PL en strålande affärsidé

De floppade i Champions League, där de enligt många brittiska tidningarna blev för defensiva, too much Mourinhou, i andra mötet mot PSG.
Stora förloraren
Mike Ashley och Newcastle är väl ligans stora förlorare. En klubb med sådan potential, om man ser till arena och fans, ska inte behöva hamna i en bottenstrid som gick hela vägen in i sista omgången.
Men ekonomiskt… ja, där är det idel framgångar. Räkenskaperna för PL-säsongen 2013/14 är klara och för första gången på 16 år gör alla 20 klubbarna tillsammans en vinst på 2,5 miljarder kronor (198 miljoner pund). Detta ska ställas mot säsongen innan då 12 av de 20 klubbarna gick med förlust.
Svindyra TV-rättigheter, 36 procents ökning av intäkterna för tröjsponsringen och finansiella Fair Play-regler som pressat ned i spelarlönerna i förhållande till omsättningen är förklaringen i korta drag.
Man tar sig faktiskt för pannan när man läser om klubbarnas ekonomi. Själv har man följt hela engelska första divisions-spelet från 70-talet och framåt, från leriga planer där otekniska spelare kapade benen av varandra till denna slickade tv-produkt som Premier League är idag. Det är en häpnadsväckande framgångshistoria.
En hel fotbollsvärld som bara häpnar över hur väl det stockkonservativa England har lyckats skapa en underhållningsprodukt som säljer globalt.
Varför erövrade PL världen?
Som enskild sportliga så finns det ingen riktig konkurrent. La Liga och Bundesliga må ha bättre topplag, men som gemensam produkt kan de nog inte riktigt mäta sig. De amerikanska sportligorna är säkert stora omsättningsmässig, men själva sporterna är inte globala.
Fotboll är helt enkelt störst, och den mest eftertraktade ligan verkar Premier League vara.
Men varför blev det Premier League som erövrade världen och inte 80- och 90-talets superliga, Serie A? Eller just Bundesliga eller La Liga, som har världsfotbollen sexigaste storklubbsdrama; El Clasíco med FC Barcelona och Real Madrid.
Förklaringarna
Så vad beror det på? Jag tror att det beror på följande tre saker:
1. Kloka beslut om att sprida tv-pengarna till hela ligan. Och pengarna investerades i två komponenter: utländska spelare och tränare, och klubbarnas arenor. Kvaliteten på produkten höjdes med andra ord. Detta samtidigt som den italienska fotbollen stagnerade med skandaler och dåligt skötta kommunala arenor. Först nu, detta år, försöker spanska politiker och representanter för mindre klubbar att övertyga Real Madrid och Barcelona att acceptera samma fördelningsmodell.
2. Världens bästa tv-producenter. Det är ofta ett förbisett faktum, men de brittiska tv-producenterna ställde upp flera kameror, hade bättre närbilder och klippte matcherna mer dramaturgiskt än sina konkurrenter. De tog dessutom fram bättre matchgrafik. De paketerade produkten, så att säga. De av oss som även gillar BBC:s naturprogram, dramaserier och kameraarbetet i exportsuccén Top Gear förstår hur hög den brittiska tv-kompetensen är.
3. Tur med tajmingen. Och tajmingen hette Manchester Uniteds sportsliga framgångar och David Beckhams hysteriska popularitet i Asien. Den kombon blev dragplåstret, de banade väg för både PL och den övriga europeiska klubbfotbollen in i den globala populärkulturen. Trots Manchester Uniteds harvande de senaste två säsongerna är klubben rikare än någonsin. Reklamkontrakten med Chevrolet och Adidas är massiva och Old Trafford fylls vecka ut och vecka in, och bland fans höjs nu krav på att arenan ska byggas ut ytterligare.
Tycker du likadant eller har du andra analyser om utvecklingen? Vi vill veta vad ni tycker, kom med synpunkter i kommentatorsfältet!
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen