Här söker alla exponering

Nu tänker jag inte reflektera kring vad fotbolls-EM kan betyda för Paris och de andra värdstäderna. Istället vill jag lyfta fram hur ett evenemang kan användas för att marknadsföra andra produkter under ett evenemang.
Städer och företag i samarbete
I samband med Euro 2016 har de medverkande länderna bjudits in att ha paviljonger, i form av containrar, på området Les Berges de l'europé, som är en stor kulturell satsning längs Seines västra kaj.
Sverige har två paviljonger ”by Sweden” som från den 8 juni håller öppet till och med söndagen den 10 juli. På svenska ambassaden i Paris EM-sida står att läsa:
”Paviljongerna ger oss möjlighet att synliggöra Sverige som ett modernt, hållbart och innovativt land, liksom en modern sportnation som bidrar med Zlatan Ibrahimovic, en spelare i världsklass och en av EM’s främsta stjärnor.”
Malmö enda staden
Den svenska satsningen är ett samarbete mellan Team Sweden i Paris (bestående av Ambassaden, Visit Sweden, Svenska Institutet och Business Sweden) och Volvo Cars, Icehotel, Nibe och Malmö stad.
Malmö fick som enda svenska stad/kommun frågan om att medverka från Team Sweden. Kopplingen är ganska uppenbar: Fotboll – Paris – Zlatan – Malmö. Värt att notera är ju också att Sverige, Malmö och Volvo har Zlatan som gemensam nämnare.
Huruvida ishotellet och Nibe kan kopplas till Zlatan är inte lika självklart.
Malmö stad nappade på erbjudandet för att skåningarna tycker att satsningen stämmer bra överens med vad Malmö är och vill stå för. Fotbollen är underordnad men en av de ansvariga menar att fotboll står för något som är mångkulturellt, inkluderande och ungt – precis som Malmö.
Alltid samma bild
Jag kan hålla med till viss del, Malmö representerar i relativt hög utsträckning dessa ledord, men blir samtidigt trött på att fotboll alltid ska stå som symbol för inkludering och mångfald. Och att Zlatan i sin tur ska stå som en symbol för detta.
Zlatan utgjorde utgångspunkt för satsningen, men har inte alls varit inblandad. Han har inte varit intresserad.
Han är nog inte så intresserad av att marknadsföra sin hemstad, även om det trots detta sker ofrivilligt. Malmö bygger nu inte budskapet i paviljongen kring Zlatan utan det handlar mer om (mång)kultur, mat och kreativitet. Fast lite Zlatan blir det ju förstås!
I höstas var jag i Paris med familjen. Vi var på en restaurang. Mina söner var iförda MFF-tröjor. När kyparen kom för att lämna ut menyerna pekade han på pojkarnas tröjor och frågade vad det var för lag.
- Malmö FF, sa alla vid bordet med stolta röster.
"Klart att jag vet"
Kyparen ryckte frågande på axlarna och lämnade bordet. När han kom tillbaka för att ta upp beställningar frågade han:
- Vad sa ni att laget hette? Vilken sport? Basket, handboll?
- Malmö FF, alltså en fotbollsklubb. De ska möta PSG i Champions League.
- Jaha, det känner jag inte till, sa kyparen.
Alla vid bordet blev både besvikna och irriterade. När kyparen återvände med beställd dryck och åter tittade frågande på tröjorna sa jag med lätt desperat röst:
- Malmö, Zlatans moderklubb.
Kyparen sprack upp i ett leende.
- Det vet jag väl. Jag bara driver med er.
Hur lännge minns de honom?
Sedan tog han med pojkarna ut bakom baren och visade tröjorna för de andra i personalen och berättade att pojkarna är från Malmö, precis som Zlatan. De var jättestolta och teg om att de är från Lund. Ganska intressant, faktiskt. När jag var ung teg man knappast om att man var från Lund om man anklagades för att vara från Malmö.
Zlatan har bidragit till att fler människor runt om i världen, eller åtminstone Europa, vet att Malmö finns.
Frågan är hur länge parisarna minns att Zlatan är från Malmö nu när han är på väg mot en ny stad. Frågan är också hur översvämningarna förra veckan påverkar utställningsområdet vid Seine, men det är en helt annan fråga.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.