Otroligt billigt sätt att nå PR

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det betraktas som fantastiskt och är självklart bra att FC Rosengård får 21 miljoner kronor från 13 storföretag under tre år. Det blir 500 000 kr per år och företag.
Dan Olofsson mecenaten vad det gäller damfotboll i Malmö. Nu har han fått med sig några affärskollegor i en ny sponsring. Men här synar Johnny Stamming deras insats i proportion till omsättning och kapital. Foto: TT

 

Tio av de tretton mecenaterna omsätter tillsammans 50 miljarder, har 7 000 anställda och 1,3 miljarder i vinst (om man bortser från Eons något märkliga resultatredovisning de senaste tre åren). Till de tio kommer bankerna Swedbank med 16 miljarder i vinst och SBAB med 1,5 miljarder i vinst. HSB Malmö har jag inga siffror på. 7 miljoner är 0,005 procent av de tio företagens samlade vinst! 

Ett otroligt billigt sätt att nå PR-värde och stor uppmärksamhet.

Bara de ger 25 miljoner - till MFF

Rörläggaren som varit Malmö FF huvudsponsor la ensam över 25 miljoner över tre år till herrlaget.

Jag var en kort period (efter Arbetet-konkursen där jag var siste chefen i Göteborg) inhyrd marknadschef på IFK Göteborg 2002, så jag har lite kunskap inom området sponsorpengar i herrfotbollen.

När man söker på de 13 bolagen på AllaBolag.se hittar man 100-tals miljarder i tillgångar, och lägger man till de oredovisade bankerna SSAB och Swedbank samt HSB Malmö talar vi om över 1000 miljarder i tillgångar och några miljarder i vinst - varje år!

Ungefärliga siffror 2014 med reservation för små fel: Sigma 12 mkr i vinst, över 1 miljard i tillgångar, Victoria Park 356 mkr i vinst, över 6 miljarder i tillgångar, MKB 216 mkr i vinst, 10 miljarder i tillgångar, Eon 2 miljarder i förlust år 2014, men 15 miljarder i vinst åren 12-13, 122 miljarder i tillgångar

Vidare Otto Magnusson - 4 mkr i resultat, 157 mkr i tillgångar, System Verification 6 mkr i vinst, 40 mkr i tillgångar, Wihlborgs 492 mkr i vinst, 24 miljarder i tillgång, AKEA 35 mkr i vinst, 232 mkr i tillgångar, Swerock(PEAB-företag)  183 mkr i vinst, 1,7 miljarder i tillgångar och Parkering Malmö 8 mkr i vinst och 763 mkr i tillgångar.

SSAB, HSB Malmö och Swedbank redovisar inte sina siffror på AllaBolag.se.

Som utgiften för några annonser

Skulle Sigmas Dan Olofsson och Viktoria Parks Greg Dingizian - utan de två hade FC Rosengård inte funnits - stå för merparten av pengarna, är det för de andra företagen inte mer än vad några annonser kostar om året. 

Och denna satsningen har redan gett stort utrymme i alla stora tidningar, riks-TV och radio. Reklam för miljoner - utan att betala miljoner till damfotbollen. 

För 7 miljoner kan Rosengård ha 14 spelare anställda för 25 000 kr i månaden. Men pengarna ska ju också användas till bredden och i sociala projekt och ett lag består av mer än 14 spelare. 

De har inte ens kollat

Det märkliga är att ingen har gjort den enkla uträkningen att dessa 13 stora bolag med miljardomsättningar och gigantiska vinster, bara i snitt sponsrar med 500 000 kr om året. Inga miljoner!

Rosengård FC är en oerhört framgångsrik och välskött klubb som oavsett namn har svårt att dra publik i Malmö. Antagligen blev det inte lättare när man bytte namn. Satsningen som nu görs skall väl ses som ett motdrag när MFF på årsmötet beslutade att starta flickfotboll som snart kan bli ett nytt damlag hos de himmelsblå och då bli en konkurrent.

21 miljoner om året hade varit lite mer än kaffepengar. Men inte mycket mer!

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Stacke (inte verifierad)

sön, 2016-03-20 00:59

1. Usel krönika! Med ditt

Usel krönika! Med ditt resonemang så ska alla storföretag skjuta in pengar efter SIN storlek när de sponsrar - inte vad marknadsvärdet på sponsringen är. Varför ska de "överbetala" för någon som de kan få billigare? Inte betalar de extra när de sätter in en annons i tidningen bara för att de är stora! Dessutom är det SBAB som sponsrar. Stålföretaget SSAB tycker jag att vi lämnar utanför... När du går på ICA för att köpa mjölk, tar kassörskan fram taxeringskalendern för att bedöma hur mycket du ska betala? Nä, gläds åt Rosengård för att de fått in pengarna som hjälper dem att "proffs-satsa". Om marknadsvärdet stiger på damfotboll, då kommer företagen att tvingas betala mer...

Stacke (inte verifierad)

lör, 2016-04-23 21:17

2. Förstår inte riktigt poängen

Förstår inte riktigt poängen här?! Bara för att man har en stor balansräkning och starkt resultat så ska man väl inte betala överpris? För den krassa sanningen är att detta är ett marknadspris på sponsring av damfotboll. Inte betalar väl Zlaran 1.000 kr litern för mjölk - bara för att han kan? Jag håller för troligt att han betalar samma pris för mjölken på ICA som vi andra. Varför skulle han betala mer?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.