Jag har tröttnat, jag har fått nog

Det pågår vecka ut och vecka in, bråken med fylleri och slagsmål både innan och efter match.
Publik som hatar domare, motståndarlag och deras supportrar.
Försenade matcher pga bengaler, förnedrande ramsor från supportrar och därefter spelare/ledare som öppet skyller förlusten på domaren.
Lurar oss och er själva
Nu ska det diskuteras i ett par veckors tid vem som bär ansvaret och helst ska vi hitta en syndabock. Detta pågår i ett par veckor och sen är allt som vanligt igen. Ingenting har förändrats.
Jag har tröttnat, jag har fått nog.
Snälla, bespara mig diskussionen om att det är ett samhällsproblem! Varför ser vi inte det här problemet i en fullsatt hockeyarena eller i en utsåld handbollshall?! Är de inte en del av samhället? Något är sjukt inom fotbollen och det har tyvärr pågått länge.
Ge mig inte förklaringen om att det handlar om passion för fotbollen! Att hata har inget med passion att göra.
Själv tillbringar nästan varje dag i en ungdomsförening och har egna söner som spelar juniorfotboll på elitnivå. Är det detta jag erbjuder Era barn och mina egna i framtiden? Jag börjar faktiskt tvivla.
Elitklubbar, välj väg!
Debatten har rasat en tid om ledare som begått verbala övergrepp mot ungdomsdomare under en fotbollscup. Välkommen till verkligheten! Det här pågår varje vecka i våra ungdomsserier.
Som tävlingsledare för en fotbollscup har jag tröstat 15-åriga domare i tio års tid då de utsatts för övergrepp av ledare och publik. Vi pratar om pojk- och flicklag för 10-12-åringar! Jag har haft ett otal enskilda samtal med ledare för 10-åriga pojkar/flickor men de förstår inte problemet. ”Det är ju en del av fotbollen” får jag till svar.
Jag har lämnat under pågående matcher i juniorallsvenskan där ledare, spelare och publik förnedrat domare och varandra totalt. Vi pratar om fostran av framtida elitspelare!
Elitklubbar, ni måste välja väg. Ni har försökt kompromissa en längre tid med familjer och den så kallade läktarkulturen. Det går inte längre.
Nu måste ni bestämma vilken publik ni vill ha på läktaren.
Alltid påhopp på domare
Ständigt ser vi ledare i media där de under match förmodligen springer lika mycket som spelarna på plan. De ifrågasätter så gott som varje inkast även om det är på andra sidan planen. Det är en ständig diskussion med fjärdedomaren om hur de borde döma. De är passionerade ledare, får vi till svar. Själv ser jag bara en föråldrad ledarstil.
När den här ledarstilen sprids nedåt i åldrarna förstår ni säkert vad det får för konsekvenser. Nej, ledare på alla nivåer måste ta ansvar för sitt beteende och även säga ifrån när anndra ledare missköter sig.
Och ni elitspelare, ni måste ifrågasätta er egen publik! Vill ni spela fotboll i en miljö full av hat? Jag har full förståelse för att ni är anställda men att arbeta i den miljön skulle ingen annan i samhället acceptera. Ni är förebilder för så många, ni måste våga ifrågasätta publik, klubbledning och media. Hur vill ni att svensk fotboll ska se ut i framtiden?
Bedragit oss själva
Domare på alla nivåer, ni bär fotbollen! Ständigt ifrågasatta, hur länge till orkar ni fortsätta? Kliv av planen när spelare, ledare och publik hatar. Ingen människa ska behöva tåla den förnedringen. Ni bestämmer och nu räcker det!
Behöver vi verkligen domare för ungdomsfotboll upp till 12 år? En ledare borde väl klara av att döma en halvlek för sitt eget lag? Jag är övertygad om att framtidens ledare klarar det utan problem.
Politiker, ifrågasätt fotbollen, ställ krav på verksamheter ni finansierar. Det pågår en förändring inom ungdomsfotbollen men den är starkt ifrågasatt på många håll. Vi vuxna sneglar oroligt på elitfotbollen och tron på elitism, kanske lägger vi våra egna fotbollsdrömmar på våra barn?
Vi har alltför länge levt i tron att idrotten i sig själv fostrar, förenar och stärker våra barn.
Flera barn kan nog vittna om något helt annat där utanförskap, tidig utslagning och orimliga krav råder. Hur ser framtidens idrottsförening och ledare ut? Sätt frågan på dagordningen redan idag!
Själv då?
Föräldrar, börja ifrågasätta fotbollen redan idag! Är det OK när din ledare ständigt ifrågasätter domslut? Vågar du säga ifrån när föräldrar i ditt lag skriker åt domare, motståndare och kanske sitt eget barn? Ta upp frågan på nästa match och bilda en stark föräldragrupp. Hur vill ni att det ska se ut när era barn passionerat spelar fotboll?
Hur beter du dig när du sitter i TV-soffan med ditt barn och tittar på favoritlaget?
Visa ditt barn vad verklig passion är för något, visa att du bryr dig om alla på och utanför fotbollsplanen.
Idag börjar resan för Svensk Fotboll. Är du beredd att ta ditt ansvar?
Mikael Dahlqvist
Mest lästa just nu
Hockeyns mästarlag, Skellefteå AIK, redovisar en överraskande blygsam vinst i bokslutet för säsongen 2025–2026.
Det är årsmötestider för ishockeyns elitlag, och i guldvinnande Skellefteå redovisar klubbdirektör Daniel Fåhraeus en vinst på knappt 2 miljoner efter skatt.
Rögle BK, finalmotståndare, redovisar ett betydligt starkare ekonomiskt år, med en rekordomsättning, 245,8 miljoner samt ett plusresultat på 9,3 miljoner
På fem månader har Riksidrottsförbundet fördelat 240 miljoner, hela det speciella stödet från Regeringen till idrotts-Sverige för att förbättra anläggningar och idrottsmiljöer. Men det är så många föreningar och kommuner som har behov av pengar och som har skickat in ansökningar att ytterligare en kvarts miljon skulle behövas för att skickas fördelas direkt.
Idrottens lokaler åldras och är i stort behov av en rejäl översyn – det bevisar den här stsningen.
Den där Infantino... Än den ena, än den andra historien om honom. Det senaste är att ha har sett till att ha tillgång till ett eget privatjet så han kan flyga mellan arenorna. Han har nämligen fått låna ett flygplan flygbolaget Qatar airways som är en stor sponsor av det internationella fotbollsförbundet. Så det passade bra. Därmed kan han se åtskilliga matcher, ja, alla enligt honom själv
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Christer Gardell satsar 100 miljoner på svensk tennis. Nu följer ytterligare ett liknande initiativ.Stenbecks stiftelse bidrar via initiativet STRIVE stars med 10 miljoner årligen de närmaste fem åren i idrottsrörelsens trygghetsarbete
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har Spelinspektionen upptäckt
Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.
Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM, Väntan blir inte så lång.
Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.
Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen
























































Skriv kommentar