Super Bowl, årets spektakel...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Super Bowl = Super Pengar. Ett jättelikt evenemang eller spektakel, om man så vill. Matchen och resultatet är viktigast, men det som lockar amerikanerna allt mer är halvtidsshowen…
New England Patriots fans firar segern efter patrioternas triumf i Super Bowl-finalen mot Seattle Seahawks. Foto: Steven Senne, AP Photo/TT

 

Nattens final blev högdramatisk. Inför andra halvlek var det lika, 14-14, men sedan tog Seahawks ett stadigt grepp om matchen och hade ledningen med 24-14. Men patrioterna gav inte upp och anförda av Tom Brady hämtade de upp underläget till 24-21 för att sedan göra ytterligare sju poäng och vinna med 28-24.

En smått otrolig triumf för New England Patriots och en mycket smärtsam förlust för Seahawks inför 100 miljoner TV-tittare.

Det här lockar amerikanarna

Vad är mest intressant med Super Bowl nummer 49 i USA för amerikanerna?

Jo, själva matchen är viktigast för 46.8 procent (ner från 47.3 procent 2012), förstås.

Därefter reklamen 25.1 procent (25.8 procent), umgås med vänner 16.2 procent (18.9 procent) och sist är halvtidsshowen med 11.9 procent (8.1 procent). Intresset för halvtidsshowen har fortsatt att öka sedan 2012 medan de andra kategorierna har gått ner.  

En 30 sekunders reklamsnutt kostade 37 miljoner kronor (4.5miljoner dollar) vilket är 7 procent mer jämfört med 2014. 

NBC som har TV-rättigheterna för matchen i år började med en fem timmar analys som inleddes klockan 12 här i Dallas.

Sändningen för matchen startade kl 17 (matchen börjar 17:25) och var slut 21.15 med 15 minuters analys. 

För att behålla TV-tittarna

Direkt efter sändningarna visade NBC säsongspremiären av Blacklist med James Spader som är en av de mest populära TV-serierna i USA. NBC försöker behålla TV-tittarna över tio timmar för att kunna sälja så mycket reklam som möjligt.   

Hur är det då med biljettpriserna? 

Min gode vän Tomas ringde mig från flygplatsen i Seattle på torsdagskvällen där Seahawks supportrar var på väg till Phoenix för matchen mot New Englands Patriots och berättade att de sämsta biljetterna högst upp som kostade 7 800 kronor ($950) då var uppe i 41 375 kronor ($5000). 

En supporter som hade köpt en biljett för 16 550 kronor ($2000) blev erbjuden 37 237 kronor ($4500) av biljettmäklaren för att köpa tillbaka biljetten. Han hade kunnat stanna hemma och tjänat 20 687 kronor ($2500) utan att ha gjort något. 

En annan supporter hoppades på att få en biljett för 20 687 kronor ($2500) vilket var skilsmässgränsen for hans hustru. Back-up-planen var ett bokat bord på en sportbar nära arenan. 

Det är värt det

Är det värt att köpa biljetter för en Super Bowl för supportrarna? 

Jag hade möjlighet 1993 att gå på Super Bowl 27 som spelades 1993 mellan Dallas Cowboys och Buffalo Bills i Rose Bowl Los Angeles, Kalifornien. Michael Jackson uppträdde i halvtid. Biljettförsäljningen började på planet från Dallas och min gräns på 9 930 kronor ($1200) per biljett kunde uppfyllas. 

Det var på den tiden då man hade satellittelefoner på flygplanen och jag fick fram ett snabbt samtal till min kund som letade biljetter i Los Angeles och jag slog till och köpte två biljetter.

Det är det största idrottsevenemang som jag har upplevt. 

Hör till showen

Att Cowboys då vann med 52-17 gjorde inte upplevelsen sämre för en supporter som hade haft säsongsbiljetter i fyra år och sett alla Cowboys hemmamatcher sedan 1989, det år då laget vann en match och förlorade 15!        

Super Bowl = Super Pengar, det är så bara. Och i år slapp man undan skandaler. Det vara bara lite resonemang runt undersökningar om att i semifinalen mellan Patriots och Indianapolis Colts hade Patriots spelat med bollar som inte var fullpumpade. På det viset kunde Quartbacken Tom Brady lättare greppa och kasta bollen…  

Det hör liksom till showen.

Finns det vinnare, finns det också förlorare. En Seattle Seahawks kan inte hålla tårarna tillbaka efter förlusten. Foto: Ted S. Warren, Ap Photo/TT

Mats Lundberg

lasse b (inte verifierad)

mån, 2015-02-02 10:40

1. intressant, tvivels utan;

intressant, tvivels utan; intressant varför folk är beredda betala dyra pengar för att se detta spektakel, min förklaring är att media styr, utan positiv media inga pengar till den s k "sporten ..."

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.