Ny krönikör bevakar Premier League

Spelet visar att man hänger med. Med nya pengar kan nya spelare köpas. Klubben har också en cool, alternativ image, med bl a ligans kanske snyggaste klubbfärger. Det här är klubben som utmanar topplagen i Premier League.
De ansvarar för var sitt Londonlag, tränarna Sam Allardyce i West Ham och Jose Mourinho i Chelsea. Men nu har West Ham för avsikt att utmana etablissemanget – både i England och i Europa. Foto: Alastair Grant, AP Photo/TT
Annons

 

West Ham har hamnat i det lugna vattnet mellan toppstrid och bottenstrid. Det syns på engagemanget i spelet, men under säsongen har de imponerat. Speciellt roligt har det varit att se ytterbackarna Creswell och Jenkinson (utlånad från Arsenal) som haft både flyt och tajming i sitt offensiva spel.

Vinst om 10 miljoner pund

I bankböckerna ser det lika positivt ut. Förra året var ett rekordår. De redovisade en vinst på 10 miljoner pund jämfört med 3,5 miljoner pund i förlust året innan. Det beror främst på inkomster från PL:s nya tv-deal, men förklaras även med ökande publikintäkter och sponsorskontrakt. 

Men den stora uppväxlingen ska ske nästa säsong, 2016/17. Då flyttar the Hammers till Olympic Stadium, som kommer att bli den tredje största arenan i Premier League, med plats för 54 000 personer. Störst är Old Trafford, 76 000, och Emirates, 60 000.

Engelska experter pekar på att klubben kan ge Tottenhamn en match om att vara Arsenals huvudkonkurrent i nordöstra London, och att hyreskontraktet för Olympic Stadium var ett första bevis.

Både West Ham och Tottenham var med i affären, men West Ham vann budgivningen. 15 miljoner pund kommer de betala i en klumpsumma, och därefter 2,5 miljoner pund per år. 

Samtidigt hindras Tottenhams eget arenabygge av att ett lokalt företag vägrar sälja sin mark på området.

West Ham mot Europa?

Det ser med andra ord lovande ut, även om de självfallet finns två frågetecken.

Det första är: kan de fylla arenan? De brittiska experterna är oeniga. Vissa hävdar att trots att publiksnittet på Upton Park ligger på hela 97 procent av maxkapaciteten, så kommer det bli svårt för West Ham att fylla de 25 000 extra platserna som Olympic Stadium har. Andra menar att arenauppgraderingen kan vara West Hams steg ut i Europa och engelska toppstriden.

Jag tror på det senare. Det gör även spelsajten Betway. I februari skrev de på ett sponsorkontrakt för 20 miljoner pund – ett rekord för Londonklubben. 

Spelet visar att man hänger med. Med nya pengar kan nya spelare köpas. Klubben har också en cool, alternativ image, som Arsenal, Manchester United och de andra stora klubbarna har förlorat. De har till exempel ligans kanske snyggaste klubbfärger, samma som Aston Villa och Burnley.

Exportabiliteten så att säga är stor. Främst till en mer trendmedveten urban publik i Kina och Japan.

Ägarens nyckfulla beteende

Den andra frågetecknet är: kan de fylla kostymen? Med mycket pengar kan de mesta köpas, men alla klubbar lyckas inte.

Ett talande exempel är Newcastle United som har en stor supporterskara och den nuvarande tredje största arenan, St James’ som tar 52 000 personer. Men ägaren Mike Ashleys nyckfulla beteende, han har flera gånger velat sälja klubben och senare ändrat sig, kan ha hindrat klubben från större framgångar.

För närvarande ägs West Ham av David Sullivan och David Gold, som själv spelat ungdomsfotboll i West Ham, två affärsmän med tuff uppväxt och som bland annat tjänat pengar på pornografi och sexbutiker.

Nyligen gick de ut med ett tiopunkts-program om hur klubben skulle ta steget ut i Europa, där de bland annat lovade att West Ham skulle vara skuldfria inför nästa säsong och rikta in sig på värvningar av ”world class players”.

Ägarna lägger sig i...

Men vem ska bestämma vilka dessa spelare är? Skribenten David Hytner i The Guardian pekar på en spirande konflikt mellan ägarna och tuggummi-tuggande managern Big Sam Allardyce.

Hytner menar att ägarna själva vill bestämma vilka spelare som ska köpas. Till exempel drev David Sullivan igenom den lyckade värvningen av forwarden Diafra Sakho från Boulogne, trots att Sam Allardyce var emot det.

Jag är dock inte orolig för denna konflikt, liknande finns i nästan alla klubbar. De drivs ju av passionerade, starka män. Jag tror att nyckeln är att inte gå för snabbt fram. Inte tro på för snabba framgångar och just vara klok i värvningarna.

Och just nu ser det ut som West Ham har den stabila riktningen in i framtiden.

Om klubben kommer att bli större än lokalkonkurrenten Spurs … ja, det får vi se.

Anders Falkirk

Fakta

Ny krönikör

Jag heter Anders Falkirk och arbetar med content marketing, bland annat som redaktör för Kupé och i Magasinet Fotbolls redaktionsråd. Jag tränar ett flicklag i Reymers, har skrivit en bok om elitsatsning i pojkfotboll, lett ett utvecklingslag i Hammarby…

Men anledningen till att jag skriver denna spalt är dock att jag följer Premier League på nära håll. Passionerat. Tre-fyra gånger dagligen är jag inne på The Guardians och The Telegraphs och andra hemsidor som skriver om engelsk fotboll.

Så när Thomas Ejderhov frågade mig om jag ville skriva en spalt om PL för Idrottens Affärer med fokus på klubbarnas och själva ligans ekonomi, så behövde jag bara ta en klunk kaffe, och cirka tre-fyra sekunders betänketid innan jag sa ja. Självfallet!

Intresset har jag ju, och grundmaterialet flödar som en strid vårflod och är bara några klick bort. Dagligen rapporteras det om tv-avtal, övergångar, varumärkesanalyser, spelarkontrakt, nya och utgående.

Silly Season pågår numera hela året runt. Forbes och andra ekonomimagasin skriver regelbundet om PL och annan internationell fotboll.

Fotboll är idag massivt i media, både traditionell och i sociala medier.

Antalet followers som Manchester United, Barcelona och Real Madrid har på sina facebook-sidor, mellan 6-7 miljoner, får de flesta kommunikationsdirektörer att sucka av avund.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.