"Positiva signaler i golf-Sverige"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Nu när våren har övergått i sommar känns det lagom att ta tempen på Golfsverige. Jag har inte gjort några vetenskapliga studier, men från flera håll hörs positiva signaler. Förbundet rapporterar om ett ökat antal bokningar av golftider via internet och många klubbar har haft högre intäkter från gästspel jämfört med ifjol.

Mitt i lågkonjunkturen ser vi alltså ett ökat golfspelande, men har vi därmed sett slutet på krisen i Golfsverige? Hänger de här sakerna över huvud taget ihop? Svaret är – ja och nej!

Golfanläggningar som inte har någon skuld till sina medlemmar, och har ett sådant läge att man märker av ett ökat intresse för golfspel, har definitivt en fördel idag. Här blir det möjligt att fokusera på en ökad marknadsföring inför de målgrupper man vill nå och utveckla kvalitet och servicegrad. Med en väl utarbetad plan finns alla möjligheter till fortsatt framgång.

För spela golf, det vill vi fortfarande och jag tror att antalet golfspelare kommer att öka ännu mer, med eller utan klubbmedlemskap. Det gäller bara att se till att man har rätt produkt som är anpassad till efterfrågan. Det kan till och med vara så att intresset för att semestra och spela golf i Sverige ökar när det är sämre tider och utlandsresorna minskar. Nu när kronan inte står särskilt högt torde det innebära en ökad turism från framförallt Danmark och Norge.
För golfanläggningar som fortfarande har medlemslån gäller dock ett slitet uttryck – ”Den som står i skuld är inte fri”.

Trots att intresset för golfspel verkar vara konstant så efterfrågas inte medlemskap som kräver höga lån eller insatser. Ska föreningar och anläggningar utvecklas är det ett absolut måste att få bort denna skuldpost eller åtminstone minska skulden. Då blir det möjligt att betala tillbaka medlemslån inom ramen för driftintäkterna. Först när detta är gjort uppstår en frihet och möjlighet att utveckla såväl anläggning som verksamhet och bli attraktiv både för nya medlemmar som greenfeegäster.

Ryktet säger också att antalet nybörjarutbildningar ökar mot i fjol och att klubbar som vågar prova nya medlemsformer får positivt mottagande. Exempelvis kan nämnas att Troxhammars GK, utanför Stockholm, har fått mycket positiv respons på sin 12-hålsbana med bl.a. nya medlemmar (framförallt kvinnliga) och en nästan dubblad greenfeeintäkt mot förra året då banan enbart bestod av 9 hål.

Jag har till dags dato hjälpt närmare 50 golfklubbar i hela Sverige med att göra sig kvitt medlemslånen, främst genom så kallad spelrättskonvertering. När jag nu frågat ett 30-tal klubbar om effekterna har de som hittills svarat uppgett att antalet medlemmar har ökat i de flesta fall. Medlemmarna är mer än nöjda med att man gått över till spelrätter. Rekommendationen är att inte vänta för länge med att göra något åt situationen. När föreningarna ligger mer rätt i typ av medlemskap och kostnader finns intresset att också börja spela golf.

Låt oss nu hoppas att trenden håller i sig, med fortsatt mycket golfspel av dagens och morgondagens aktiva. Golf är ändå en fantastisk sport som kombinerar idrott, social samvaro och sköna naturupplevelser. Ett idrottens ”Kinderegg” skulle man kunna säga.
En fortsatt skön och varm sommar önskar jag er.

Anders Hammarström

Anders Hammarström är flitigt efterfrågad konsult och egen företagare inom golfbranschen och har hjälpt många svenska klubbar förändra sin verksamhet för att överleva. Anders var tidigare i tio år anställd på Svenska golfförbundet med just klubbfrågor som specialitet.

Anders J (inte verifierad)

tis, 2009-07-21 21:59

1. Spelrättskonvertering?

Hur går en spelrättskonvertering till? Och vad det innebär det för den enskilde medlem som lånat ut pengar till klubben? Du skriver att ett 30-tal klubbar har ökat antalet medlemmar efter en konvertering. Utifrån mitt begränsade perspektiv i västra Östergötland där en klubb genomförde en konvertering för ett par år sedan ledde till det stora slitningar och att ett förhållandevis stort antal medlemmar tog sina 9 000 pix och lämnade klubben. Huruvida de lämnade sporten för gott eller valde någon grannklubb känner jag inte till.

Fria Europa (inte verifierad)

tis, 2009-10-13 08:54

2. Spelrätter

Spelrätter är bättre än medlemslån men inte en långsiktig lösning. Spelrätter kommer att bli mer eller mindre värdelösa för golfarna. Det klubbar som vill ha en framtid måste lyckas med är att köpa marken och löpande betala av sina skulder. Då finns det värden.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.