PL en strålande affärsidé
De floppade i Champions League, där de enligt många brittiska tidningarna blev för defensiva, too much Mourinhou, i andra mötet mot PSG.
Stora förloraren
Mike Ashley och Newcastle är väl ligans stora förlorare. En klubb med sådan potential, om man ser till arena och fans, ska inte behöva hamna i en bottenstrid som gick hela vägen in i sista omgången.
Men ekonomiskt… ja, där är det idel framgångar. Räkenskaperna för PL-säsongen 2013/14 är klara och för första gången på 16 år gör alla 20 klubbarna tillsammans en vinst på 2,5 miljarder kronor (198 miljoner pund). Detta ska ställas mot säsongen innan då 12 av de 20 klubbarna gick med förlust.
Svindyra TV-rättigheter, 36 procents ökning av intäkterna för tröjsponsringen och finansiella Fair Play-regler som pressat ned i spelarlönerna i förhållande till omsättningen är förklaringen i korta drag.
Man tar sig faktiskt för pannan när man läser om klubbarnas ekonomi. Själv har man följt hela engelska första divisions-spelet från 70-talet och framåt, från leriga planer där otekniska spelare kapade benen av varandra till denna slickade tv-produkt som Premier League är idag. Det är en häpnadsväckande framgångshistoria.
En hel fotbollsvärld som bara häpnar över hur väl det stockkonservativa England har lyckats skapa en underhållningsprodukt som säljer globalt.
Varför erövrade PL världen?
Som enskild sportliga så finns det ingen riktig konkurrent. La Liga och Bundesliga må ha bättre topplag, men som gemensam produkt kan de nog inte riktigt mäta sig. De amerikanska sportligorna är säkert stora omsättningsmässig, men själva sporterna är inte globala.
Fotboll är helt enkelt störst, och den mest eftertraktade ligan verkar Premier League vara.
Men varför blev det Premier League som erövrade världen och inte 80- och 90-talets superliga, Serie A? Eller just Bundesliga eller La Liga, som har världsfotbollen sexigaste storklubbsdrama; El Clasíco med FC Barcelona och Real Madrid.
Förklaringarna
Så vad beror det på? Jag tror att det beror på följande tre saker:
1. Kloka beslut om att sprida tv-pengarna till hela ligan. Och pengarna investerades i två komponenter: utländska spelare och tränare, och klubbarnas arenor. Kvaliteten på produkten höjdes med andra ord. Detta samtidigt som den italienska fotbollen stagnerade med skandaler och dåligt skötta kommunala arenor. Först nu, detta år, försöker spanska politiker och representanter för mindre klubbar att övertyga Real Madrid och Barcelona att acceptera samma fördelningsmodell.
2. Världens bästa tv-producenter. Det är ofta ett förbisett faktum, men de brittiska tv-producenterna ställde upp flera kameror, hade bättre närbilder och klippte matcherna mer dramaturgiskt än sina konkurrenter. De tog dessutom fram bättre matchgrafik. De paketerade produkten, så att säga. De av oss som även gillar BBC:s naturprogram, dramaserier och kameraarbetet i exportsuccén Top Gear förstår hur hög den brittiska tv-kompetensen är.
3. Tur med tajmingen. Och tajmingen hette Manchester Uniteds sportsliga framgångar och David Beckhams hysteriska popularitet i Asien. Den kombon blev dragplåstret, de banade väg för både PL och den övriga europeiska klubbfotbollen in i den globala populärkulturen. Trots Manchester Uniteds harvande de senaste två säsongerna är klubben rikare än någonsin. Reklamkontrakten med Chevrolet och Adidas är massiva och Old Trafford fylls vecka ut och vecka in, och bland fans höjs nu krav på att arenan ska byggas ut ytterligare.
Tycker du likadant eller har du andra analyser om utvecklingen? Vi vill veta vad ni tycker, kom med synpunkter i kommentatorsfältet!
Mest lästa just nu
Klubben var ju räddad. Nytt kapital skulle säkra en framtid. Det beskedet fick stjärnorna i den norsk norska storklubben Vipers Kristiansand bara för några veckor sedan. Nuräddades från konkurs i höstas. Nu kommer beskedet att klubben lägger ner verksamheten.
Svenskorna Jamina Roberts,Nina Koppang och carina Strömberg hör till klubben och vet nu inte vad de ska tro och hoppas.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Hockeyintresset är på max, när SHL-laget Frölunda spelar i Scandinavium. Vid lördagens 3-1-seger mot Örebro HC var det som vanligt den här säsongen. För 10:e gången, sedan 2 november, fick ordförande Mats Grauers hänga upp den röda lyktan -symbolen för utsålt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.