Ta inte anhängarna för givna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Din klubb, min klubb, alla klubbar måste uppskatta sina medlemmar, åskådare och fans. Det är dags att lojalisera istället för att kannibalisera på relationer och ta dem för givna.
Föreningarna bör definiera sin kärnmålgrupp och öka kunskapen om vilka de är, vad de tycker, drivs av och vill ha mer av, skriver Daniel Hegborn. Foto: TT

 

Klubbarna måste bestämma sig för vem idrotten egentligen är till för och styra sin verksamhet efter detta. 

April är hetaste idrottsmånaden, med allsvensk premiär och avgörande i vinteridrotterna samtidigt som greenerna börjar bli gröna och sommaridrotterna vaknar till liv.

Deras närvaro ett signum

Gemensamt är att idrottens utövare, medlemmar och fans mobiliserar sitt intresse och engagemang. 

Deras närvaro är ett signum för utövare, publik och medlemmar.

Det är deras intresse media vill fånga som läsare och helst prenumeranter. Det är dem sponsorerna vill få till kunder. Idrottens aktörer lägger med all rätt strategier för att generera PR och etablera nya sponsorer. Men hur mycket gör de för att säkra och öka engagemanget från sin kärnmålgrupp. För utan dem finns inte idrotten. 

Människorna är varumärket

Grundläggande i alla verksamheter är att definiera sitt existensberättigande. Många idrottsaktörer har också formulerat en s.k. värdegrund. Men har de på riktigt funderat över varför och för vem de finns till? Och agerar de utifrån detta? 

Dessvärre är det få idrottsorganisationer som styr sin verksamhet efter svaret på de existentiella frågorna. I många fall är värdegrunden ett dokument som är fint att visa upp, men som inte betyder något på riktigt. 

Förhoppningsvis svarar många breddföreningar att de finns till för utövarna. Och lika många elitlag att de finns där för publiken. 

Men tyvärr fokuserar många verksamhetsbeslut enbart på den idrottsliga prestationen kopplat till ett representationslag. Att verksamheten finns till för en serieplacering. Paradoxalt nog det enda idrotten inte kan påverka. Och sett över tid är ju resultatet av relativ betydelse.

Frågan är om föreningarna inser att det faktiskt är utövare och fans som är varumärket. Att det är individer som formar och förmedlar värderingar, associationer och berättelser. Utan dem finns det ingen verksamhet. 

Har idrotten rätt fokus?

Samtidigt fortsätter idrotten att sätta sin tillit till ett konstant ökande engagemang hos publik, utövare och medlemmar. ”De gillar oss så mycket, klart de vill betala lite till. De kan täcka upp intäkterna som behövs för att täcka ökade kostnader för A-laget. Vi lägger till fler matcher. Vi höjer medlemsavgiften. Vi låter fansen köpa plats på tröjan”. 

Men när kommer gränsen för deras engagemang? 

För tänk om idrotten skulle tappa den innersta kärnan. Då skulle media, sponsorer och samhälle i sin tur tappa intresse och betalningsvilja. 

Öka deras intresse

De engagerar sig för att nå fram till den konsumenten (läs utövare/fans), genom att låna lite av idrottens passion och erhålla möjligheter för att fånga deras engagemang. 

I tider av ökad konkurrens om tid och pengar, bör inte idrotten ta lojalitet från utövare och publik för givet. Snarare tvärtom. 

Idrotten måste agera för att öka deras intresse. Att aktivt motivera och stärka deras engagemang. 

Ett första steg är att definiera sin kärnmålgrupp. Att öka kunskapen om vilka de är, vad de tycker, drivs av och vill ha mer av. Att identifiera hur deras passion ser ut, och hur idrotten de facto kan sponsra sin egen målgrupp. 

Idrotten har äkta lojalitet

Inom företagsvärlden pratar fler om betydelsen av befintliga kunder. Företag lanserar lojalitetsprogram för att bevisa hur mycket de tycker om sina kunder. De aktiverar sina kunder som ambassadörer för att skapa positiv kommunikation. 

Det förvånar att vi fortfarande inte har sett något liknande inom idrotten. 

För idrotten har naturligt haft det företag drömmer om - äkta lojalitet, frivilligt engagemang, äkta känslor. 

Idrottens föreningar behöver ett lojalitetsprogram. Ett program som utgår från och belönar de trognaste kunderna. Att förbund, klubb eller evenemang uttalat visar hur mycket de värderar utövare och aktiva. Aktiviteter som stärker relationen med de som verksamheten finns till för. 

Och då inte bara för att locka publik till 15 hemmamatcher 2x45 minuter varje säsong. 

Nej, det måste finnas aktiviteter som ger tillbaka, som stärker utövarnas engagemang, som hyllar och belönar deras stöd. 

Daniel Hegborn

Mats på Höjden (inte verifierad)

tis, 2015-04-21 11:03

1. Daniels artikel Anhängare...

Bra skrivet Daniel! Tål verkligen att funderas på och på alla nivåer inom klubbarna. Volleybollfreak sedan 47 år och nu mitt i SM-finalerna med mitt lag Hylte/Halmstad Volley vs Engelholm.Här har vi inom den lilla sporten volleyboll kanske lättare att identifiera och komma nära våra anhängare är t ex HV71 m fl. Minns vad Sv Volleybollförbundet gjorde senast när våra landslag kvalade i Halmstad till EM och alla spelarna var länge ute i entre´n för att träffa oss supportrar. Jisses vilket intresse inte minst bland ungdomarna/barnen. Här fick dom sitt lystmäte att träffa "stjärnorna" under inte så upphausade former. Det tål att utvecklas på många sätt. Ett annat är att jag jobbat som skogvaktare och medlem inom skogsföretaget SÖDRA som ägs av 50 000 skogsbrukare. Här är vi ägare/supportrar i FOCUS året runt i olika former. Här påtalas det ofta att DU är SÖDRA för din egen skull, för din egen skog och dina skogsprodukter (pappersmassa, bräder, trähus mm)vilket gör att DU SJÄLV känner en stark tillhörighet. Samma som i en idrottsklubb men där du bara är en "vanlig" supporter alltför ofta. STOLTHETEN över SÖDRA-ägarskapet eller att vara med i Hylte Halmstad Volley är fundamentalt och det som driver/utvecklar. Här finns mazzor att börja jobba med kring "korsbefruktning" av de olikas tankesätt/arbetssätt. Hoppas på fler aktiva inlägg..... Mats på Höjden Smålandsstenar

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.