Inte ett stillasittande event...

När Lidingöloppet lockar med Trafikverket till sponsring och kan ta sikte på en halvmara under jord är det perfekt. Unika, nischade koncept som kontrast till stillasittande eller minglande.
Samarbetet mellan Lidingöloppet och Trafikverket ska utmynna i en jättelik halvmara under jord. Foto: Jessica Gow, TT
Annons

 

År 2000 sprang jag Broloppet, ett halvmaraton på den nyöppnade bron över Öresund mellan Malmö och Köpenhamn. Vi var 96 000 anmälda, och en del av den inledande sträckan gick via en tunnel. 80 000 kom i mål.

Förra året sprang jag Lidingöloppets Tunnel Run i den nyöppnade tunneln mellan Värtahamnen och Universitet/E4/E20 – tillsammans med 42 000 andra.

Unika koncept är rätt

När jag läste att Lidingöloppet och Trafikverket planerar en halvmara i tunnelsystemet i den planerade ”Förbifart Stockholm” 2025 blev jag först lite besviken.

Varför?

Jo, för att en av anledningarna till att jag sprang både Broloppet och Tunnel Run var just att det såldes in som ”Once a life time”. Och så kommer det ett liknande lopp, visserligen om tio år, men ändå…

Broloppet ska vi inte prata om. Det blev ju ytterligare en halvmara 2010 när man firade tioårsjubileet.

Men så tänkte jag lite längre än näsan räcker och konstaterade att ”det är ju egentligen perfekt och precis den trenden som sker nu”: Unika, nischade koncept inom löpning.

Där får de lusten

Om Broloppet och Tunnel Run sorteras in under ”Once a life time” kan nog Color Run och Music Run – vars typ av lopp går under benämningen Fun Run - snarare sorteras in under rubriken ”For the fun of it”.

Ursäkta svengelskan, men både Color Run och Music Run är kommersiella, internationella koncept – som fått fäste i en ny grupp löpare: de som inte springer för prestationens skull, utan för att det är kul att springa och röra på sig – och kanske till och med för första gången deltar i ett lopp.

En helt ny målgrupp alltså. 

Color Run väntas ha 38 000 löpare totalt i år i Sverige. En fantastisk siffra.

För sponsorerna av den här typen av event är det perfekt: att sponsra konserter och musikfestivaler är förstås inget nytt. Den här gången är det en helt nykter publik som kan uppleva ren glädje med inriktning på hälsa.

Trenden inte övergående

En relativt riskfri sponsorsatsning med andra ord – om du i första hand är ute efter att nå målgruppen 16-35. 

Jag tror inte bara att den här trenden håller i sig, utan även ökar: fler och fler rättighetsägare till traditionella event kommer att behöva tänka i nya banor: är det kanske ett löparkoncept jag ska skapa istället för mitt traditionella event – eller kanske komplettera med? 

Till och med Almedalsveckan fick ett nytt lopp i år: Almedalsloppet (4,2 km) lockade betydligt fler deltagare än vad arrangörerna med huvudsponsorn Skandia i spetsen förväntade sig: 250 personer. 

Triathlon på Gotland?

Almedalsloppet är ett lysande exempel på hur du kan aktivera målgruppen ”utställare och deltagare” till något ännu starkare än att bara ”opinionsbilda, sälja och mingla”. Dessutom något som alla mår bra av: gå eller springa.

Jag blir inte förvånad om det utvecklas till ett triathlon med tiden…

Jag fick själv en lysande idé kring det här med löpning kopplat till event som jag ska smaka på ett tag innan jag lanserar den…

Helt klart är i alla fall: löpar- och hälsotrenden är här för att stanna!

Det bör alla rättighetsinnehavare med stillasittande, alternativt minglande, medarbetare och kunder tänka på i planeringen av nästa evenemang. 

Niklas Birgetz

RF-ordförande Björn Eriksson får svidande kritik för sitt sätt att leda landets största folkrörelse. I spetsen för attacken står Hockeyförbundets ordförande, Anders Larsson, som tillsammans med tio ytterligare specialförbund lämnat in  en motion till kommande RF-stämma i Uppsala i maj.

I en lång krönika på Hockeyförbundets hemsida svingar Larsson vilt mot RF och dess ordförande.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

SHL-ishockey i maj-juni rycker allt närmare!

  Med över 100-talet bekräftade fall av covid-19 och ett 40-tal framflyttade matcher har SHL-organisationen tvingats till flera åtgärder

Sportchefen Johan Hemlin har meddelat att SM-slutspelet senareläggs minst två veckor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

 I kväll, onsdag, är det premiär för en synnerligen annorlunda NHL-säsong med matcher varje dag. – och Viaplay  via streamingtjänsten direktsänder samtliga 868 grundspelsmatcher samt slutspelet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.