Från båtar, bilar till event

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Förut var det båtar, textil och bilar. Sedan blev det musik och design. Och nu är det kunskap och koncept inom event. Se där Sveriges senaste exportvara.
Gotha Cup bestod i år av 1 754 lag från 74 nationer. Nu går Dennis Andersson på export med sitt arrangemang.

 

Vasaloppet var tidigt ute med att etablera evenemanget och varumärket Vasaloppet i Kina (2003). Nu följer 40-årsfirande Gothia Cup i samma fotspår: går på export österut. 

Det är åttamiljonersstaden Shenyang i nordöstra Kina som redan i augusti nästa år kommer att arrangera det första Gothia Cup China.

Avgörande resa till USA

Om detta berättade Mr Gothia Cup, Dennis Andersson, på ett mästerligt sätt på ett frukostseminarium vi arrangerade på SF-biografen Saga i centrala Stockholm i början av veckan – som en del av hela storyn om Gothia Cup inklusive kampanjen Sweat for Water som vann utmärkelserna Årets mest kreativa lösning och Årets samhällsengagemang i Gyllene Hjulet-galan 2014.

Visste du exempelvis att Gothia Cup var nära konkurs efter bara några år? Dennis och hans stab satsade allt på ett kort och skickade den unge Hisinge-grabben med minimala språkkunskaper i engelska till USA för att få fotbollslag (soccer) att komma till Sverige.

Ett möte i Chicago med generalkonsul Arne Thorén, f d New York-korrespondent för Expressen och senare Sveriges Radio, ledde av en slump till McDonald´s huvudkontor som i sin tur ledde Dennis Andersson tillbaka till Sverige och mannen som introducerade McDonalds i Sverige 1973: Paul Lederhausen. Han tog över stafettpinnen och gick in som huvudsponsor till en summa som säkerställde Gothia Cups fortsatta utveckling. 

Resten är historia.

Omsätter 65 miljoner

Gothia Cup är världens största ungdomsturnering i fotboll sedan flera år tillbaka. I år deltog 1 754 lag från 74 nationer - totalt spelades 4 425 matcher. Drygt 1 000 matcher streamades på Gothia Cups hemsida, som haft 31 miljoner sidvisningar i år.

Gothia Cup omsätter i dag 65 miljoner kronor och visar en vinst på cirka åtta. Hälften går in i Gothia Cup Foundation och används bland annat till byggande av skolor i Afrika och en fond där mindre bemedlade lag kan söka bidrag för att ha råd med deltagaravgiften.

Detta fantastiska arbete tror jag få känner till…

Resterande hälft går till BK Häcken som äger och driver Gothia Cup. Allsvenska BK Häcken använder pengarna främst till att utveckla ungdomssektionen.

Alla framgång och alla pengar till trots, Gothia Cup vilar fortfarande på samma värdegrund som vid starten 1975: att skapa en mötesplats för ungdomar världen över som vill träffa nya vänner från andra kulturer med hjälp av kärleken till fotbollen.

Just det faktum att Dennis & co hållit fast vid värdegrunden, och fortsätter driva turneringen med stort hjärta och socialt patos, är enligt mitt synsätt en av de främsta framgångsfaktorerna.

Ett samhälle för döva

Att det är den rätta vägen för att lyckas fick jag bevis på under min resa till EUBEA, European Best Event Award, i spanska Sevilla, helgen som gick. Just hjärta och CSR stod i fokus. Bland vinnarna fanns Samsung med kampanjen Hearing Hands och vann sju priser – bland annat med hjälp av en hjärteknipande film om ett samhälle som ställt om för att fungera för döva. Jag, och många med mig, fällde en tår av tacksamhet till en av världens största producenter av TV-apparater.

Fällde en tår gjorde också en stor del av de cirka 100 journalister som bevakade Gothia Cups presskonferens i Kina nyligen. Efter att den dryga fem minuter långa reklamfilmen om Gothia Cup – med den egna Gothia Cup-hymnen – räckte en journalist upp handen och frågade med darr på rösten:

“Mr Dennis, is it realy true that this will come to China…?”

Mr Gothia Cup log och svarade samlat på sin bästa Göteborgs-engelska:

“Yes, if You play Your Cards right.”

Nu gäller det att “Mr Dennis” är nöjd när han synar korten, Kina!

Niklas Birgetz

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.