir det äkta på riktigt

Det hela började i fredags när Zlatan publicerade en bild på en ny tatuering, bestående av namnet Abdullah. Kort därefter började media rapportera om att målkungen hade något nytt på G. Efter Volvo, Vitamin Well och samarbetet med Varner-Gruppen (som äger Dressmann) trodde nog de flesta på ytterligare ett kommersiellt samarbete.
Men frågan är hur ”kommersiellt” det blev? Ny partner blev nämligen välgörenhetsprojektet World Food Programme.
Lite anmärkningsvärt har Zlatan tidigare saknat en uttalad samarbetspartner inom just välgörenhet. Visst har han gjort en delad hoc-grejer, framförallt med barn(cancer)tema, men så vitt jag vet har det inte funnits något formellt samarbete.
Kändisskap och fejk
Kampanjen som Zlatan bokstavligt talat förkroppsligar tänker jag inte gå in på närmare än att han med hjälp av sitt kändisskap och en massa (fejk)tatueringar lyfter namn som blir berättelser om hunger och svält.
Du har säkert inte kunnat undgå den korta videon som ger hela bilden.
Mer intressant kanske att videon togs bort av YouTube kort efter att den laddats upp. Någonstans i kedjan av beslut hade man missat rättigheterna till bildmaterialet från den franska ligan. Nu löst det sig snabbt, och frågan är om det inte till och med gav en extra PR-snurr till kampanjen.
Sex skäl till valet
Att kampanjen är bra och välgjord är ingen hemlighet. Däremot tycker jag vi kan lägga någon minut på att utmana oss själva kring varför Zlatan – och hans team, icke att förglömma – väljer just World Food Programme.
Jag börjar med de här punkterna nedan som gör det lite enklare att förstå varför det blev just WFP, förutom då den eventuella kopplingen till ”PSG Foundation” som verkar hänga lite löst.
1. Globalt initiativ – En svensk välgörenhetsorganisation hade varit för liten för stjärnan som vill vara större än störst. Svält och undernärda barn är en enorm stor fråga och ett av befolkningens största problem.
2. Barn – Nästan alla älskar barn. Alla som har (eller har haft) barn älskar barn. Här i Sverige scorar alltid Barncancerfonden högst i mätningar om vilken/vilka välgörenhetsorganisationer större målgrupper tycker om/intresserar sig för. Barn berör mer än något annat.
3. Enkelheten – Alla förstår att svält inte är acceptabelt och att lösningen i teorin är fruktansvärt enkel. Och med ”enkel” menar jag att det inte behövs avancerad forskning för att hitta botemedel mot en sjukdom eller vakter med vapen för att skydda skövling av regnskog. Frågan är enkel och därför också enkel att förmedla. Men därmed inte sagt att enkel att lösa i praktiken.
4. FN – Det första jag tänkte när jag såg WFP-loggan var FN. Och mycket riktigt står Förenta Nationerna bakom projektet som på svenska heter något så osexigt som ”FN:s livsmedelsprogram”. Organisationen bakom ger enorm tyngd till initiativet och lyfter Zlatans varumärke till en rekordhög nivå. Nästa steg skulle förstås vara en egen fond av något slag, men ge det några år så kommer det säkert.
5. De andra – För nästan exakt ett år sedan signade WFP upp danska skådespelaren Mads Mikkelsen som ambassadör för programmet. Kanske vill Zlatan gå i hans fotspår, eller snarare José Mourinho, Kaká, Jarno Trulli, Ronaldinho eller Christina Aguileras? Alla är eller har varit WFP-ambassadörer, så vi ska inte tro att det här är något dunderunikt. Och listan med ambassadörer är betydligt längre än så, med många kända ansikten även utanför idrottsvärlden profilerade.
6. Forsman & Bodenfors – Vi ska inte krångla till det. Reklambyrån bakom den här kampanjen är densamma som gjorde Volvofilmen och det är ingen hemlighet att Zlatan och hans team klickar riktigt bra med gänget på Forsman & Bodenfors. Låt prisregnet fortsätta!
Om och när är han på plats?
Nu återstår det bara att se hur långt Zlatans samarbete med WFP blir och om (när!) vi får se honom i något av världens alla utsatta områden. Först när han står bland tält på stäppen och delar ut pulvergröt tycker säkert somliga att det här blir äkta på riktigt.
Men ska jag vara helt ärlig struntar jag fullständigt i renommésnyltningar och varumärkesintentioner. Vi tyckare ska alltjämt leta fel och hitta brister.
Zlatan, det här är bra!
I förra veckan firade förresten David Beckham 10 år som UNICEF-ambassadör. Inte så pjåkigt.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Lars Grimlund (inte verifierad)
fre, 2015-02-20 20:23
1. Zzzzlatan
Lite trött blir man. Skänk en slant i stället, var tionde är väl inget som drabbar en fattig och skick sedan bollen vidare till Messi, Ronaldo och grabbarna, det skulle göra skillnad.