Allsvenskan större än SHL

Facebook, denna fluga! Nej, du som är en del av IA:s trogna och kloka läsargrupp vet vid det här laget att Facebook varken är nytt eller någon fluga. Plattformen kom för drygt tio år sedan och med hjälp av iPhone tog sedan användandet fart ordentligt.
Faktum är att ungefär 3 miljoner svenskar använder Facebook dagligen, enligt Orvesto. Tvåa i landet är Instagram med ungefär hälften så många användare varje dag. Den stora vinnaren på senaste tiden, i termer av antal konton, heter förresten Snapchat. Applikationen har strax över en halv miljon fler svenska användare år jämfört med i höstas och är den kanal som ökar mest.
Men nog om det! Låt oss titta på hur de stora svenska fotbolls- och hockeylagen sköter sig på just Facebook. Och som vanligt med statistik och data är det upp till dig som läsare att själv tolka diagrammen, men några saker kan vara värda att notera.
Över 1,3 miljoner likes
Herrallsvenskans klubbar har totalt 785 634 Facebookfans. Minst. Det finns ju trots allt flera sidor än klubbarnas officiella. Motsvarande siffra för SHL är 583 291 fans. Noterbart dock att man är ett par klubbar färre i den ligan.
Betänk även att man ju trots allt kan “gilla” fler än ett lag på Facebook.
Lite vid sidan av sammanställningen av lagens digitala supporterskaror kan vi förresten se att SHL som liga har fler Facebookfans än Herrallsvenskan. Hockeyns sida har 70 653 fans (129 aktiva), att jämföra med fotbollens 33 295 (1 511).
Fotbollen har högsäsong
Det finns ingen ”off-season” i sports marketing; antingen är det hög- eller lågsäsong. Det finns innehåll och intresse hela tiden. Duktiga marknadsförare tar vara på säsongernas olika karaktärer och anpassar innehållet och publiceringarna efter förutsättningarna.
Och det märks att fotbollen har högsäsong. I snitt 13 procent av fotbollsklubbarnas Facebookfans är (per dagens datum den 27 juli) aktiva; gillar, kommenterar, delar etcetera. Att jämföra med hockeyklubbarna motsvarande siffra på tre procent. Spridningen mellan lagen är dock större än skillnaden mellan idrotterna; det finns med andra ord hockeyklubbar som – trots lågsäsong – just nu har mer aktiva fans i sina digitala kanaler än vad vissa fotbollsklubbar har.
Det är med andra ord tydligt att några föreningar gjort hemläxan och håller sina supportrar engagerade även under lågsäsongen. Lika tydligt är det att några klubbar inte riktigt har någon plan för sin digitala kommunikation (ens under högsäsong). Trist, tycker jag, för supporterskaran finns ju trots allt bara några knapptryck bort – året runt, 24 timmar om dygnet.
Så ökar du engagemanget
Några konkreta förslag för att öka engagemanget är att dela mindre text och länkar och mer bilder och videoklipp. Framförallt videoklipp som laddas upp direkt i Facebook (och inte via YouTube) har en tendens att få bra spridning. Vill man satsa seriös på Facebook som marknadsföringskanal är det också bra att lägga ett par hundralappar på att marknadsföra utvalda inlägg.
En liten peng gör nämligen att (företaget) Facebook tycker du ska belönas med flera visningar gentemot någon som ”bara” arbetar organiskt. Sajtens algoritmer fungerar så.
Passa också på att fråga fansen saker. Ta chansen inför säsongen och kartlägg dem på ett smakfullt sätt. Ett av mina återkommande exempel är om en förening skulle ha medlemmar/fans där åtta av tio av dem har hund. Det kan låta helt irrelevant, men tvärtom – den klubben är som klippt och skuren för att hitta en ”officiell hundmatsponsor”.
Du förväntas vara aktiv på Facebook
Att vara aktiv på Facebook som elitförening är mer eller mindre ett måste. Fansen vill gärna ha svar dygnet runt och att sköta kontot för klubbens räkning kan snabbt bli en ganska tung börda. Man måste ständigt vara till hands och när man loggar in privat påminns man av sitt arbete.
Samtidigt är Facebook och de andra sociala medierna ett starkt verktyg för att kommunicera med (inte bara ”till”) sina supportrar, fans, besökare, konsumenter eller vad du nu vill kalla dem. Facebook är ett sätt att som företag, varumärke eller organisation vara mänsklig.
Ett sista tips är att själv Facebook:a runt och se vad olika sidor publicerar, hur de formulerar sig, när de publicerar och så vidare. Leta inspiration från de stora amerikanska ligorna – och passa på att ta en titt på hur konkurrenterna här i Sverige gör.
Glöm aldrig att du själv väljer hur du vill vara på nätet och i sociala kanaler. Och om du kan välja, varför vara tråkig?
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.