Otroligt billigt sätt att nå PR

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det betraktas som fantastiskt och är självklart bra att FC Rosengård får 21 miljoner kronor från 13 storföretag under tre år. Det blir 500 000 kr per år och företag.
Dan Olofsson mecenaten vad det gäller damfotboll i Malmö. Nu har han fått med sig några affärskollegor i en ny sponsring. Men här synar Johnny Stamming deras insats i proportion till omsättning och kapital. Foto: TT

 

Tio av de tretton mecenaterna omsätter tillsammans 50 miljarder, har 7 000 anställda och 1,3 miljarder i vinst (om man bortser från Eons något märkliga resultatredovisning de senaste tre åren). Till de tio kommer bankerna Swedbank med 16 miljarder i vinst och SBAB med 1,5 miljarder i vinst. HSB Malmö har jag inga siffror på. 7 miljoner är 0,005 procent av de tio företagens samlade vinst! 

Ett otroligt billigt sätt att nå PR-värde och stor uppmärksamhet.

Bara de ger 25 miljoner - till MFF

Rörläggaren som varit Malmö FF huvudsponsor la ensam över 25 miljoner över tre år till herrlaget.

Jag var en kort period (efter Arbetet-konkursen där jag var siste chefen i Göteborg) inhyrd marknadschef på IFK Göteborg 2002, så jag har lite kunskap inom området sponsorpengar i herrfotbollen.

När man söker på de 13 bolagen på AllaBolag.se hittar man 100-tals miljarder i tillgångar, och lägger man till de oredovisade bankerna SSAB och Swedbank samt HSB Malmö talar vi om över 1000 miljarder i tillgångar och några miljarder i vinst - varje år!

Ungefärliga siffror 2014 med reservation för små fel: Sigma 12 mkr i vinst, över 1 miljard i tillgångar, Victoria Park 356 mkr i vinst, över 6 miljarder i tillgångar, MKB 216 mkr i vinst, 10 miljarder i tillgångar, Eon 2 miljarder i förlust år 2014, men 15 miljarder i vinst åren 12-13, 122 miljarder i tillgångar

Vidare Otto Magnusson - 4 mkr i resultat, 157 mkr i tillgångar, System Verification 6 mkr i vinst, 40 mkr i tillgångar, Wihlborgs 492 mkr i vinst, 24 miljarder i tillgång, AKEA 35 mkr i vinst, 232 mkr i tillgångar, Swerock(PEAB-företag)  183 mkr i vinst, 1,7 miljarder i tillgångar och Parkering Malmö 8 mkr i vinst och 763 mkr i tillgångar.

SSAB, HSB Malmö och Swedbank redovisar inte sina siffror på AllaBolag.se.

Som utgiften för några annonser

Skulle Sigmas Dan Olofsson och Viktoria Parks Greg Dingizian - utan de två hade FC Rosengård inte funnits - stå för merparten av pengarna, är det för de andra företagen inte mer än vad några annonser kostar om året. 

Och denna satsningen har redan gett stort utrymme i alla stora tidningar, riks-TV och radio. Reklam för miljoner - utan att betala miljoner till damfotbollen. 

För 7 miljoner kan Rosengård ha 14 spelare anställda för 25 000 kr i månaden. Men pengarna ska ju också användas till bredden och i sociala projekt och ett lag består av mer än 14 spelare. 

De har inte ens kollat

Det märkliga är att ingen har gjort den enkla uträkningen att dessa 13 stora bolag med miljardomsättningar och gigantiska vinster, bara i snitt sponsrar med 500 000 kr om året. Inga miljoner!

Rosengård FC är en oerhört framgångsrik och välskött klubb som oavsett namn har svårt att dra publik i Malmö. Antagligen blev det inte lättare när man bytte namn. Satsningen som nu görs skall väl ses som ett motdrag när MFF på årsmötet beslutade att starta flickfotboll som snart kan bli ett nytt damlag hos de himmelsblå och då bli en konkurrent.

21 miljoner om året hade varit lite mer än kaffepengar. Men inte mycket mer!

Stacke (inte verifierad)

lör, 2016-03-19 23:59

1. Usel krönika! Med ditt

Usel krönika! Med ditt resonemang så ska alla storföretag skjuta in pengar efter SIN storlek när de sponsrar - inte vad marknadsvärdet på sponsringen är. Varför ska de "överbetala" för någon som de kan få billigare? Inte betalar de extra när de sätter in en annons i tidningen bara för att de är stora! Dessutom är det SBAB som sponsrar. Stålföretaget SSAB tycker jag att vi lämnar utanför... När du går på ICA för att köpa mjölk, tar kassörskan fram taxeringskalendern för att bedöma hur mycket du ska betala? Nä, gläds åt Rosengård för att de fått in pengarna som hjälper dem att "proffs-satsa". Om marknadsvärdet stiger på damfotboll, då kommer företagen att tvingas betala mer...

Stacke (inte verifierad)

lör, 2016-04-23 20:17

2. Förstår inte riktigt poängen

Förstår inte riktigt poängen här?! Bara för att man har en stor balansräkning och starkt resultat så ska man väl inte betala överpris? För den krassa sanningen är att detta är ett marknadspris på sponsring av damfotboll. Inte betalar väl Zlaran 1.000 kr litern för mjölk - bara för att han kan? Jag håller för troligt att han betalar samma pris för mjölken på ICA som vi andra. Varför skulle han betala mer?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

 Ett historiskt Frölunda-guld fick ordföranden Mats Grauers att till och med gråta.

 Inför säsongen 2022-2023 startade Frölunda upp föreningens damishockey. Som sportchef anlände Damkronornas målvaktsikon Kim Martin och som tränare anställdes Erika Holst med  300 matcher för Damkronorna, och som första kvinna invald i svensk ishockeys Hall of Fame..

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.