Otroligt billigt sätt att nå PR

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det betraktas som fantastiskt och är självklart bra att FC Rosengård får 21 miljoner kronor från 13 storföretag under tre år. Det blir 500 000 kr per år och företag.
Dan Olofsson mecenaten vad det gäller damfotboll i Malmö. Nu har han fått med sig några affärskollegor i en ny sponsring. Men här synar Johnny Stamming deras insats i proportion till omsättning och kapital. Foto: TT

 

Tio av de tretton mecenaterna omsätter tillsammans 50 miljarder, har 7 000 anställda och 1,3 miljarder i vinst (om man bortser från Eons något märkliga resultatredovisning de senaste tre åren). Till de tio kommer bankerna Swedbank med 16 miljarder i vinst och SBAB med 1,5 miljarder i vinst. HSB Malmö har jag inga siffror på. 7 miljoner är 0,005 procent av de tio företagens samlade vinst! 

Ett otroligt billigt sätt att nå PR-värde och stor uppmärksamhet.

Bara de ger 25 miljoner - till MFF

Rörläggaren som varit Malmö FF huvudsponsor la ensam över 25 miljoner över tre år till herrlaget.

Jag var en kort period (efter Arbetet-konkursen där jag var siste chefen i Göteborg) inhyrd marknadschef på IFK Göteborg 2002, så jag har lite kunskap inom området sponsorpengar i herrfotbollen.

När man söker på de 13 bolagen på AllaBolag.se hittar man 100-tals miljarder i tillgångar, och lägger man till de oredovisade bankerna SSAB och Swedbank samt HSB Malmö talar vi om över 1000 miljarder i tillgångar och några miljarder i vinst - varje år!

Ungefärliga siffror 2014 med reservation för små fel: Sigma 12 mkr i vinst, över 1 miljard i tillgångar, Victoria Park 356 mkr i vinst, över 6 miljarder i tillgångar, MKB 216 mkr i vinst, 10 miljarder i tillgångar, Eon 2 miljarder i förlust år 2014, men 15 miljarder i vinst åren 12-13, 122 miljarder i tillgångar

Vidare Otto Magnusson - 4 mkr i resultat, 157 mkr i tillgångar, System Verification 6 mkr i vinst, 40 mkr i tillgångar, Wihlborgs 492 mkr i vinst, 24 miljarder i tillgång, AKEA 35 mkr i vinst, 232 mkr i tillgångar, Swerock(PEAB-företag)  183 mkr i vinst, 1,7 miljarder i tillgångar och Parkering Malmö 8 mkr i vinst och 763 mkr i tillgångar.

SSAB, HSB Malmö och Swedbank redovisar inte sina siffror på AllaBolag.se.

Som utgiften för några annonser

Skulle Sigmas Dan Olofsson och Viktoria Parks Greg Dingizian - utan de två hade FC Rosengård inte funnits - stå för merparten av pengarna, är det för de andra företagen inte mer än vad några annonser kostar om året. 

Och denna satsningen har redan gett stort utrymme i alla stora tidningar, riks-TV och radio. Reklam för miljoner - utan att betala miljoner till damfotbollen. 

För 7 miljoner kan Rosengård ha 14 spelare anställda för 25 000 kr i månaden. Men pengarna ska ju också användas till bredden och i sociala projekt och ett lag består av mer än 14 spelare. 

De har inte ens kollat

Det märkliga är att ingen har gjort den enkla uträkningen att dessa 13 stora bolag med miljardomsättningar och gigantiska vinster, bara i snitt sponsrar med 500 000 kr om året. Inga miljoner!

Rosengård FC är en oerhört framgångsrik och välskött klubb som oavsett namn har svårt att dra publik i Malmö. Antagligen blev det inte lättare när man bytte namn. Satsningen som nu görs skall väl ses som ett motdrag när MFF på årsmötet beslutade att starta flickfotboll som snart kan bli ett nytt damlag hos de himmelsblå och då bli en konkurrent.

21 miljoner om året hade varit lite mer än kaffepengar. Men inte mycket mer!

Stacke (inte verifierad)

sön, 2016-03-20 00:59

1. Usel krönika! Med ditt

Usel krönika! Med ditt resonemang så ska alla storföretag skjuta in pengar efter SIN storlek när de sponsrar - inte vad marknadsvärdet på sponsringen är. Varför ska de "överbetala" för någon som de kan få billigare? Inte betalar de extra när de sätter in en annons i tidningen bara för att de är stora! Dessutom är det SBAB som sponsrar. Stålföretaget SSAB tycker jag att vi lämnar utanför... När du går på ICA för att köpa mjölk, tar kassörskan fram taxeringskalendern för att bedöma hur mycket du ska betala? Nä, gläds åt Rosengård för att de fått in pengarna som hjälper dem att "proffs-satsa". Om marknadsvärdet stiger på damfotboll, då kommer företagen att tvingas betala mer...

Stacke (inte verifierad)

lör, 2016-04-23 21:17

2. Förstår inte riktigt poängen

Förstår inte riktigt poängen här?! Bara för att man har en stor balansräkning och starkt resultat så ska man väl inte betala överpris? För den krassa sanningen är att detta är ett marknadspris på sponsring av damfotboll. Inte betalar väl Zlaran 1.000 kr litern för mjölk - bara för att han kan? Jag håller för troligt att han betalar samma pris för mjölken på ICA som vi andra. Varför skulle han betala mer?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.