Nya miljoner ger nya möjligheter

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den nya sponsorn som en av tabloiderna avslöjade som ny namnsponsor, dvs DHL-Svenskan, förra veckan visade sig bli Allsvenskan Delivered by DHL, dvs en presentatör och inte en namnsponsor.

Tränaren och laget som alla pratar om, Östersunds Graham Potter – med ett nyskrivet fyraårsavtal med föreingen i fickan. Foto: Jonas Ekströmer / TT

Svensk Elitfotboll och de allsvenska klubbarna har sparkat igång årets allsvenska. Hur det går där är i min bok redan klart. MFF omsätter mest och skall vinna. Nu är tack och lov inte ekonomisk verklighet och sportslig verklighet samma sak.

åsikter av typen ”vi kommer aldrig att sälja ut namnet” alltid bara handla om hur mycket pengar som ligger på bordet och ingenting annat.

Med tanke på hur lång den pyrotekniska förseningen blev i derbyt får jag anta att Postnord sponsrar svenska cupen. Kul att i alla fall att SEF kan attrahera nya sponsorer på den här nivån.

Även om några summor i vanlig ordning inte kommunicerats får vi anta att det är 8 siffror i årlig ersättning.

Ersättning i åtta siffror

Eventuella diskussioner om konstgräs eller naturgräs för norrlandsklubbarna är uppenbarligen avslutade med tanke på att det ligger tre decimeter snö i Stockholm och av kommentarer på Facebook att döma verkar vänner i Östersund ha skottat bort lika många meter.

Min stora fråga om årets allsvenska är om man lyckas öka publikintäkterna. Antalet besökare är jag rätt ointresserad av men publikintäkterna är av stort intresse.

Förutsättningarna är två direkt motstridiga krafter:

1: En ökad konkurrens om människors fritid i kombination med ökade krav på kvalitet per satsad fritidstimme.

Mot

2: Ett mycket stort antal åtgärder som SEF och klubbarna gör för att sälja biljetter till fler.

Ta mer betalt!

Utöver detta så har vi påverkansfaktorer vi inte kan förutse som vädret med det som verkar bli en rekordkall vår och oförutsägbart sportsligt utfall som också påverkar publikintäkterna.

Ser man hur mycket snittet per arenastol varierar mellan klubbarna så blir det enkla rådet till klubbar under snittet en TMB strategi, dvs Ta Mer Betalt. Finns inte en kundundersökning jag tittat på under åtta år som har pris högre upp än sjunde plats på det man prioriterar vid beslut om arenabesök.

Den stora utmaningen nu när ligan lyckats med medierättigheter och med sponsorer är självfallet matchdagsintäkterna. Det vi vet är att i framtiden, och den börjar som vi alla vet redan i morgon, så kommer inte hard core-supporters att räcka till även om de självfallet är en av de viktigaste grupperna.

Här kan klubbarna tjäna pengar

Ur ett intäktsperspektiv är det sällanbesökarna, dvs de som tycker om fotboll såväl som klubben men där det kommer typ femma på listan av intressen, som kan generera de stora pengarna.

Den här målgruppen är mycket stor och får man 10 procent av dem att gå tre gånger per säsong med premiumpaket är budgeten hemma. Svårigheten är självfallet att lyckas.

Det otroligt omfattande informationsutbud vi numera lever i skapar bredare människor och som ett exempel så har det dubblade utlandsflyget på tio år lett till att andelen besökare som brukar gå på matchen men inte kan gå på matchen för att de är utomlands också dubblats.

Förändrade beteendemönster

Här tror jag vi nått nivåer runt 300 besökare per match i genomsnitt. På samtliga matcher och med 200 spänn per biljett blir det mycket pengar som försvinner på grund av att flygindustrin förändrat våra beteendemönster.

Förändrade beteendemönster inom upplevelseindustrin dit elitfotbollen hör är det som bekymrar mig mest och det jag numera lägger mest energi på.

Här finns det stora utmaningar att möta, dock glad att SEF ligger i framtid med sina stora investeringar på digitaliseringen. Det är en nyckel för överlevnad.

Dan Persson

Fakta

DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, blir från och med säsongsstarten Official Logistics Partner till Allsvenskan, tillika presentationspartner till Allsvenskan - ”Delivered by DHL”. DHL Express blir samtidigt Officiell Partner till Superettan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

 

FC Köpenhamns vd. Jacob Lauesen var i centrum när FC Rosengårds herrlag blev en 49-procentig del av den danska storklubben, med bland annat 16 ligaguld och som i höstas krossade Malmö FF med 5-0 i kval till Champions League.

 

Ägarbolaget,  börsnoterade Parken Sport & Entertainment, med huvudägare, LaLandia, en dansk bjässe i lek land och badanläggningar, kommer inom de närmste tre-fyra åren att göra en investering på 50 miljoner danska kronor i sina svenska partner, i svenska kronor blir det cirka 70 miljoner kronor.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Drygt 5 miljoner kronor tilldelas fem projekt om idrott för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Syftet med detta extra forskningsbidrag är att öka delaktighet och inkludering inom idrotten. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.