Volvo vågade och vann med Zlatan

Under min tid på Skandia hade vi en tydlig sponsorstrategi som innebar att vi enbart sponsrade idrottsförbund, idrottsföreningar och organisationer.
Orsak: risken är för stor att idrottsmannen eller idrottskvinnan gör något som är negativt för varumärket.
Då backade sponsorerna
På slutet av min tid på Skandia blev jag än mer övertygad, när Elin Nordegren gick lös med en järnnia på hennes och maken Tiger Woods bil på garageuppfarten till parets gemensamma hus i slutet av november 2010.
Det var början på avslöjandet av idrottsvärldens största otrohetsskandal – en historia som rullades upp framför ögonen på en allt mer häpen följarskara.
Tiger Woods sponsorer drog sig ur, en efter en. Kvar bland de stora var till slut bara Nike, Electronic Arts och Gillette.
Fångade nya läsargrupper
Sedan kom Zlatan och ”förstörde” allt i min trygga och ombonade sponsorvärld, och ställde alla begrepp på huvudet.
Att han slog igenom slutet av 2010 stämmer förstås inte, men hans personliga varumärke fick en sällan skådad boost när han ett år senare gav ut självbiografin ”Jag är Zlatan Ibrahimovic´”, skriven av författaren David Lagercrantz.
Succén var total.
En av många positiva effekter av boken blev att grupper som normalt inte läser böcker, fångades av kulturformen bok som informations- och inspirationskälla. Framför allt unga killar med invandrarbakgrund. ”Kan jag, kan ni” blev ett mantra i främst förorten som fortfarande ekar ända in i klassrummen.
Viralt och betalt
Det var starten på att ta Zlatan till en ny nivå som personligt varumärke. Hans spektakulära mål, vinster i skytteligorna i Italien och Frankrike och ligatitlar - kombinerat med bokprojektet - skapade gurustatus även på sidan av planen.
När haussen kring boken lagt sig ingick Zlatan ett avtal med Volvo Personvagnar med målet att marknadsföra Volvo XC70 som ”svensk”. En smart strategi av Volvo vars nya kinesiska ägare var måna om att behålla ”svenskheten” i varumärket Volvo.
Att Zlatan var initiativtagare och framförde nationalsången med texten ”Sverige” istället för ”Norden” på slutet, och enligt metoden ”Spoken Word” – närmast översatt till ”talad sång” – gjorde succén total även här. Viralt spred den sig som en löpeld tack vare ett gigantiskt antal delningar i sociala medier och stor synlighet i landets tidningar. Knappt en tidningsartikel utan att även filmen fanns inbäddad.
En annorlunda kampanj, både på sättet den tillkom och hur reklamen formades, och med ett lyckat resultat.
Rikligt prisad kampanj
Volvo bokade för säkerhets skull upp en ansenlig mängd reklamyta – främst TV och utomhusytor. Jag önskar att Volvo inte hade gjort det, för det hade varit intressant att se hur kampanjen hade klarat sig med enbart satsning på sociala medier. Mitt personliga tips är att det hade gått minst lika bra!
Kampanjen har gett enormt eko, inte minst i media, och förstärkt en nisch inom sponsring som nu även blir en egen kategori i sponsrings- och eventbranschens årliga gala Gyllene Hjulet: endorsment, det vill säga när en känd person förstärker ett företags varumärke och bidrar till att skapa affärsnytta.
Zlatan-kampanjen platsar även i en annan ny kategori tacka vare den virala delen av kampanjen: digitala event.
Accepteras Zlatan-kampanjen?
Volvos Zlatan-kampanj är rikligt prisad. Det ska bli intressant att se om även vår bransch tar den till sitt hjärta – förutsatt att Volvo lämnar in ett bidrag vilket jag förstås hoppas. I mitten av mars får vi första svaret. Då avgör juryn vilka bidrag som ska nomineras till Gyllene Hjulet, som arrangeras den 26 mars.
Det ska också bli intressant att se vad vår störste fotbollsspelare genom tiderna kan skapa tillsammans med den norska klädjätten Dressman.
För mig känns inte kombinationen klockren vad gäller respektive varumärkes positionering, men Ibra har överraskat förut – och gör det säkert igen på en för honom ny marknad.
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF har av kommunstyrelsen i Leksand beviljats en borgen på 30 miljoner kronor, det är drygt hälften av det begärda beloppet på 56,7 miljoner.
Samtidigt meddelar Sebastian Larsson (m), ordförande i kommunstyrelsen, att kommunen kommer att tillsätta en ”god man”, för att säkra insyn i föreningens verksamhet, exempelvis vid tecknandet av spelarkontrakt
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
De är kreativa i Vasaloppets Hus i Mora.Inte nog med alla lopp såväl vinter som sommar, men mera krävs för att ständigt hålla igång marknadsföringen runt Vasaloppet. Enav de senaste och större nyheterna är "The Johan Eriksson Vasaloppet Challenge". Ett projekt som startade för ett par månader sedan med målet att hitta tolv visionära ledare med personliga mål och en gemensam strävan – att tillsammans ska de göra en resa med utveckling, uthållighet och inspiration.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.