Västerbotten i stor offensiv

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I Västerbotten pågår ett ambitiöst arbete. Via idrotten och Västerbottens idrottsförbund är syftet att både att öka föreningarnas utbud och att förstärka dagens idrottsturism.

kampanjen Idrottsdialogen har målsättningen att utveckla dialogen mellan föreningarna och politikerna.

I förra veckan var det en stor träff i Robertsfors med Idrottens utvecklingsråd (alla idrottsföreningar), kommunens politiker samt Länsidrottschefen.

Klubbledarna fick berätta om antalet medlemmar, lite om verksamheten och hur många besökare deras arrangemang drar in till kommunen. I sin tur fick politikerna reflektera, lyssna och berätta vad de kan bidra med. Det blev mycket snack och liten verkstad, helt enkelt.

Framhöll riktlinjerna

Länsidrottschefen Niclas Bromark fick tillfället att kommunicera och betona de nya riktlinjerna och även jämställdhetsmålen i samband med #metoo och #timeout

Föreningarna fick snabbt redogöra för besöksnäringen som de bidrog till. Fakta som uppskattades av politikerna som ville veta vad idrotten bidrar till allt från ökat antal gästnätter till ökad handel som mat och bensin. Som en av politikerna sa:

Någonstans så vet man att idrotten bidrar till så mycket mer i ökade besöksströmmar.

Det är därför som traditionen med den s.k. Idrottsdialogen är en tradition med högt värde. De respektive träffarna genomförs varje år hos alla kommuner i Västerbotten.

Sportens värde som näring i länet

I hela Västerbottens län finns det mer siffror att titta på. 15 kommuner från fjäll till kust innebär att det är, ett väldigt brett län.

Ett av projekt som ligger under Västerbottens Idrottsförbund är Sportup North. Flera orter i länet växer kraftigt med nya industrier och verksamheter. För att den utvecklingen ska få så mycket fart som möjligt behöver man bygga samhället kring dem. Här är idrotten en något bortglömd näring.

Sportsektorn i Västerbotten

Sportup North övergripande syfte är att skapa fler jobb, nya företag och utveckla befintliga företag inom sportnäringen i länet. Idrotten stöttar med kontakter och kapital till idrottsentreprenörer som har förvandlat sina egna idéer till verklighet och med bärighet.

Idrotten i Västerbotten står stark i ett nationellt perspektiv. Det finns många lag och individuella idrottare som är framgångsrika på elitnivå i sina respektive grenar. Det finns bredd- och ungdomsidrott i länet med stor mångfald och som massor av länsbor engageras. I Västerbotten pågår också en positiv utveckling med många stora idrottsarrangemang som är både årligen återkommande eller på planeringsstadiet. Tack vare detta finns det ett starkt nav att cirkla kring.

Idrottsturismen växer snabbt och utvecklingspotentialen bedöms vara fortsatt mycket stor, såväl lokalt som nationellt.

Här har fjällturismen stor betydelse. Här lockas inte bara elitidrottare via träningsläger, utan även motionärer och friluftsentusiaster, exempelvis vandring, skidåkning, skoteråkning och kanotpaddling. (som här i Saxnäs)

Enligt en europeisk beräkningsmodell (Idrottens makroekonomiska effekter i Europa, 2006) visade en uppskattning som gjordes redan 2011 att sportsektorn i Västerbotten har ett värde på cirka 3 miljarder kronor. Detta enligt definitionen Vilnius definition of sport från EU-kommissionen som innefattar sportsektorn idrott, vissa fysiska fritidsaktiviteter, viss motion, kringliggande produkter och tjänster, med mera.

Sportup North

Sportup North har gjort färska regionala studier av nuläget i branschen som visar att majoriteten av de tillfrågade har en bild av stark tillväxtpotential inom Västerbottens sportnäring.

Här finns flera goda exempel och om hur de har lyckats. Inte minst tack vare olika typer av samverkan där privata aktörer har knutits samman med varandra där även offentlighet och akademin är involverad. Utmaningen är att få ännu fler att förstå hur mycket affärsutveckling och hur många nya arbetstillfällen som sportnäringen kan skapa. Tillsammans skapar de framtidens affärer via idrottsarenorna.

I symbios

Idrotten och sportnäringen är i symbios med varandra och den ena kan inte existera utan den andra. Via Sportup North ökar nu ansträngningarna för att ytterligare utveckla sportnäringen genominnovationer – från inland till kust.

Lisbet Olofsson

Fakta och citat

"Jag känner mig tacksam och hedrad av att få vara med Sportup Norths satsning att skapa tillväxt för sportnäringen och lyfta Västerbotten. När man ska gå från idé till handling behövs en massa kunskap, kontakter och finansiering. Samarbetet med Sportup North för Fastgrip´s del innebär att jag kan bocka av alla de punkterna på en och samma gång! Stort tack för ert engagemang!"

— Krister Ruth. Norrut AB

 

Photon Sports – Med modern och användarcentrerad teknik ska vi effektivisera snabbhetsträning och samtidigt göra den till en inspirerande och motiverande upplevelse för såväl elitidrottare som motionärer.

Citat: "Som nystartat företag med sikte mot en global marknad är det viktigt att få bästa skydd för det arbete vi lägger ner. Sportup North är sedan en tid en viktig kugge för att vi ska kunna gå vidare med vårt IPR-arbete och då inte minst patent. Det påbörjade arbetet med att sammankoppla lokala drivkrafter inom idrottsnäringen ser vi som något som kommer kunna hjälpa oss i vårt arbete längre fram."

Jonas Sjöberg, grundare och VD Photon Sports

 

Kittelfjäll – Få orter är lika mytomspunna och omtalade som den lilla skidorten Kittelfjäll i Västerbottens fjällvärld. Vida känt för unik skidåkning, sin fina lätta snö, sköna stämning och helt fantastiska förutsättningar för offpist, tar Kittelfjäll stor plats på den Skandinaviska skidkartan.

Citat: "Vi vill skapa möjligheter för andra aktörer i byn att driva året runt-verksamhet och växa i Kittelfjäll med Sportup North som en kunnig medspelare. För utvecklingens skull är det jätteviktigt om vi kan växa även när det inte är vinter, då vi är historiskt starka med mycket folk som besöker oss, säger Jenny Berg på Kittelfjäll Utveckling. Ambitionen är att stärka aktivitetsbiten under sommar och höst med bland annat trailbanor för cykel, löpning och vandring samt ökad tillgänglighet för rastplatser och förenklingar för kanontpaddling."

Jenny Berg. Kittelfjäll

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.