Inte ett stillasittande event...

År 2000 sprang jag Broloppet, ett halvmaraton på den nyöppnade bron över Öresund mellan Malmö och Köpenhamn. Vi var 96 000 anmälda, och en del av den inledande sträckan gick via en tunnel. 80 000 kom i mål.
Förra året sprang jag Lidingöloppets Tunnel Run i den nyöppnade tunneln mellan Värtahamnen och Universitet/E4/E20 – tillsammans med 42 000 andra.
Unika koncept är rätt
När jag läste att Lidingöloppet och Trafikverket planerar en halvmara i tunnelsystemet i den planerade ”Förbifart Stockholm” 2025 blev jag först lite besviken.
Varför?
Jo, för att en av anledningarna till att jag sprang både Broloppet och Tunnel Run var just att det såldes in som ”Once a life time”. Och så kommer det ett liknande lopp, visserligen om tio år, men ändå…
Broloppet ska vi inte prata om. Det blev ju ytterligare en halvmara 2010 när man firade tioårsjubileet.
Men så tänkte jag lite längre än näsan räcker och konstaterade att ”det är ju egentligen perfekt och precis den trenden som sker nu”: Unika, nischade koncept inom löpning.
Där får de lusten
Om Broloppet och Tunnel Run sorteras in under ”Once a life time” kan nog Color Run och Music Run – vars typ av lopp går under benämningen Fun Run - snarare sorteras in under rubriken ”For the fun of it”.
Ursäkta svengelskan, men både Color Run och Music Run är kommersiella, internationella koncept – som fått fäste i en ny grupp löpare: de som inte springer för prestationens skull, utan för att det är kul att springa och röra på sig – och kanske till och med för första gången deltar i ett lopp.
En helt ny målgrupp alltså.
Color Run väntas ha 38 000 löpare totalt i år i Sverige. En fantastisk siffra.
För sponsorerna av den här typen av event är det perfekt: att sponsra konserter och musikfestivaler är förstås inget nytt. Den här gången är det en helt nykter publik som kan uppleva ren glädje med inriktning på hälsa.
Trenden inte övergående
En relativt riskfri sponsorsatsning med andra ord – om du i första hand är ute efter att nå målgruppen 16-35.
Jag tror inte bara att den här trenden håller i sig, utan även ökar: fler och fler rättighetsägare till traditionella event kommer att behöva tänka i nya banor: är det kanske ett löparkoncept jag ska skapa istället för mitt traditionella event – eller kanske komplettera med?
Till och med Almedalsveckan fick ett nytt lopp i år: Almedalsloppet (4,2 km) lockade betydligt fler deltagare än vad arrangörerna med huvudsponsorn Skandia i spetsen förväntade sig: 250 personer.
Triathlon på Gotland?
Almedalsloppet är ett lysande exempel på hur du kan aktivera målgruppen ”utställare och deltagare” till något ännu starkare än att bara ”opinionsbilda, sälja och mingla”. Dessutom något som alla mår bra av: gå eller springa.
Jag blir inte förvånad om det utvecklas till ett triathlon med tiden…
Jag fick själv en lysande idé kring det här med löpning kopplat till event som jag ska smaka på ett tag innan jag lanserar den…
Helt klart är i alla fall: löpar- och hälsotrenden är här för att stanna!
Det bör alla rättighetsinnehavare med stillasittande, alternativt minglande, medarbetare och kunder tänka på i planeringen av nästa evenemang.
Mest lästa just nu
Vad som i höstas beskrevs som ett starkt hot ett mot Supertettan-klubben Östersunds FK och kunde gå till konkurs är nu avfärdat. ÖFK har kvittat sin skatteskuld och lugnet har infunnit sig i Jämtland. Klubben har betalat 2,5 miljoner kronor och i ÖFK stiger optimismen inför framtiden.
Sportsligt råder också en medvind. Laget återfinns på åttonde plats i Superettan efter elva omgångar
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen.
Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.