”Spel om pengar är för vuxna”

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Ett vanligt retoriskt knep är att beskriva debattens argument som svepande. Det gör man ofta när man läser som man vill eller det man vill. Dan Persson ger ett utmärkt exempel på detta då han kräver min avgång i Idrottens Affärer den 1 december.
"Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om", menar Håkan Hallstedt vid lotteriinspektionen i ett svar till Dan Perssons krönika. Foto: TT

 

Vår artikel i DI handlar inte om idrottens finansiering. Den handlar om en tjänst som barn bör ha ett absolut minimum med att göra fram till dess att de är mogna att hantera konsekvenserna av spel om pengar.

Strider mot EU-rätten

I Sverige anser vi att den åldern är 18 eller – för svenska kasinon – 20 år. Normalt råder konsensus kring detta. Och det är en gängse uppfattning i stora delar av världen. 

Sverige har, liksom många andra länder, ett förbud som innebär att det inte är tillåtet att främja (t.ex. göra reklam för) ett utom landet anordnat lotteri (38 § lotterilagen). Högsta domstolen har däremot mycket riktigt förklarat att kriminaliseringen av detta förbud strider mot EU-rätten (54 § lotterilagen) eftersom den som främjar ett utom landet lotteri kan få en strängare påföljd än den som främjar ett inom landet anordnat lotteri utan tillstånd. 

Det pågår för övrigt en utredning som har till uppgift att stänga denna lucka i lagstiftningen. Främjandeförbudet i sig har dock aldrig underkänts av någon domstol. Reklam för utländska spelbolag kan därför, åtminstone teoretiskt, fortfarande bli föremål för administrativa ingripanden.

Barn användes som reklampelare

Det ingår fortsatt i Lotteriinspektionens – och mina – tjänsteuppgifter att utöva tillsyn och ingripa enligt lotterilagens bestämmelser, alldeles oavsett vad Dan Persson har för uppfattning om detta.

Allvarligast är dock att Dan Persson missar – eller väljer att blunda för – huvudpoängen med debattartikeln.

Vårt huvudsyfte med inlägget var att betona att spel om pengar är något för vuxna. Det som gjorde oss upprörda var inte det faktum att barn kunde se spelreklam, den finns på många ställen, utan att barn användes som ”reklampelare”.

Barn ska hållas borta

Vi menar att barn ska hållas borta från denna typ av inblandning i spelrelaterad reklam och det alldeles oavsett vilket spelbolag det handlar om.

Politiken måste avgöra utfallet av en framtida spelreglering. Jag är dock helt övertygad om att en kommande spelreglering inte kommer att göra målgruppen barn mer accepterad som budbärare för spelbolags strategier i samverkan med evenemangsarrangörer. Det vore, för att travestera Dan Persson, korkat.

Att detta skulle utgöra någon form av religiös modell får stå för Dan Persson. Om han på grund av denna inställning anser mig ha fåniga åsikter är något som jag kan leva med.

Läs Dan Perssons inledande krönika

Håkan Hallstedt

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

26 miljoner satsas av en rad företag och institutioner på forskning om fysisk aktivitet och parasport för personer med funktionsnedsättning.  Förhoppningen är att bidra till att öka möjligheterna för personer att bli mer fysiskt aktiva och även gynna paraidrott.

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.