”Spel om pengar är för vuxna”

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Ett vanligt retoriskt knep är att beskriva debattens argument som svepande. Det gör man ofta när man läser som man vill eller det man vill. Dan Persson ger ett utmärkt exempel på detta då han kräver min avgång i Idrottens Affärer den 1 december.
"Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om", menar Håkan Hallstedt vid lotteriinspektionen i ett svar till Dan Perssons krönika. Foto: TT

 

Vår artikel i DI handlar inte om idrottens finansiering. Den handlar om en tjänst som barn bör ha ett absolut minimum med att göra fram till dess att de är mogna att hantera konsekvenserna av spel om pengar.

Strider mot EU-rätten

I Sverige anser vi att den åldern är 18 eller – för svenska kasinon – 20 år. Normalt råder konsensus kring detta. Och det är en gängse uppfattning i stora delar av världen. 

Sverige har, liksom många andra länder, ett förbud som innebär att det inte är tillåtet att främja (t.ex. göra reklam för) ett utom landet anordnat lotteri (38 § lotterilagen). Högsta domstolen har däremot mycket riktigt förklarat att kriminaliseringen av detta förbud strider mot EU-rätten (54 § lotterilagen) eftersom den som främjar ett utom landet lotteri kan få en strängare påföljd än den som främjar ett inom landet anordnat lotteri utan tillstånd. 

Det pågår för övrigt en utredning som har till uppgift att stänga denna lucka i lagstiftningen. Främjandeförbudet i sig har dock aldrig underkänts av någon domstol. Reklam för utländska spelbolag kan därför, åtminstone teoretiskt, fortfarande bli föremål för administrativa ingripanden.

Barn användes som reklampelare

Det ingår fortsatt i Lotteriinspektionens – och mina – tjänsteuppgifter att utöva tillsyn och ingripa enligt lotterilagens bestämmelser, alldeles oavsett vad Dan Persson har för uppfattning om detta.

Allvarligast är dock att Dan Persson missar – eller väljer att blunda för – huvudpoängen med debattartikeln.

Vårt huvudsyfte med inlägget var att betona att spel om pengar är något för vuxna. Det som gjorde oss upprörda var inte det faktum att barn kunde se spelreklam, den finns på många ställen, utan att barn användes som ”reklampelare”.

Barn ska hållas borta

Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om.

Politiken måste avgöra utfallet av en framtida spelreglering. Jag är dock helt övertygad om att en kommande spelreglering inte kommer att göra målgruppen barn mer accepterad som budbärare för spelbolags strategier i samverkan med evenemangsarrangörer. Det vore, för att travestera Dan Persson, korkat.

Att detta skulle utgöra någon form av religiös modell får stå för Dan Persson. Om han på grund av denna inställning anser mig ha fåniga åsikter är något som jag kan leva med.

Läs Dan Perssons inledande krönika

Håkan Hallstedt

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.