Från båtar, bilar till event

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Förut var det båtar, textil och bilar. Sedan blev det musik och design. Och nu är det kunskap och koncept inom event. Se där Sveriges senaste exportvara.
Gotha Cup bestod i år av 1 754 lag från 74 nationer. Nu går Dennis Andersson på export med sitt arrangemang.

 

Vasaloppet var tidigt ute med att etablera evenemanget och varumärket Vasaloppet i Kina (2003). Nu följer 40-årsfirande Gothia Cup i samma fotspår: går på export österut. 

Det är åttamiljonersstaden Shenyang i nordöstra Kina som redan i augusti nästa år kommer att arrangera det första Gothia Cup China.

Avgörande resa till USA

Om detta berättade Mr Gothia Cup, Dennis Andersson, på ett mästerligt sätt på ett frukostseminarium vi arrangerade på SF-biografen Saga i centrala Stockholm i början av veckan – som en del av hela storyn om Gothia Cup inklusive kampanjen Sweat for Water som vann utmärkelserna Årets mest kreativa lösning och Årets samhällsengagemang i Gyllene Hjulet-galan 2014.

Visste du exempelvis att Gothia Cup var nära konkurs efter bara några år? Dennis och hans stab satsade allt på ett kort och skickade den unge Hisinge-grabben med minimala språkkunskaper i engelska till USA för att få fotbollslag (soccer) att komma till Sverige.

Ett möte i Chicago med generalkonsul Arne Thorén, f d New York-korrespondent för Expressen och senare Sveriges Radio, ledde av en slump till McDonald´s huvudkontor som i sin tur ledde Dennis Andersson tillbaka till Sverige och mannen som introducerade McDonalds i Sverige 1973: Paul Lederhausen. Han tog över stafettpinnen och gick in som huvudsponsor till en summa som säkerställde Gothia Cups fortsatta utveckling. 

Resten är historia.

Omsätter 65 miljoner

Gothia Cup är världens största ungdomsturnering i fotboll sedan flera år tillbaka. I år deltog 1 754 lag från 74 nationer - totalt spelades 4 425 matcher. Drygt 1 000 matcher streamades på Gothia Cups hemsida, som haft 31 miljoner sidvisningar i år.

Gothia Cup omsätter i dag 65 miljoner kronor och visar en vinst på cirka åtta. Hälften går in i Gothia Cup Foundation och används bland annat till byggande av skolor i Afrika och en fond där mindre bemedlade lag kan söka bidrag för att ha råd med deltagaravgiften.

Detta fantastiska arbete tror jag få känner till…

Resterande hälft går till BK Häcken som äger och driver Gothia Cup. Allsvenska BK Häcken använder pengarna främst till att utveckla ungdomssektionen.

Alla framgång och alla pengar till trots, Gothia Cup vilar fortfarande på samma värdegrund som vid starten 1975: att skapa en mötesplats för ungdomar världen över som vill träffa nya vänner från andra kulturer med hjälp av kärleken till fotbollen.

Just det faktum att Dennis & co hållit fast vid värdegrunden, och fortsätter driva turneringen med stort hjärta och socialt patos, är enligt mitt synsätt en av de främsta framgångsfaktorerna.

Ett samhälle för döva

Att det är den rätta vägen för att lyckas fick jag bevis på under min resa till EUBEA, European Best Event Award, i spanska Sevilla, helgen som gick. Just hjärta och CSR stod i fokus. Bland vinnarna fanns Samsung med kampanjen Hearing Hands och vann sju priser – bland annat med hjälp av en hjärteknipande film om ett samhälle som ställt om för att fungera för döva. Jag, och många med mig, fällde en tår av tacksamhet till en av världens största producenter av TV-apparater.

Fällde en tår gjorde också en stor del av de cirka 100 journalister som bevakade Gothia Cups presskonferens i Kina nyligen. Efter att den dryga fem minuter långa reklamfilmen om Gothia Cup – med den egna Gothia Cup-hymnen – räckte en journalist upp handen och frågade med darr på rösten:

“Mr Dennis, is it realy true that this will come to China…?”

Mr Gothia Cup log och svarade samlat på sin bästa Göteborgs-engelska:

“Yes, if You play Your Cards right.”

Nu gäller det att “Mr Dennis” är nöjd när han synar korten, Kina!

Niklas Birgetz

Ronaldo är överst på det amerikanska magasinet Forbes  årliga lista över världens tio bäst betalda fotbollsspelare.

När Ronaldo flyttade från Juventus till Manchester United blev han omedelbart det populäraste namnet på klubbens sida för matchtröjor och liknande. Försäljningen slog rekord för nyförvärv världen över, skriver Forbes och hänvisar till siffror från värvningar som Lionel Messi, Tom Brady och LeBron James.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljonEN i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Tidigare VM-medaljören och tvåan i storslalomcupen Jessica Lindell Vikarby och Janne Blomqvist bli våra guider i vinterns alpina TV-sändningar.

– Det är en cool och komplex sport, och jag vill hjälpa till att förmedla helhetsbilden. Det är mycket som inte är sagt, säger Lindell Vikarby.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.