Det är Bach som vi ska lita på...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
De globala företagen som står för en stor del av IOK:s ekonomi har ett betydande inflytande och kan se till att OS hamnar där stora, nya marknader finns att erövra.
IOK-presidenten Thomas Bach har uppgiften att försöka hålla samman den olympiska rörelsen. Det framhöll han också vid avslutningsceremonin på Maracana- stadion natten till mådagen. Foto:Matt Dunham, AP Photo/TT

 

Det har sagts - och hittills är det korrekt - att bara världskrig kan stoppa de olympiska spelen. Så skedde 1916, 1940 och 1944.

Mycket har hänt sedan dess. Inget världskrig gudskelov. När nu Rio lagts till handlingarna, ännu ett olympiskt spel med överdrivna dimensioner, gränslöst pengaslöseri och en havererad budget, finns anledning att fundera över spelens framtid.

Hoten är många. Och av skilda slag.

En lek som kostade 40 miljarder

Rio fick begära stöd från statliga fonder för att klara säkerhet, transporter och sjukvård. Botten hade gått ur ekonomin, bl a till följd av låga oljepriser och delstaten Rio kommer att notera ett underskott på 45 miljarder för 2016.

Den olympiska leken i Rio kostade 40 miljarder och drog, enligt en studie från Oxford University, över sin budget med 51 procent.

Ingen isolerad förseelse i dessa sammanhang. Studien visar också att 47 procent av de olympiska arrangemangen sedan 1960 överskridit sin budget med mer än 100 procent. Inget OS under motsvarande tid klarade sin budget.

Vilket väl bl a borde få Stockholm att inse att kalkylerade 10-15 miljarder för ett vinter-OS i Stockholm är rena glädjebudgeten.

En ekonomisk explosion

Det var med spelen i Los Angeles 1984 som den verkliga olympiska kommersialismen föddes. För första och enda gången gjorde IOK avsteg från regeln att olympiskt värdskap kräver statliga garantier. Sverige har ju stupat på det ett par gånger.

Spelen i LA kostade inte skattebetalarna en krona utan gav en rekordvinst på 150 miljoner dollar.

Mannen som genomförde den olympiska historiens ekonomiskt mest framgångsrika spel hette Peter Ueberroth, miljardär i resebranschen med 2000 anställda, som blev spelens direktör. Han skydde inga medel, hade inga moraliska betänkligheter. Han sålde TV-rättigheterna för den då fantastiska summan 300 miljoner dollar, biljetter för 151 miljoner dollar, sponsorpaket för 121 miljoner dollar.

Han lyckades till och med sälja den olympiska eldens väg, sponsrad meter för meter. Facklan drog in motsvarande 100 miljoner kronor. Han lät McDonalds bygga simstadion, 7-Eleven velodromen, oljebolaget Atlantic Richfield rustade upp huvudarenan Coliseum. Cocacola, Buick, Canon, Sports-Illustrated, American Express, United Airlines betalade mellan 4 och 15 miljoner dollar var för att bli den officiella läskedrycken, bilen, kameran, tidningen, kontokortet, flygbolaget. 

TV-bolaget ABC hade köpt sändningsrättigheterna för 225 miljoner dollar (tre gånger mera än Moskva fyra är tidigare) men sålde reklam för 600 miljoner dollar. 

Aptiten på de olympiska spelen ökade från både TV-bolag, annonsörer och tittare. Lite hårdraget kan man säga att de olympiska spelen i och med LA blev fånge i de amerikanska TV-bolagens jättearmar, men också så attraktiva att kandidatstäder ställde sig i kö för att tävla om framtida värdskap.

I en orolig värld

Mycket kan hända i en orolig värld som kan förändra spelreglerna och försvåra globala jättearrangemang som OS.

Världsekonomin kan rasa, terrorhoten öka, folkviljan kan minska och både TV-bolag och sponsorer allvarligt överväga sitt engagemang ifall idrottens trovärdighet minskar på grund av ökad doping eller försämrat politiskt läge och illa skötta arrangemang. T ex Sotji 2014 där kostnaderna, över 300 miljarder, blev fem gånger större än beräknat, befolkningen behandlades illa, arbetare blev utan löner. 

Jag tror inte att spelen i sig är direkt hotade. Men risken finns att alltfler städer tvekar på grund av galopperande kostnader och en folkopinion mot horribelt dyra arenor med dålig efteranvändning.

Om fyra år är det Tokyo. Rom drog sig ur på grund av bristfällig ekonomi - men kandiderar igen 2024 tillsammans med Budapest, Los Angeles och Paris. Tokyos konkurrenter vid kongressen 2013 var Madrid och - Istanbul. Tänk om vi nu suttit med ett OS i Turkiet om fyra år? 

Det är inte lätt att sju år innan spelen avgöra var den politiska eldhärden skall ta fart nästa gång men Erdogan som inviger spelen hade väl känts, sådär.

Märklig "tillfällighet"

2007 valde man Sotji i förvissningen om att Ryssland var på väg mot politisk stabilitet och lätt demokratisering. IOK var inte ensam om att missbedöma Rysslands politiska framtid. Det svenska försvaret avrustade totalt av precis samma skäl. 

En märklig ”tillfällighet”; Pyeongchang (ej att förväxla med nordkoreanska Pjongjang) i Sydkorea arrangerar vinter-OS 2018, Tokyo sommarspelen 2020, Peking vinter-OS 2022. Asien tre gånger i följd. 

Det finns anledning att misstänka, att de stora, globala företag som står för en stor del av IOK:s ekonomi har ett betydande inflytande och ser till att OS hamnar där stora, nya marknader finns att erövra.

Men också arrangörer av vinter-OS tvekar. Stockholm och Lviv (Ukraina) drog sig ur omröstningen om spelen 2022, Krakow ställde upp men invånare sade ifrån i en folkomröstning.

Stockholm ger sig dock inte. En utredare är tillsatt. Mina tvivel är stora. Finns ingen anledning att tror att en budget på 10-15 miljarder skall hålla. Det talas om att bygga en hoppanläggning (tre backar) i Stockholm. Det låter lika tokigt som en ishockeyhall i Sahara. 

Om Stockholm skall ha en chans får man kanske göra som Peter Ueberroth i LA 1984. Låta företag bygga och bekosta arenorna. Ikea t ex. Men då är väl risken att arenan kommer i tusentals bruna paket och att de aktiva får sätta ihop den själva.

Nej, bygger Stockholm en hoppbacke i ett land utan backhoppare, då tar jag bron över till min andra huvudstad. I ett land som garanterat aldrig kommer att söka vinter-OS…

Åke Stolt

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.