Inte ett stillasittande event...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
När Lidingöloppet lockar med Trafikverket till sponsring och kan ta sikte på en halvmara under jord är det perfekt. Unika, nischade koncept som kontrast till stillasittande eller minglande.
Samarbetet mellan Lidingöloppet och Trafikverket ska utmynna i en jättelik halvmara under jord. Foto: Jessica Gow, TT

 

År 2000 sprang jag Broloppet, ett halvmaraton på den nyöppnade bron över Öresund mellan Malmö och Köpenhamn. Vi var 96 000 anmälda, och en del av den inledande sträckan gick via en tunnel. 80 000 kom i mål.

Förra året sprang jag Lidingöloppets Tunnel Run i den nyöppnade tunneln mellan Värtahamnen och Universitet/E4/E20 – tillsammans med 42 000 andra.

Unika koncept är rätt

När jag läste att Lidingöloppet och Trafikverket planerar en halvmara i tunnelsystemet i den planerade ”Förbifart Stockholm” 2025 blev jag först lite besviken.

Varför?

Jo, för att en av anledningarna till att jag sprang både Broloppet och Tunnel Run var just att det såldes in som ”Once a life time”. Och så kommer det ett liknande lopp, visserligen om tio år, men ändå…

Broloppet ska vi inte prata om. Det blev ju ytterligare en halvmara 2010 när man firade tioårsjubileet.

Men så tänkte jag lite längre än näsan räcker och konstaterade att ”det är ju egentligen perfekt och precis den trenden som sker nu”: Unika, nischade koncept inom löpning.

Där får de lusten

Om Broloppet och Tunnel Run sorteras in under ”Once a life time” kan nog Color Run och Music Run – vars typ av lopp går under benämningen Fun Run - snarare sorteras in under rubriken ”For the fun of it”.

Ursäkta svengelskan, men både Color Run och Music Run är kommersiella, internationella koncept – som fått fäste i en ny grupp löpare: de som inte springer för prestationens skull, utan för att det är kul att springa och röra på sig – och kanske till och med för första gången deltar i ett lopp.

En helt ny målgrupp alltså. 

Color Run väntas ha 38 000 löpare totalt i år i Sverige. En fantastisk siffra.

För sponsorerna av den här typen av event är det perfekt: att sponsra konserter och musikfestivaler är förstås inget nytt. Den här gången är det en helt nykter publik som kan uppleva ren glädje med inriktning på hälsa.

Trenden inte övergående

En relativt riskfri sponsorsatsning med andra ord – om du i första hand är ute efter att nå målgruppen 16-35. 

Jag tror inte bara att den här trenden håller i sig, utan även ökar: fler och fler rättighetsägare till traditionella event kommer att behöva tänka i nya banor: är det kanske ett löparkoncept jag ska skapa istället för mitt traditionella event – eller kanske komplettera med? 

Till och med Almedalsveckan fick ett nytt lopp i år: Almedalsloppet (4,2 km) lockade betydligt fler deltagare än vad arrangörerna med huvudsponsorn Skandia i spetsen förväntade sig: 250 personer. 

Triathlon på Gotland?

Almedalsloppet är ett lysande exempel på hur du kan aktivera målgruppen ”utställare och deltagare” till något ännu starkare än att bara ”opinionsbilda, sälja och mingla”. Dessutom något som alla mår bra av: gå eller springa.

Jag blir inte förvånad om det utvecklas till ett triathlon med tiden…

Jag fick själv en lysande idé kring det här med löpning kopplat till event som jag ska smaka på ett tag innan jag lanserar den…

Helt klart är i alla fall: löpar- och hälsotrenden är här för att stanna!

Det bör alla rättighetsinnehavare med stillasittande, alternativt minglande, medarbetare och kunder tänka på i planeringen av nästa evenemang. 

Niklas Birgetz

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.