Utan algoritmer klarar sig inte idrotten
Jag får löpande frågan vad som är det viktigaste att kunna för att vara en framgångsrik klubb, förening, förbund i framtiden och jag börjar luta åt att svaret är algoritmer.

Travestin på Bill Clintons dåvarande stabschef klassiska uttalande ”It’s the economy stupid”, inför det val där Bill spöade den sittande presidenten Georg Bush den äldre är logisk idag.
Algoritmer, det som styr vad vi ser på sociala medier, kommer att vara det viktigaste för att attrahera kunder, medlemmar, supportrar, utövare om det inte redan är det.
Hur man attraherar
I en snabbt ökande konkurrens om människors fritid är det algoritmer som är svaret på frågan om hur man attraherar.
Den viktigaste personen i en framgångsrik klubb kommer i en nära framtid att vara den som bäst kan och förstår hur sociala mediers algoritmer är uppbyggda.
Det är en kunskap som har någon månad i ”bäst före datum” då de stora drakarna utvecklar sina hela tiden och har tillgång till kombon av de smartaste människorna på jordklotet och obegränsat med pengar.
Oavsett kunskapsnivån om svenska klubbar och förbund kan man enas i slutsatsen att det är mindre sannolikt att de har rekryterat värdens smartaste precis som att vi vet att de inte har några pengar att tala om (i jämförelse med FB, Amazon, Apple m.fl).
Att anställa rätt person
Hade det varit så hade jag förmodligen valt att försöka arbeta med kultur istället för det hade inte funnits något att försöka förbättra inom idrotten och jag hade varit för korkad för att kunna tillföra något.
Anomalin i att dagens ledande aktörer som SEF (Elitfotbollen) och SGF (golfförbundet) skall ha anställda som är kunniga på algoritmer när övriga inte ens förstår vad det är de förstår är inte helt enkel (jag förstår inte heller).
På 80-talet började hotellbranschen anställa så kallade Revenue managers. Det var lite elakt beskrivet autistiska nördar med tjocka glasögon och en förmåga att hantera Excel som gjorde att de kunde anta att allt gick att lösa i Excel. Då satt de i ett fönsterlöst kontor i källaren. Idag sitter de i ledningsgrupp och kan få vilken lön de vill då deras arbeta kan stå för 80 procent av hotellets resultat.
Något liknande kommer att hända med de människor som förstår algoritmer. Det är den kunskapen som är grunden till att få publik på matcherna i framtiden eller få alla barn att börja i just sin förening.
Idrotten störst inom civilisamhället
Hur kunde det då bli så här? Borde inte ledningen i en förening som Boo FF med sin Boo-vallen en kilometer från vår terrass med +3000 barn och ungdomar som tränas ledas av de som brinner för att unga skall ha kul på en fotbollsplan före en nörd som förstår hur man får barn och unga att komma till föreningen och stanna där?
Idrotten är ingen ö som lever utanför samhället som skall ha rätt till andra lagar och andra hänsyn för att man är ideell och påstår sig vara demokratisk. Idrotten är en del av samhället.
Idrotten är den största aktörer inom det s.k. civilsamhället och en viktig och naturlig del av vårt samhälle. Det som förändrats är man nu ses som en del av en upplevelseindustri som konkurrerar om våra fritidspengar. Lika för 7-åringens fotbollsskola som för vår golfresa.
Konsekvensen är att algoritmer och förmågan att förstå dem och vad de skapar är lika viktiga för Golfförbund, Boo FF, Östersunds FK som för alla andra inom upplevelseindustrin.
Lika viktig som guldtränare
Vill IFK Norrköping vinna fler SM-titlar är förmågan att utnyttja algoritmer för att öka sina intäkter förmodligen viktigare än förmågan att anställa någon lika duktig som guldtränare. Det är algoritmerna som skapar de intäkter som behövs för att ha det vinnande laget.
GUD i betydelsen Globalisering, Urbanisering och Digitaliseringen har på 20 år skapat ett helt nytt samhälle. Det faktum att Riksbankschefen Ingves inte förstått konsekvenserna och driver en vansinnig politik är en effekt. Det viktiga nu är att idrottsrörelsen inte är lika korkad.
Dataspelsindustrin förväntas nu gå om sport i global omsättning inom något år, deras system för att attrahera, behålla och utveckla sina kunder ligger ljusår före idrotten och vi konkurrerar om samma fritid.
Min något dystopiska läggning säger mig att idrotten inte kommer att vara smartare än Ingves. Det gör mig ledsen.
Mest lästa just nu
Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023.
Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett upehåll. Så kunde hon motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.
Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag. De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar