Allsvenskan större än SHL

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hur många fans har egentligen Allsvenskans respektive SHL:s klubbar på Facebook? Magnus Berglund presenterar en sammanställning och ger tips på hur engagemanget kan öka i sociala kanaler.
3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen. Allsvenskan lockar fler användare än SHL, visar det sig. Foto: TT

 

Facebook, denna fluga! Nej, du som är en del av IA:s trogna och kloka läsargrupp vet vid det här laget att Facebook varken är nytt eller någon fluga. Plattformen kom för drygt tio år sedan och med hjälp av iPhone tog sedan användandet fart ordentligt.

Faktum är att ungefär 3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen, enligt Orvesto. Tvåa i landet är Instagram med ungefär hälften så många användare varje dag. Den stora vinnaren på senaste tiden, i termer av antal konton, heter förresten Snapchat. Applikationen har strax över en halv miljon fler svenska användare år jämfört med i höstas och är den kanal som ökar mest. 

Men nog om det! Låt oss titta på hur de stora svenska fotbolls- och hockeylagen sköter sig på just Facebook. Och som vanligt med statistik och data är det upp till dig som läsare att själv tolka diagrammen, men några saker kan vara värda att notera.

Över 1,3 miljoner likes

Herrallsvenskans klubbar har totalt 785 634 Facebookfans. Minst. Det finns ju trots allt flera sidor än klubbarnas officiella. Motsvarande siffra för SHL är 583 291 fans. Noterbart dock att man är ett par klubbar färre i den ligan.

Betänk även att man ju trots allt kan “gilla” fler än ett lag på Facebook.

Lite vid sidan av sammanställningen av lagens digitala supporterskaror kan vi förresten se att SHL som liga har fler Facebookfans än Herrallsvenskan. Hockeyns sida har 70 653 fans (129 aktiva), att jämföra med fotbollens 33 295 (1 511).

Fotbollen har högsäsong

Det finns ingen ”off-season” i sports marketing; antingen är det hög- eller lågsäsong. Det finns innehåll och intresse hela tiden. Duktiga marknadsförare tar vara på säsongernas olika karaktärer och anpassar innehållet och publiceringarna efter förutsättningarna.

Och det märks att fotbollen har högsäsong. I snitt 13 procent av fotbollsklubbarnas Facebookfans är (per dagens datum den 27 juli) aktiva; gillar, kommenterar, delar etcetera. Att jämföra med hockeyklubbarna motsvarande siffra på tre procent. Spridningen mellan lagen är dock större än skillnaden mellan idrotterna; det finns med andra ord hockeyklubbar som – trots lågsäsong – just nu har mer aktiva fans i sina digitala kanaler än vad vissa fotbollsklubbar har.

Det är med andra ord tydligt att några föreningar gjort hemläxan och håller sina supportrar engagerade även under lågsäsongen. Lika tydligt är det att några klubbar inte riktigt har någon plan för sin digitala kommunikation (ens under högsäsong). Trist, tycker jag, för supporterskaran finns ju trots allt bara några knapptryck bort – året runt, 24 timmar om dygnet.

Så ökar du engagemanget

Några konkreta förslag för att öka engagemanget är att dela mindre text och länkar och mer bilder och videoklipp. Framförallt videoklipp som laddas upp direkt i Facebook (och inte via YouTube) har en tendens att få bra spridning. Vill man satsa seriös på Facebook som marknadsföringskanal är det också bra att lägga ett par hundralappar på att marknadsföra utvalda inlägg.

En liten peng gör nämligen att (företaget) Facebook tycker du ska belönas med flera visningar gentemot någon som ”bara” arbetar organiskt. Sajtens algoritmer fungerar så.

Passa också på att fråga fansen saker. Ta chansen inför säsongen och kartlägg dem på ett smakfullt sätt. Ett av mina återkommande exempel är om en förening skulle ha medlemmar/fans där åtta av tio av dem har hund. Det kan låta helt irrelevant, men tvärtom – den klubben är som klippt och skuren för att hitta en ”officiell hundmatsponsor”. 

Du förväntas vara aktiv på Facebook

Att vara aktiv på Facebook som elitförening är mer eller mindre ett måste. Fansen vill gärna ha svar dygnet runt och att sköta kontot för klubbens räkning kan snabbt bli en ganska tung börda. Man måste ständigt vara till hands och när man loggar in privat påminns man av sitt arbete.

Samtidigt är Facebook och de andra sociala medierna ett starkt verktyg för att kommunicera med (inte bara ”till”) sina supportrar, fans, besökare, konsumenter eller vad du nu vill kalla dem. Facebook är ett sätt att som företag, varumärke eller organisation vara mänsklig.

Ett sista tips är att själv Facebook:a runt och se vad olika sidor publicerar, hur de formulerar sig, när de publicerar och så vidare. Leta inspiration från de stora amerikanska ligorna – och passa på att ta en titt på hur konkurrenterna här i Sverige gör.

Glöm aldrig att du själv väljer hur du vill vara på nätet och i sociala kanaler. Och om du kan välja, varför vara tråkig?



Magnus Berglund

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.