Inte ett stillasittande event...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
När Lidingöloppet lockar med Trafikverket till sponsring och kan ta sikte på en halvmara under jord är det perfekt. Unika, nischade koncept som kontrast till stillasittande eller minglande.
Samarbetet mellan Lidingöloppet och Trafikverket ska utmynna i en jättelik halvmara under jord. Foto: Jessica Gow, TT

 

År 2000 sprang jag Broloppet, ett halvmaraton på den nyöppnade bron över Öresund mellan Malmö och Köpenhamn. Vi var 96 000 anmälda, och en del av den inledande sträckan gick via en tunnel. 80 000 kom i mål.

Förra året sprang jag Lidingöloppets Tunnel Run i den nyöppnade tunneln mellan Värtahamnen och Universitet/E4/E20 – tillsammans med 42 000 andra.

Unika koncept är rätt

När jag läste att Lidingöloppet och Trafikverket planerar en halvmara i tunnelsystemet i den planerade ”Förbifart Stockholm” 2025 blev jag först lite besviken.

Varför?

Jo, för att en av anledningarna till att jag sprang både Broloppet och Tunnel Run var just att det såldes in som ”Once a life time”. Och så kommer det ett liknande lopp, visserligen om tio år, men ändå…

Broloppet ska vi inte prata om. Det blev ju ytterligare en halvmara 2010 när man firade tioårsjubileet.

Men så tänkte jag lite längre än näsan räcker och konstaterade att ”det är ju egentligen perfekt och precis den trenden som sker nu”: Unika, nischade koncept inom löpning.

Där får de lusten

Om Broloppet och Tunnel Run sorteras in under ”Once a life time” kan nog Color Run och Music Run – vars typ av lopp går under benämningen Fun Run - snarare sorteras in under rubriken ”For the fun of it”.

Ursäkta svengelskan, men både Color Run och Music Run är kommersiella, internationella koncept – som fått fäste i en ny grupp löpare: de som inte springer för prestationens skull, utan för att det är kul att springa och röra på sig – och kanske till och med för första gången deltar i ett lopp.

En helt ny målgrupp alltså. 

Color Run väntas ha 38 000 löpare totalt i år i Sverige. En fantastisk siffra.

För sponsorerna av den här typen av event är det perfekt: att sponsra konserter och musikfestivaler är förstås inget nytt. Den här gången är det en helt nykter publik som kan uppleva ren glädje med inriktning på hälsa.

Trenden inte övergående

En relativt riskfri sponsorsatsning med andra ord – om du i första hand är ute efter att nå målgruppen 16-35. 

Jag tror inte bara att den här trenden håller i sig, utan även ökar: fler och fler rättighetsägare till traditionella event kommer att behöva tänka i nya banor: är det kanske ett löparkoncept jag ska skapa istället för mitt traditionella event – eller kanske komplettera med? 

Till och med Almedalsveckan fick ett nytt lopp i år: Almedalsloppet (4,2 km) lockade betydligt fler deltagare än vad arrangörerna med huvudsponsorn Skandia i spetsen förväntade sig: 250 personer. 

Triathlon på Gotland?

Almedalsloppet är ett lysande exempel på hur du kan aktivera målgruppen ”utställare och deltagare” till något ännu starkare än att bara ”opinionsbilda, sälja och mingla”. Dessutom något som alla mår bra av: gå eller springa.

Jag blir inte förvånad om det utvecklas till ett triathlon med tiden…

Jag fick själv en lysande idé kring det här med löpning kopplat till event som jag ska smaka på ett tag innan jag lanserar den…

Helt klart är i alla fall: löpar- och hälsotrenden är här för att stanna!

Det bör alla rättighetsinnehavare med stillasittande, alternativt minglande, medarbetare och kunder tänka på i planeringen av nästa evenemang. 

Niklas Birgetz

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.