”Spel om pengar är för vuxna”

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Ett vanligt retoriskt knep är att beskriva debattens argument som svepande. Det gör man ofta när man läser som man vill eller det man vill. Dan Persson ger ett utmärkt exempel på detta då han kräver min avgång i Idrottens Affärer den 1 december.
"Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om", menar Håkan Hallstedt vid lotteriinspektionen i ett svar till Dan Perssons krönika. Foto: TT

 

Vår artikel i DI handlar inte om idrottens finansiering. Den handlar om en tjänst som barn bör ha ett absolut minimum med att göra fram till dess att de är mogna att hantera konsekvenserna av spel om pengar.

Strider mot EU-rätten

I Sverige anser vi att den åldern är 18 eller – för svenska kasinon – 20 år. Normalt råder konsensus kring detta. Och det är en gängse uppfattning i stora delar av världen. 

Sverige har, liksom många andra länder, ett förbud som innebär att det inte är tillåtet att främja (t.ex. göra reklam för) ett utom landet anordnat lotteri (38 § lotterilagen). Högsta domstolen har däremot mycket riktigt förklarat att kriminaliseringen av detta förbud strider mot EU-rätten (54 § lotterilagen) eftersom den som främjar ett utom landet lotteri kan få en strängare påföljd än den som främjar ett inom landet anordnat lotteri utan tillstånd. 

Det pågår för övrigt en utredning som har till uppgift att stänga denna lucka i lagstiftningen. Främjandeförbudet i sig har dock aldrig underkänts av någon domstol. Reklam för utländska spelbolag kan därför, åtminstone teoretiskt, fortfarande bli föremål för administrativa ingripanden.

Barn användes som reklampelare

Det ingår fortsatt i Lotteriinspektionens – och mina – tjänsteuppgifter att utöva tillsyn och ingripa enligt lotterilagens bestämmelser, alldeles oavsett vad Dan Persson har för uppfattning om detta.

Allvarligast är dock att Dan Persson missar – eller väljer att blunda för – huvudpoängen med debattartikeln.

Vårt huvudsyfte med inlägget var att betona att spel om pengar är något för vuxna. Det som gjorde oss upprörda var inte det faktum att barn kunde se spelreklam, den finns på många ställen, utan att barn användes som ”reklampelare”.

Barn ska hållas borta

Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om.

Politiken måste avgöra utfallet av en framtida spelreglering. Jag är dock helt övertygad om att en kommande spelreglering inte kommer att göra målgruppen barn mer accepterad som budbärare för spelbolags strategier i samverkan med evenemangsarrangörer. Det vore, för att travestera Dan Persson, korkat.

Att detta skulle utgöra någon form av religiös modell får stå för Dan Persson. Om han på grund av denna inställning anser mig ha fåniga åsikter är något som jag kan leva med.

Läs Dan Perssons inledande krönika

Håkan Hallstedt

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.