Sponsring och event i medvind
• Alicia Vikander vinner en Oscar.
• Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap av Tele2 Arena – priset utdelat av European Sponsorship Association (ESA).
• Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, är nominerad för en Emmy.
• Antalet nomineringar i Gyllene Hjulet har ökat med tjugo procent till 160.
• Investeringarna i sponsring och event är på väg att spränga 14 miljardersvallen - bara internet och mobilt är populärare i marknadsföringsmixen.
Det går bra nu – och det gemensamma är att det har bäring på de mjuka värdena.
Började med musikundret
Det började med det svenska musikundret med Roxette, Denniz Pop och Polar-prisetvinnaren Max Martin, i spetsen. Det fortsatte med kläd- och möbeldesign samt skandinavisk management inom hotell.
Nu kommer skådespelare, en Youtube-stjärna och företag med sinne för det kreativa (bland annat Tele2) med full kraft.
Världen tittar på Sverige med beundrande ögon. Jag märkte det redan vid världens största sponsringskonferensen, IEG, i Chicago förra året. Piewdiepie nämndes varje dag under den fyra dagar långa mässan – både som ett fenomen inom den “nya” kanalen Youtube där han fångar en ung miljonpublik varje gång han kommenterar sitt spelande på nätet, och för det faktum att han är svensk.
Jag tror faktiskt att det bottnar i ABBA. Gruppens framgångar världen över under 70-och 80-talet – främst deras turnéer och då allra främst konserterna i de engelsktalande länderna England, USA, Kanada och Australien – har banat väg för intresset för Sverige och skapat en positiv bild av oss svenskar som föregångare inom en rad områden.
Att Björn Borg sopade banan med alla konkurrenterna i turneringar världen över parallellt med ABBAs framgångar gjorde ju inte saken sämre. Inte heller att Ingemar Stenmark vann många av sina magiska 86 världscupssegrar.
Sponsring och event för 14 miljarder
Nu skriver vi 2016 och investeringarna i sponsring och event är på god väg förbi 14 miljarder kronor inklusive de företagsinterna event som görs med hjälp av en eventbyrå.
Många event sker dock internt på företagen, utan byråhjälp. Dessa räknas inte med i statistiken, liksom inte heller all den sponsring som sker i TV och radio, exempel sponsring av TV-program som Idol. Det innebär att mörkertalet är stort och att investeringarna i sponsring och event egentligen är ännu större än drygt 14 miljarder kronor. Förmodligen flera hundra miljoner kronor större.
Att enbart sponsring sedan flera år växt förbi både TV-reklam och dagspress, enligt IRM:s mätningar, visar den enorma utveckling som sker med hjälp av mjuka värden och upplevelsebaserad kommunikation.
Snart Gyllene Hjulet
Gyllene Hjulet – sponsrings & eventbranschens årliga utdelning av priser till idéer och projekt som sticker ut – blomstrar. Aldrig har antalet bidrag varit större och aldrig har spekulationerna varit så många inför galan.
Det sistnämnda märkte jag speciellt i tisdags då jag hade äran att få presentera de 65 nominerade bidragen på Casino Cosmopol i Stockholm. Det tisslades och tasslades under minglet.
7 april vet vi svarat på vilka 13 vinnare som får motta statyetten, diplom och ära för sina sponsrings- och eventkampanjer 2015. De kommer med stolthet visa att deras vinnarbidrag stärker branschens position ytterligare.
Mest lästa just nu
Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.
Mötesordförande var Ola Johansson, Gästrikland, och han vill tona ned frånvaron av SvFF
Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.
Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.
SEF och SHL blir mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar”.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar