Sponsorn söker nätverk

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
En sponsor på elitnivå i hockey satsar oftast stora pengar. Ett paket med logeinnehav, marknadsföring och biljetter kostar ofta kring 500 000 kr i en SHL-arena. En s k huvudsponsor betalar mång-miljonbelopp.
Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen som är en framträdande sponsor som framför allt vill nå nätverk.

 

Så det krävs att klubbarna sköter sig för att behålla kunderna. 

Niclas Andersson är VD för Bilia Mälardalen, ett bolag som finns på tolv orter, däribland Västerås där Niclas har sitt kontor. 

Jag tog en pratstund med Niclas utifrån en sponsors perspektiv. Vilka förväntningar har de? Vad vill de få ut? Vad ser de som bra och sämre? 

Bilia Mälardalen har en bred sponsring. På elitnivå märks bl a Västerås hockeyn och svenska mästarna i bandy, Västerås SK.

Dialog

- Vi förväntar oss en tät dialog med den klubb vi samarbetar med, säger Niclas. - Att vi får ge feedback till förbättring och att vi hjälps åt. Finns inte dialogen tror jag att jag gör mig till tolk för de flesta sponsorer – varför har vi satsat pengar på detta?

Nätverk

Nätverk är ett bekant begrepp i den moderna sponsringen. Att få umgås med andra sponsorer under evenemang och knyta kontakter som i slutändan leder till affärer. Detta är en grundbult i synen på sponsring från företagen.

- Vill påstå att det kanske är nummer ett för oss i vår sponsring, fortsätter Niclas Andersson. 

- Vi eftersträvar nätverken. Vi vill vara en del av dom. En klubb med brett nätverk attraherar oss eftersom det är vägen in till business. Så att få nyttja en klubbs nätverk är stimulerande. Då leder det ena till det andra. Helt plötsligt har vi Mälardalens Handelskammare som samtalspartner.

Idag ett partnerskap

Niclas Andersson är erfaren inom hockeyn. Han har haft god insyn i Skellefteå AIK och ingår i Örebro HK:s styrelse. Så han har följt utvecklingen väl inom sponsring.

- Som de flesta vet så har det gått ifrån allmoser till dagens affärsuppgörelser och ett partnerskap.

Han ser hur de numera moderna arenorna bjuder på helt andra möjligheter för en sponsor. Här kan företag föra ut sitt budskap på jumbotronen och de kan stå för representation på en loge eller i ett VIP-rum.

- Det har ju blivit helt annorlunda. Vi har som sagt gått från islador till arenor. Komforten gör ju att representationen till våra kunder är populär. 

Välgörenhet

Nämn något i övrigt kring klubbarnas sponsorsarbete som du vill lyfta fram.

- Välgörenhet är viktigt. Vi som ett börsnoterat bolag ser samhällsnyttan som prioriterad. Från klubbarnas sida har det blivit bättre. Men här finns mera att göra. Jag tycker att klubbarna borde lyfta upp välgörenhet på dagordningen.

Men var är kvinnorna? 

Själv ser jag Malmö Redhawk kontinuerligt, men har reagerat på avsaknaden av kvinnor.  För att ta ett exempel, Redhawks derbyn mot Rögle, det var utsålt och det betyder 12 600 åskådare. Jag har min plats på Malmö Arena och noterade hur Percys Restaurang var fylld av gäster, totalt 640 personer. 

Men, jag roade mig med att handräkna antalet damer. Efter koll med entrépersonalen kom vi fram till att det endast var 30-talet kvinnliga gäster av 640. 

Hm, det tycks vara som om företagen nästan bara bjuder män i sin representation, åtminstone i Malmö. 

Här finns det mycket ogjort och det gäller generellt. Klubbarna kan själva jobba hårdare och de kan stimulera företagen att också bidra till att fler kvinnor går på hockey. De är stor potentiell publikgrupp.

Gunnar Svensson

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Svensk Gymnastik växer - som inget annat förbund. Efter ett stort tapp under pandemin vände kurvan över antalet medlemmar i fjol och trenden håller i sig i år. Siffrorna för 2023 visar en total ökning om sex procent, eller 13 763 aktiva. inte mindre än 237 201 individer är aktiva i 924 föreningar, över hela landet. I 259 av Sveriges 290 kommuner finns minst en gymnastikförening.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.