Sponsring och event i medvind

Sponsring har sedan flera år växt förbi både TV-reklam och dagspress. Det visar den enorma utveckling som sker med hjälp av mjuka värden och upplevelsebaserad kommunikation.
Med Abba och de historiska 56-orna inom idrott inleddes det svenska undret, skriver Niklar Birgetz i sin trendspaning inom sponsring och event.
Annons

 

• Alicia Vikander vinner en Oscar.

• Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap av Tele2 Arena – priset utdelat av European Sponsorship Association (ESA).

• Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, är nominerad för en Emmy.

• Antalet nomineringar i Gyllene Hjulet har ökat med tjugo procent till 160.

• Investeringarna i sponsring och event är på väg att spränga 14 miljardersvallen - bara internet och mobilt är populärare i marknadsföringsmixen.

Det går bra nu – och det gemensamma är att det har bäring på de mjuka värdena. 

Började med musikundret

Det började med det svenska musikundret med Roxette, Denniz Pop och Polar-prisetvinnaren Max Martin, i spetsen. Det fortsatte med kläd- och möbeldesign samt skandinavisk management inom hotell. 

Nu kommer skådespelare, en Youtube-stjärna och företag med sinne för det kreativa (bland annat Tele2) med full kraft.

Världen tittar på Sverige med beundrande ögon. Jag märkte det redan vid världens största sponsringskonferensen, IEG, i Chicago förra året. Piewdiepie nämndes varje dag under den fyra dagar långa mässan – både som ett fenomen inom den “nya” kanalen Youtube där han fångar en ung miljonpublik varje gång han kommenterar sitt spelande på nätet, och för det faktum att han är svensk. 

Jag tror faktiskt att det bottnar i ABBA. Gruppens framgångar världen över under 70-och 80-talet – främst deras turnéer och då allra främst konserterna i de engelsktalande länderna England, USA, Kanada och Australien – har banat väg för intresset för Sverige och skapat en positiv bild av oss svenskar som föregångare inom en rad områden.

Att Björn Borg sopade banan med alla konkurrenterna i turneringar världen över parallellt med ABBAs framgångar gjorde ju inte saken sämre. Inte heller att Ingemar Stenmark vann många av sina magiska 86 världscupssegrar. 

Sponsring och event för 14 miljarder

Nu skriver vi 2016 och investeringarna i sponsring och event är på god väg förbi 14 miljarder kronor inklusive de företagsinterna event som görs med hjälp av en eventbyrå. 

Många event sker dock internt på företagen, utan byråhjälp. Dessa räknas inte med i statistiken, liksom inte heller all den sponsring som sker i TV och radio, exempel sponsring av TV-program som Idol. Det innebär att mörkertalet är stort och att investeringarna i sponsring och event egentligen är ännu större än drygt 14 miljarder kronor. Förmodligen flera hundra miljoner kronor större.

Att enbart sponsring sedan flera år växt förbi både TV-reklam och dagspress, enligt IRM:s mätningar, visar den enorma utveckling som sker med hjälp av mjuka värden och upplevelsebaserad kommunikation. 

Snart Gyllene Hjulet

Gyllene Hjulet – sponsrings & eventbranschens årliga utdelning av priser till idéer och projekt som sticker ut – blomstrar. Aldrig har antalet bidrag varit större och aldrig har spekulationerna varit så många inför galan.

Det sistnämnda märkte jag speciellt i tisdags då jag hade äran att få presentera de 65 nominerade bidragen på Casino Cosmopol i Stockholm. Det tisslades och tasslades under minglet.

7 april vet vi svarat på vilka 13 vinnare som får motta statyetten, diplom och ära för sina sponsrings- och eventkampanjer 2015. De kommer med stolthet visa att deras vinnarbidrag stärker branschens position ytterligare.

Niklas Birgetz

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Vintern och snön är här med besked och intresset för längdskidåkning är stort runt om i landet. I Vasaloppsarenan är förhållandena just nu i det närmaste idealiska med ett snödjup på närmare metern uppe i Sälen och fina skidspår hela vägen till Mora. Och Vasaloppsorganisationens arbete med att anpassa verksamheten och planera för att alla ska få en härlig och trygg och skidupplevelse i Vasaloppspåret i vinter pågår för fullt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.