Vem är egentligen resultatfixerad?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det är en intensiv debatt kring hur ungdomsfotboll ska bedrivas. Från tid till annan är det olika saker som utmålas som det onda. Populärt är nu ordet ”resultathets”. Detta är något ont som måste motarbetas.
Vem ska sitta på avbytarbänken och hur mycket, är frågor som aktualiseras ideligen. Magnus Forslund påvisar här nya fakta. Foto: TT

 

Frågan är hur. Nyligen röstade Stockholms Fotbollförbund för att halva laguppställningen ska vara rätt ålder. Det ska inte längre vara möjligt att alla spelarna i laget är ett år yngre. På twitter utropar en del detta som en stor seger. 

Men det blir fel

Det jag inte förstår är hur det motverkar resultathetsen. Finns det någon forskning som styrker detta? Vad blir den faktiska skillnaden?

Såvitt jag kan förstå kommer det leda till att de lag som nu ställer upp med ett lag där alla är ett år yngre – och vinner stort, i framtiden ställa upp med ett ännu bättre lag och vinna ännu större. Vad är poängen med det?

En ny regel förändrar inte människors tänkande. Så mycket vet vi från forskning. Det kommer inte göra barnen mindre eller mer intresserade av att vinna. Det förändrar inte i sig tänkandet hos ledare. Visst innebär det ett ställningstagande. Frågan är dock, ställningstagande för vad? Låt mig få återkomma till det. 

Fokus på fel sak

För mig är det helt fel sak som fokuseras. Det är inte resultatmätning som är fel, det är hur vi förhåller oss till dem som är det avgörande.

I många andra sporter är det andra perspektiv. Är du inte tillräckligt duktig får du möta yngre. Jag har sett 50-åringar spela, vinna och förlora mot tio-åringar. Jag har sett 17-åriga tjejer förlora mot 12-åriga killar. Visst svider det, men det är ju något spelarna får lära sig hantera. I bordtennisens fall finns det i många fall inte heller så mycket alternativ.

Men är det fel? I gymnastik måste du klara en viss nivå innan du flyttas upp. Liknande finns i kampsporter. Ingen skulle komma på tanken att låta en brottare som väger 25 kilo möta en som väger 65 kilo, bara för att de är lika gamla. 

Enkelspårig debatt

Hela debatten är för enkelspårig. Vem är det egentligen som är resultatfixerad? Den som vill främja barnens utveckling och därmed försöker matcha dem så det blir så jämnt som möjligt?

Eller den som är så fixerad vid resultatet att hen helst av allt vill ta bort alla resultat. För hen kan inte hantera resultat. Hen kan inte förklara för barn att ibland vinner man, ibland förlorar man. Ibland förlorar man mot yngre, ibland äldre. Men det spelar ju ingen roll. Vi gör detta för att det är roligt.

Det viktiga är hur vi kan utveckla oss själva och varandra. Oavsett resultat.

Genom att införa dylika regler visar vi just att vi tycker att resultaten spelar enormt stor roll.

Magnus Forslund

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.