Betydelsen av sociala medier

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Förra året vann Henrik Stenson Jerring-priset efter en kampanj från golfförbundet. Många uppfattade det som provocerande. Vad händer i år? Ska skidförbundet göra som golfen?
Charlotte Kalla är idrotts-Sveriges mest populära person. Exempelvis har hon idag 37 gånger så många följare på Instagram jämfört med för två år sedan.

 

På senare år finns det flera exempel där en stor närvaro i sociala medier spelar roll när det kommer till att vinna fansens röster, inte minst 2011 när ryttaren Rolf-Göran Bengtsson tog hem Jerring-priset efter en kampanj i sociala medier som tog häst-Sverige med storm.

Jämför man antalet följare i sociala medier bland årets nominerade så har damstafettlaget i skidor, med Charlotte Kalla i spetsen, en god chans att hamna i toppen.

Populärast i sociala medier

Av de 13 nominerade till Jerring-priset är nio individer varav sex återfinns i sociala medier.  Det enda laget som har en egen sida på Facebook och som finns representerade på Twitter och Instagram är lag Anna Kjellberg (segling). 

Zlatan Ibrahimovic spelar i en liga för sig med 24,5 miljoner följare. Ser man endast till antalet följare skulle alltså Zlatan vinna Jerring-priset med hästlängder men många av dessa antas vara internationella fans som inte röstar. 

Bland de övriga nominerade är skidåkarna Kalla, Hellner och Haag de som har lyckats bäst när det gäller att samla på sig fans i sociala medier. Får man tro statistiken talar alltså mycket för att en eller flera skidåkare står högst upp på pallen när vinnaren ska koras på Idrottsgalan i januari.

Skidor för hela slanten

Kalla har två chanser att ta hem det ärofyllda priset med nomineringar både som individuell idrottare och genom damstafettlaget i skidor. Haag och Hellner är nominerade genom sina respektive insatser i dam- respektive herrstafettlaget i skidor.

Med sina egna 200 000 följare på Facebook och Instagram har Charlotte Kalla tillsammans med Anna Haag och Ida Ingemarsdotter totalt över 300 000 följare; betydligt fler än herrstafettlaget i skidor som tillsammans har cirka 50 000 följare. 

Sett till antalet följare i sociala medier vinner alltså damstafettlaget i skidor Jerring-priset 2014, Kalla kommer tvåa och herrstafettlaget i skidor tar hem bronsmedaljen.

Sarah väl representerad

Simmerskan Sarah Sjöström finns väl representerad på Twitter, Facebook och Instagram. Tack vare sin bredd i sociala medier når Sjöström fler fans och intar därmed fjärdeplatsen. 

Trots en stor andel internationella följare kan vi inte bortse från Zlatans storhet i Sverige och han spås knipa femteplatsen före fotbollskollegan Nilla Fischer. 

Isa Tidblad-Kekikangas, Meraf Bahta och Örjan Kihlström är också nominerade, men får alla svårt att hitta röster bland fansen i sociala medier. Ingen av de tre finns representerade med officiella konton.

Alla på samma spelplan

Det fina med sociala medier är att alla spelar på samma spelplan, oavsett om man heter Charlotte Kalla eller Isa Tidblad-Keskikangas.

Med en ökad förståelse för hur sociala medier påverkar vår vardag kan alla, med relativt små medel och en smula tid, nå nya höjder genom att använda sociala medier som marknadsföringskanal. 

Det är inte bara Rolf-Göran Bengtsson som med hjälp av den digitala världen tagit sig hela vägen till toppen. 

Förra året vann golfaren, och för många ”doldisen”, Henrik Stenson Jerring-priset. Då gick golfförbundet ut med ett digitalt utskick där man uppmanade sina 581 000 medlemmar att ringa och rösta på Stenson. Idag har Stenson över 180 000 följare i sociala medier.

En stor följarbas lockar

I en allt mer konkurrensutsatt marknad slåss idrottsförbund, föreningar och rättighetsägare om sponsorernas pengar.

Traditionella skyltar och reklamplatser är inte längre lika attraktiva för företagen, istället kan en individ med många följare eller ett idrottslag med stor genomslagskraft i sociala medier vara mera intressant att investera i. 

Idrotten kan genom sociala medier erbjuda företagen en kommunikationskanal direkt till varje enskild konsument vilket i längden kan skapa fler och mer personliga köprelationer. Idrottens aktiva kan själva också dra stor nytta av att kunna direktkommunicera med sina fans vilket kan ge ökade publikintäkter och engagemang kring idrotten.

Kanske är det då inte så konstigt att dagens idrottare satsar på sociala medier för att lyfta sitt varumärke. På senare år har ökningen kanske framförallt skett på Instagram. Charlotte Kalla har idag 37 gånger så många följare på Instagram jämfört med för två år sedan. Fortsätter hon i samma takt följer snart hela Sveriges befolkning skiddrottningen.

Anna Nilsson

Fakta

Ranking, antal följare*

1 Damstafettlaget, skidor, 319 604

2 Charlotte Kalla, skidor, 209 869

3 Herrstafettlaget, skidor, 36 245

4 Sarah Sjöström, simning , 23 191

5 Zlatan Ibrahimovic, fotboll, 24 522 539**

6 Nilla Fischer, fotboll, 13 075

7 Mikaela Laurén, boxning, 8 881

8 Herrstafettlaget, orientering, 8 557

9 Lag Anna Kjellberg, segling,  1 487

10 Helène Ripa, handikappidrott/skidor 907

11 Isa Tidblad-Keskikangas, thaiboxning, 0

11 Meraf Bahta, friidrott, 0

11  Örjan Kihlström, trav, 0

*Siffrorna är baserade på antal följare på Twitter, Facebook och Instagram den 15 december 2014. Zlatan Ibrahimovic, Sarah Sjöström, Mikaela Laurén och Lag Anna Kjellberg är de enda som har och är aktiva med konton i alla tre kanalerna. 

**Zlatan skulle vinna Jerring-priset om man endast såg till antalet följare i sociala medier men bland annat på grund av många internationella fans som inte röstar på Jerring-priset antas Zlatan istället hamna strax efter skidåkarna, kanske även efter simmerskan Sarah Sjöström.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.