Guldfågeln och arenasituationen för elitklubbar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Idag har Kalmar kommun diskuterat förvärv av Guldfågeln Arena från Kalmar FF. Då kommunen hade borgat för arenan så är det den billigaste lösningen för kommunen. 

Foto: HeyTim (CC)

Det har självfallet blivit politisk debatt i Kalmar. Idrottsarenor är alltid föremål för mycket diskussion och ses av många grupper som onödiga kommunala utgifter. Det är konstigt då kulturbyggnader som kostar väsentligt mer, har färre besökare och större kommunala driftskostnader per år mera sällan diskuteras.

Skillnad mot kulturen

93 procent av alla arenor i Europa är offentligt ägda. Den första arenan i världen byggdes med gemensamma medel i Grekland för ca 2700 år sedan. Colloseum i Rom var statlig, här finns väl anledning att kritisera underhållsbudgeten de senaste 1600 åren, men innan dess var den fin.

I stort sett alla kulturbyggnader är offentligt ägda, vi har de senaste åren fått någon konsthall, Fotografiska och Abba muséet i Stockholm. Det finns en del privata teatrar som har ett utbud anpassat för weekendturister men normen är offentligt.

Den totala subventionen för idrott ligger på genomsnittliga ca 50 kronor per besökare. Det är en bråkdel av vad kulturbyggnader subventioneras med per besökare.

Värdet av elitidrott

Om någon betvivlar värdet en elitklubb ger sin kommun så skall ni studera MFF som aktör för integration, att få unga i arbete och som ett av kommunens största besöksmål utöver att man vinner serier, rankas högt i Europa och har en fantastisk breddverksamhet. MFF är en av få Allsvenska klubbar som äger sin arena. 

Tvivlar man fortfarande så kan man ringa kommundirektören i Östersund och fråga hur stor andel av positiva artiklar med kommunnamnet som ÖFK står för. Siffran ligger på +95 procent%, ÖFK har gett kommunen mer varumärkesexponering och marknadsföring på två år än vad kommunen på egen hand uppnått på 50 år.

För Kalmar FF (och alla andra aktörer i Kalmar) är det så trist att så länge M22 inte är motorväg så kan Kalmar inte nå den tillväxt man som regionalt kluster borde ha nått. 1 procentenhet tillväxt till per år i 40 år hade med ränteeffekter gjort Kalmarregionen dubbelt så rik. 

För få matcher/event

Problemet för de Allsvenska klubbarna och arenor ser ut så här. Först har man för få event, dvs i normalfallet färre än 20 intäktsdagar per år. Nyckeltalet för lönsamhet för arenor är 60 intäktsdagar med 75 procent beläggning och snitt 200 kronor per biljett. Naturgräs klarar inte detta. Vårt klimat gör att konserter är väldigt svårt att arrangera stora delar av året och för konsertmarknaden så har vi ett arenaöverskott som gör det än svårare.

Borlänge kommun har nu gett Dalkurd en offert där de åtar sig att fixa arenan till Allsvensk standard mot att Dalkurd betalar 30 000 kronor i hyra per match i minst sju år, med halverad hyra om Dalkurd åker ner i Superettan. Hade någon frågat mig så hade jag föreslagit en omsättningshyra på 20 procent av biljettintäkten, dock minimum 50 000 (Allsvenskan) per match. 

Om en kommun ska vara attraktiv

Fotbollsarenan är nämligen en viktig del av eventutbudet i en stad av Borlänge eller Kalmars storlek. Skall en kommun vara attraktiv så är elitidrott en viktig del av eventmixen för kommunen. 

Det trista faktum att lokalmedia inte längre har några läsare under 40 (16 procent enligt medieutredning som minskar snabbt) och en framtid utan lokala media gör att elitklubben blir ett av få kvarvarande sammanhållande kitt som behövs för att hålla ihop ett samhälle. Här får den dominerande elitklubben en helt ny roll.

Inom SHL är hälften av klubbarna ägare av arenor. Här har man med slutspel ca 33 matcher och en arena som är väl anpassad för konserter med 3000–6000 besökare så kan man nå lönsamhet. Den mindre planytan för ishockey gör massor för att arenakostnaden skall bli hanterbar. 

Här krävs en motorväg!

I Allsvenskan är det sedan såvitt jag kommer ihåg numer bara Elfsborg och MFF som äger arenafastigheten. 

Mitt bekymmer är prognoserna från SKL (Sveriges kommuner och Landsting) för kommunal ekonomi framåt i tid. Risken att kommuner inte har råd att underhålla och bygga nya arenor för elitidrotten är överhängande. 

Det är en orsak till att jag driver frågan om att få bort 51-procentregeln för elitklubbarna, vi behöver helt enkelt nya finansiärer som genom klubbar kan bygga nya moderna arenor som kombineras med kontor och bostäder. 

I Kalmar tycker jag klubben och kommunen har agerat klokt. Den lilla investeringen till modernaste versionen av hybridgräs gör att man kan öka användningen av Guldfågeln arena. Även här bör den hyra KFF skall erlägga baseras på omsättning med en minimihyra. KFF kan som del av SEF åta sig att öka sina arenaintäkter över tid, och därmed minska kommunens subvention av arenan.

Dock så ser jag gärna att kommunen tillsammans med Sydsvenska handelskammaren gör än mer för att skapa motorväg från Norrköping, via Kalmar till Malmö. Det är den enskilda åtgärden som skulle ge regionen bäst tillväxt och en elitklubb har samma behov av tillväxt som alla företag såväl som kommunen. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.