Allsvenskan större än SHL

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hur många fans har egentligen Allsvenskans respektive SHL:s klubbar på Facebook? Magnus Berglund presenterar en sammanställning och ger tips på hur engagemanget kan öka i sociala kanaler.
3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen. Allsvenskan lockar fler användare än SHL, visar det sig. Foto: TT

 

Facebook, denna fluga! Nej, du som är en del av IA:s trogna och kloka läsargrupp vet vid det här laget att Facebook varken är nytt eller någon fluga. Plattformen kom för drygt tio år sedan och med hjälp av iPhone tog sedan användandet fart ordentligt.

Faktum är att ungefär 3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen, enligt Orvesto. Tvåa i landet är Instagram med ungefär hälften så många användare varje dag. Den stora vinnaren på senaste tiden, i termer av antal konton, heter förresten Snapchat. Applikationen har strax över en halv miljon fler svenska användare år jämfört med i höstas och är den kanal som ökar mest. 

Men nog om det! Låt oss titta på hur de stora svenska fotbolls- och hockeylagen sköter sig på just Facebook. Och som vanligt med statistik och data är det upp till dig som läsare att själv tolka diagrammen, men några saker kan vara värda att notera.

Över 1,3 miljoner likes

Herrallsvenskans klubbar har totalt 785 634 Facebookfans. Minst. Det finns ju trots allt flera sidor än klubbarnas officiella. Motsvarande siffra för SHL är 583 291 fans. Noterbart dock att man är ett par klubbar färre i den ligan.

Betänk även att man ju trots allt kan “gilla” fler än ett lag på Facebook.

Lite vid sidan av sammanställningen av lagens digitala supporterskaror kan vi förresten se att SHL som liga har fler Facebookfans än Herrallsvenskan. Hockeyns sida har 70 653 fans (129 aktiva), att jämföra med fotbollens 33 295 (1 511).

Fotbollen har högsäsong

Det finns ingen ”off-season” i sports marketing; antingen är det hög- eller lågsäsong. Det finns innehåll och intresse hela tiden. Duktiga marknadsförare tar vara på säsongernas olika karaktärer och anpassar innehållet och publiceringarna efter förutsättningarna.

Och det märks att fotbollen har högsäsong. I snitt 13 procent av fotbollsklubbarnas Facebookfans är (per dagens datum den 27 juli) aktiva; gillar, kommenterar, delar etcetera. Att jämföra med hockeyklubbarna motsvarande siffra på tre procent. Spridningen mellan lagen är dock större än skillnaden mellan idrotterna; det finns med andra ord hockeyklubbar som – trots lågsäsong – just nu har mer aktiva fans i sina digitala kanaler än vad vissa fotbollsklubbar har.

Det är med andra ord tydligt att några föreningar gjort hemläxan och håller sina supportrar engagerade även under lågsäsongen. Lika tydligt är det att några klubbar inte riktigt har någon plan för sin digitala kommunikation (ens under högsäsong). Trist, tycker jag, för supporterskaran finns ju trots allt bara några knapptryck bort – året runt, 24 timmar om dygnet.

Så ökar du engagemanget

Några konkreta förslag för att öka engagemanget är att dela mindre text och länkar och mer bilder och videoklipp. Framförallt videoklipp som laddas upp direkt i Facebook (och inte via YouTube) har en tendens att få bra spridning. Vill man satsa seriös på Facebook som marknadsföringskanal är det också bra att lägga ett par hundralappar på att marknadsföra utvalda inlägg.

En liten peng gör nämligen att (företaget) Facebook tycker du ska belönas med flera visningar gentemot någon som ”bara” arbetar organiskt. Sajtens algoritmer fungerar så.

Passa också på att fråga fansen saker. Ta chansen inför säsongen och kartlägg dem på ett smakfullt sätt. Ett av mina återkommande exempel är om en förening skulle ha medlemmar/fans där åtta av tio av dem har hund. Det kan låta helt irrelevant, men tvärtom – den klubben är som klippt och skuren för att hitta en ”officiell hundmatsponsor”. 

Du förväntas vara aktiv på Facebook

Att vara aktiv på Facebook som elitförening är mer eller mindre ett måste. Fansen vill gärna ha svar dygnet runt och att sköta kontot för klubbens räkning kan snabbt bli en ganska tung börda. Man måste ständigt vara till hands och när man loggar in privat påminns man av sitt arbete.

Samtidigt är Facebook och de andra sociala medierna ett starkt verktyg för att kommunicera med (inte bara ”till”) sina supportrar, fans, besökare, konsumenter eller vad du nu vill kalla dem. Facebook är ett sätt att som företag, varumärke eller organisation vara mänsklig.

Ett sista tips är att själv Facebook:a runt och se vad olika sidor publicerar, hur de formulerar sig, när de publicerar och så vidare. Leta inspiration från de stora amerikanska ligorna – och passa på att ta en titt på hur konkurrenterna här i Sverige gör.

Glöm aldrig att du själv väljer hur du vill vara på nätet och i sociala kanaler. Och om du kan välja, varför vara tråkig?



Magnus Berglund

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön. 

Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen. 

De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.

Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt  och tänker framför allt på åren 1975-91

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den nionde vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Hans Bull från Falun vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Falu BS sålde den vinnande lotten och för det belönades även klubben med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.