Betydelsen av sociala medier

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Förra året vann Henrik Stenson Jerring-priset efter en kampanj från golfförbundet. Många uppfattade det som provocerande. Vad händer i år? Ska skidförbundet göra som golfen?
Charlotte Kalla är idrotts-Sveriges mest populära person. Exempelvis har hon idag 37 gånger så många följare på Instagram jämfört med för två år sedan.

 

På senare år finns det flera exempel där en stor närvaro i sociala medier spelar roll när det kommer till att vinna fansens röster, inte minst 2011 när ryttaren Rolf-Göran Bengtsson tog hem Jerring-priset efter en kampanj i sociala medier som tog häst-Sverige med storm.

Jämför man antalet följare i sociala medier bland årets nominerade så har damstafettlaget i skidor, med Charlotte Kalla i spetsen, en god chans att hamna i toppen.

Populärast i sociala medier

Av de 13 nominerade till Jerring-priset är nio individer varav sex återfinns i sociala medier.  Det enda laget som har en egen sida på Facebook och som finns representerade på Twitter och Instagram är lag Anna Kjellberg (segling). 

Zlatan Ibrahimovic spelar i en liga för sig med 24,5 miljoner följare. Ser man endast till antalet följare skulle alltså Zlatan vinna Jerring-priset med hästlängder men många av dessa antas vara internationella fans som inte röstar. 

Bland de övriga nominerade är skidåkarna Kalla, Hellner och Haag de som har lyckats bäst när det gäller att samla på sig fans i sociala medier. Får man tro statistiken talar alltså mycket för att en eller flera skidåkare står högst upp på pallen när vinnaren ska koras på Idrottsgalan i januari.

Skidor för hela slanten

Kalla har två chanser att ta hem det ärofyllda priset med nomineringar både som individuell idrottare och genom damstafettlaget i skidor. Haag och Hellner är nominerade genom sina respektive insatser i dam- respektive herrstafettlaget i skidor.

Med sina egna 200 000 följare på Facebook och Instagram har Charlotte Kalla tillsammans med Anna Haag och Ida Ingemarsdotter totalt över 300 000 följare; betydligt fler än herrstafettlaget i skidor som tillsammans har cirka 50 000 följare. 

Sett till antalet följare i sociala medier vinner alltså damstafettlaget i skidor Jerring-priset 2014, Kalla kommer tvåa och herrstafettlaget i skidor tar hem bronsmedaljen.

Sarah väl representerad

Simmerskan Sarah Sjöström finns väl representerad på Twitter, Facebook och Instagram. Tack vare sin bredd i sociala medier når Sjöström fler fans och intar därmed fjärdeplatsen. 

Trots en stor andel internationella följare kan vi inte bortse från Zlatans storhet i Sverige och han spås knipa femteplatsen före fotbollskollegan Nilla Fischer. 

Isa Tidblad-Kekikangas, Meraf Bahta och Örjan Kihlström är också nominerade, men får alla svårt att hitta röster bland fansen i sociala medier. Ingen av de tre finns representerade med officiella konton.

Alla på samma spelplan

Det fina med sociala medier är att alla spelar på samma spelplan, oavsett om man heter Charlotte Kalla eller Isa Tidblad-Keskikangas.

Med en ökad förståelse för hur sociala medier påverkar vår vardag kan alla, med relativt små medel och en smula tid, nå nya höjder genom att använda sociala medier som marknadsföringskanal. 

Det är inte bara Rolf-Göran Bengtsson som med hjälp av den digitala världen tagit sig hela vägen till toppen. 

Förra året vann golfaren, och för många ”doldisen”, Henrik Stenson Jerring-priset. Då gick golfförbundet ut med ett digitalt utskick där man uppmanade sina 581 000 medlemmar att ringa och rösta på Stenson. Idag har Stenson över 180 000 följare i sociala medier.

En stor följarbas lockar

I en allt mer konkurrensutsatt marknad slåss idrottsförbund, föreningar och rättighetsägare om sponsorernas pengar.

Traditionella skyltar och reklamplatser är inte längre lika attraktiva för företagen, istället kan en individ med många följare eller ett idrottslag med stor genomslagskraft i sociala medier vara mera intressant att investera i. 

Idrotten kan genom sociala medier erbjuda företagen en kommunikationskanal direkt till varje enskild konsument vilket i längden kan skapa fler och mer personliga köprelationer. Idrottens aktiva kan själva också dra stor nytta av att kunna direktkommunicera med sina fans vilket kan ge ökade publikintäkter och engagemang kring idrotten.

Kanske är det då inte så konstigt att dagens idrottare satsar på sociala medier för att lyfta sitt varumärke. På senare år har ökningen kanske framförallt skett på Instagram. Charlotte Kalla har idag 37 gånger så många följare på Instagram jämfört med för två år sedan. Fortsätter hon i samma takt följer snart hela Sveriges befolkning skiddrottningen.

Anna Nilsson

Fakta

Ranking, antal följare*

1 Damstafettlaget, skidor, 319 604

2 Charlotte Kalla, skidor, 209 869

3 Herrstafettlaget, skidor, 36 245

4 Sarah Sjöström, simning , 23 191

5 Zlatan Ibrahimovic, fotboll, 24 522 539**

6 Nilla Fischer, fotboll, 13 075

7 Mikaela Laurén, boxning, 8 881

8 Herrstafettlaget, orientering, 8 557

9 Lag Anna Kjellberg, segling,  1 487

10 Helène Ripa, handikappidrott/skidor 907

11 Isa Tidblad-Keskikangas, thaiboxning, 0

11 Meraf Bahta, friidrott, 0

11  Örjan Kihlström, trav, 0

*Siffrorna är baserade på antal följare på Twitter, Facebook och Instagram den 15 december 2014. Zlatan Ibrahimovic, Sarah Sjöström, Mikaela Laurén och Lag Anna Kjellberg är de enda som har och är aktiva med konton i alla tre kanalerna. 

**Zlatan skulle vinna Jerring-priset om man endast såg till antalet följare i sociala medier men bland annat på grund av många internationella fans som inte röstar på Jerring-priset antas Zlatan istället hamna strax efter skidåkarna, kanske även efter simmerskan Sarah Sjöström.

Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.

Racingserien STCC  åtyerkommer i Göteborg och det innebär att en 625  meter lång bana ska byggas mitt inne i stan till premiären den 8-9 juni.. I dag  avslöjas att ett stort tävlingsområde ska anläggas vid sidan av Ullevi för premiären av världens första 100- procentiga elektriska nationella mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.