Betydelsen av sociala medier
På senare år finns det flera exempel där en stor närvaro i sociala medier spelar roll när det kommer till att vinna fansens röster, inte minst 2011 när ryttaren Rolf-Göran Bengtsson tog hem Jerring-priset efter en kampanj i sociala medier som tog häst-Sverige med storm.
Jämför man antalet följare i sociala medier bland årets nominerade så har damstafettlaget i skidor, med Charlotte Kalla i spetsen, en god chans att hamna i toppen.
Populärast i sociala medier
Av de 13 nominerade till Jerring-priset är nio individer varav sex återfinns i sociala medier. Det enda laget som har en egen sida på Facebook och som finns representerade på Twitter och Instagram är lag Anna Kjellberg (segling).
Zlatan Ibrahimovic spelar i en liga för sig med 24,5 miljoner följare. Ser man endast till antalet följare skulle alltså Zlatan vinna Jerring-priset med hästlängder men många av dessa antas vara internationella fans som inte röstar.
Bland de övriga nominerade är skidåkarna Kalla, Hellner och Haag de som har lyckats bäst när det gäller att samla på sig fans i sociala medier. Får man tro statistiken talar alltså mycket för att en eller flera skidåkare står högst upp på pallen när vinnaren ska koras på Idrottsgalan i januari.
Skidor för hela slanten
Kalla har två chanser att ta hem det ärofyllda priset med nomineringar både som individuell idrottare och genom damstafettlaget i skidor. Haag och Hellner är nominerade genom sina respektive insatser i dam- respektive herrstafettlaget i skidor.
Med sina egna 200 000 följare på Facebook och Instagram har Charlotte Kalla tillsammans med Anna Haag och Ida Ingemarsdotter totalt över 300 000 följare; betydligt fler än herrstafettlaget i skidor som tillsammans har cirka 50 000 följare.
Sett till antalet följare i sociala medier vinner alltså damstafettlaget i skidor Jerring-priset 2014, Kalla kommer tvåa och herrstafettlaget i skidor tar hem bronsmedaljen.
Sarah väl representerad
Simmerskan Sarah Sjöström finns väl representerad på Twitter, Facebook och Instagram. Tack vare sin bredd i sociala medier når Sjöström fler fans och intar därmed fjärdeplatsen.
Trots en stor andel internationella följare kan vi inte bortse från Zlatans storhet i Sverige och han spås knipa femteplatsen före fotbollskollegan Nilla Fischer.
Isa Tidblad-Kekikangas, Meraf Bahta och Örjan Kihlström är också nominerade, men får alla svårt att hitta röster bland fansen i sociala medier. Ingen av de tre finns representerade med officiella konton.
Alla på samma spelplan
Det fina med sociala medier är att alla spelar på samma spelplan, oavsett om man heter Charlotte Kalla eller Isa Tidblad-Keskikangas.
Med en ökad förståelse för hur sociala medier påverkar vår vardag kan alla, med relativt små medel och en smula tid, nå nya höjder genom att använda sociala medier som marknadsföringskanal.
Det är inte bara Rolf-Göran Bengtsson som med hjälp av den digitala världen tagit sig hela vägen till toppen.
Förra året vann golfaren, och för många ”doldisen”, Henrik Stenson Jerring-priset. Då gick golfförbundet ut med ett digitalt utskick där man uppmanade sina 581 000 medlemmar att ringa och rösta på Stenson. Idag har Stenson över 180 000 följare i sociala medier.
En stor följarbas lockar
I en allt mer konkurrensutsatt marknad slåss idrottsförbund, föreningar och rättighetsägare om sponsorernas pengar.
Traditionella skyltar och reklamplatser är inte längre lika attraktiva för företagen, istället kan en individ med många följare eller ett idrottslag med stor genomslagskraft i sociala medier vara mera intressant att investera i.
Idrotten kan genom sociala medier erbjuda företagen en kommunikationskanal direkt till varje enskild konsument vilket i längden kan skapa fler och mer personliga köprelationer. Idrottens aktiva kan själva också dra stor nytta av att kunna direktkommunicera med sina fans vilket kan ge ökade publikintäkter och engagemang kring idrotten.
Kanske är det då inte så konstigt att dagens idrottare satsar på sociala medier för att lyfta sitt varumärke. På senare år har ökningen kanske framförallt skett på Instagram. Charlotte Kalla har idag 37 gånger så många följare på Instagram jämfört med för två år sedan. Fortsätter hon i samma takt följer snart hela Sveriges befolkning skiddrottningen.
Mest lästa just nu
Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.
Mötesordförande var Ola Johansson, Gästrikland, och han vill tona ned frånvaron av SvFF
Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.
Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.
Då blir SEF och SHL mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar - och kunna hämta hem miljoner direkt till klubben, den tredje parten,
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.