Raka spåret för Kalla på Facebook

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Charlotte Kalla är en vinnare även på Facebook med nästan 170 000 följare. Hon lyckas med konststycket att få följarna att både gilla, kommentera och dela det hon skriver inlägg om. Vad gör Kalla för att engagera sina följare?
Styrkan i sociala medier, till skillnad från mer traditionella medier, är enkelheten i att skapa tvåvägskommunikation direkt med följarna. Foto: TT

 

En besökare på Kallas Facebook-sida möts  av en tydlig profilbild som föreställer Charlotte Kalla. Hon har också valt en omslagsbild med omsorg som visar snöbeklädda träd, något man förväntar sig att Kalla själv ser under sina dagliga träningsrundor. 

Redan här bjuds man alltså på en inblick i skiddrottningens vardag. Det många andra misstar sig på när de skapar en sida är att de blir osäkra på vilken typ av sida de ska välja, Kalla har valt ”Idrottare” och det råder inga tveksamheter kring vem hon är på sidan.

Val av kanal

Facebook dominerar sociala medier även om det då och då ryktas att allt fler överger kanalen. Fortfarande tillkommer det fler användare jämfört med vad som försvinner. Nästan alla som idag är medlemmar i ett socialt nätverk är också medlemmar i Facebook. 

Men det finns ett undantag. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2014*, är det de unga i åldern 12-15 år för vilka det har dykt upp en rad alternativ under senare år, bland annat Instagram. 

Att Kalla har blivit så framgångsrik på Facebook kan delvis förklaras med att hon funnits längre på Facebook men troligtvis attraheras också den något äldre målgruppen av Kalla och hennes inlägg. Hon har helt enkelt valt en kanal där hon når den målgrupp som tilltalas av hennes budskap. 

Det ack så viktiga innehållet

Det man slås av när man går igenom Kallas Facebook-flöde är att hon allt som oftast har en kort slagkraftig text och en tilltalande bild. Hon lägger upp allt ifrån professionella pressbilder till så kallade ”selfies”. 

Hennes innehåll är rakt på sak och enkelt att ta till sig. Detta i sin tur leder till att många gillar, delar och kommenterar inläggen.

Kalla bjuder på sig själv och hon visar en härlig mix av skidåkning, träningstips och vardagliga ”bakom kulisserna”-bilder. Som följare får man en känsla av att man är en del av Charlotte Kallas liv – man kommer nära! 

Rätt tidpunkt

Att göra inlägg på tidpunkter då ens följare inte är online kan ju anses vara ganska onödigt och helt enkelt slöseri med tid. Så sant som det är sagt. 

Det fina med sociala medier är att man kan välja exakt tidpunkt när man vill publicera ett inlägg. Detta möjliggör att man kan styra inlägg till tidpunkter då ens målgrupp är online. 

Gör man däremot inlägg när ens följare gör något annat, jobbar eller går i skolan, så riskerar man istället att inlägget aldrig syns i följarens flöde. Visst finns det dom som lever för sociala medier och läser precis allt men de allra flesta, som du och jag, scrollar tillbaka någon timme eller två och har man då inte koll på vilken tidpunkt som just ens målgrupp är online så riskerar man att skjuta snett och missa måltavlan. 

Om Kalla har stenkoll på detta eller bara råkar lägga ut sina bilder på mer eller mindre lämpliga tider är svårt att säga. Faktum är att den senaste tiden har Kalla lagt flest inlägg vardagskvällar och mitt på dagen på helgdagar. Förmodligen passar dessa tider ganska väl in på den skara fans som följer Kalla.

En ny målgrupp?

Om Facebook har funnits länge och är väl etablerad som social medie-kanal så finns det nya aktörer som idag attraherar en något yngre målgrupp. Bland dessa kan alltså Instagram nämnas som ett exempel. 

Kalla har funnits på Instagram sedan 1 december 2012 och har idag drygt 54 500 följare. Toppen kanske många tycker, det måste ju vara bra att synas på fler kanaler och nå ännu fler följare och bredda sin målgrupp, kanske helst i en kanal som Instagram där man generellt når en yngre målgrupp. 

Så kan det vara men för att bli framgångsrik måste man ha stenkoll på vems en målgrupp är i den valda kanalen och anpassa sitt budskap därefter. 

Idag lägger Kalla upp samma innehåll (bild och text) på både Facebook och Instagram och man kan fråga sig, varför ska jag följa Kalla på båda kanalerna om jag får samma innehåll? Och attraheras verkligen Lisa, 12 år, av samma innehåll på Instagram som hennes mamma gör på Facebook?

5 tips för Facebook

1. Klar och tydlig inledning med bilder och en professionell beskrivning, gärna med länkar till en officiell hemsida

2. Definiera målgruppen och anpassa ditt budskap därefter.

3. Ha stenkoll på när (veckodag och tid) du får bäst genomslag på dina inlägg. Facebook’s statistikverktyg hjälper dig på traven.

4. Är du inte alltid online när dina fans är online? Schemalägg istället dina framtida inlägg genom den automatiska schemaläggningsfunktionen på Facebook.

5. Var personlig och dela med dig av din vardag!

Vad kan hon förbättra?

Finns det då något som även Charlotte Kalla kan förbättra för att ytterligare stärka sin närvaro på Facebook? 

Styrkan i sociala medier, till skillnad från mer traditionella medier, är enkelheten i att skapa tvåvägskommunikation direkt med följarna. Idag informerar Kalla mer om sin vardag som skiddrottning snarare än vad hon kommunicerar med sina följare. 

Att Kalla redan idag lägger en hel del tid på sociala medier är tydligt men om hon skulle börja vara mer aktiv i att svara på frågor, tacka för kommentarer och uppmärksamma sina fans så är det högst sannolikt att anta att antalet engagerade följare skulle öka ytterligare.

* Svenskarna och internet 2014, publicerad av .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) 

Anna Nilsson

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den femte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Per-Ola Kullberg från Rydsgård vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Rydsgårds AIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även de med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.

”Per-Ola är ledare för ett av våra tjejlag, så jag fick veta att både han och föreningen hade vunnit nästan direkt i fredags”, säger en glad Håkan Palm, Ungdomsansvarig Rydsgårds AIF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.