"Därför ger vi bort vårt sponsorskap i AIK"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Efter 23 år avslutar Åbro sitt huvudsponsorskap i AIK Fotboll. Företaget skänker sitt sponsorskap sista året, bland annat utrymmet på matchtröjan, till AIK Fotboll för ett välgörande ändamål. AIK:s val föll på Hjärt-Lungfonden. Åbros sponsorchef Niklas Nestlander förklarar i en krönika på IA varför Åbro valde att skänka sponsorskapet.
Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden, tackar Mikael Ahlerup, vd AIK Fotboll och Henrik Dunge, vd Åbro Bryggerier, för organisationens rätt att få synas på bland annat matchtröjan under de 20 första omgångarna av Allsvenskan. Åbro ger via AIK Fotboll bort sitt huvudsponsorskap till Hjärt-Lungfonden för att tillsammans hedra tidigare AIK-målvakten Ivan Turina som avled till följd av ett hjärtfel i maj 2013. — Foto: AIK Fotboll

 

Åbro har varit huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år. Vi har varit huvudsponsor i framgång och motgång, i hopp och förtvivlan. Vi har upplevt det mesta tillsammans med AIK och AIK:arna. De största enskilda ögonblicken är såklart alla oförglömliga vinster men det vi bär med oss när vi lämnar huvudsponsorskapet är den kärlek vi fått från supportrarna.

För Åbro har det blivit dags att gå vidare och lämna över stafettpinnen till någon annan. Det som ligger till grund för beslutet är svårigheten att aktivera sponsorskapet på det sätt vi önskar. Carlsbergs roll som officiell dryckesleverantör på Friends Arena gör att vi saknar utvecklingsmöjligheter.

Den stora frågan blir då hur man avslutar ett av de längsta sponsoravtalen i svensk historia? Vi tror att det görs bäst genom att titta i backspegeln och minnas vad vi varit med om under 23 år. Tillsammans med AIK satte vi oss ner i höstas och började planera hur Åbro på bästa sätt kunde tacka AIK och AIK:arna. 

Turinas bortgång berörde

Den andra maj 2013 inträffade något ogreppbart när AIK:s kroatiska målvakt Ivan Turina avled i sömnen av ett hjärtfel. Åbros vd Henrik Dunge påverkades oerhört djupt när han nåddes av beskedet och minnet tynger honom än idag. Den känslan delar han med tusentals andra AIK:are som fortfarande sjunger Ivans namn varje match i den 27:e matchminuten. Därför känns det helt rätt att vårt sponsorskap ges bort till Hjärt-Lungfonden för att på så sätt hylla Ivan Turina, samla in pengar till forskning och i förlängningen rädda liv.

Detta innebär att Hjärt-Lungfonden får tillgång till all exponering som Åbro har tillgång till genom vårt huvudsponsorskap i AIK. Utöver den åtråvärda platsen på matchtröjan ingår all synlighet på jumbotronen, LED-tavlor, matchprogram och mycket annat.

Vår förhoppning var att gesten skulle uppskattas och uppmärksammas av AIK-supportrarna. Ett sätt att avsluta huvudsponsorskapet genom att minnas. Men vi hade aldrig vågat drömma om det genomslag initiativet fick under måndagen. I stort sett alla sportmedier rapporterade positivt och flera sände live från presskonferensen. I sociala medier överöstes vi, AIK och Hjärt-Lungfonden av glada tillrop och Åbro trendade på Twitter.

Kanske är vi skyldiga de övriga allsvenska lagen en ursäkt efter att ha kuppat upptaktsträffen i Uppsala. Samtidigt som de övriga lagens montrar stod tomma flockades journalister runt vår presskonferens. Kanske är vi ursäktade av att mediabevakningen även spiller över på övriga föreningar i Allsvenskan, och själva varumärket Allsvenskan?

Så, kan detta inspirera fler att göra likadant? Kanske, men jag tror att det är svårt. Åbros affärsrelation med AIK är unik och vi har en lång historia ihop. Supportrarna har tagit våra produkter till sina hjärtan och AIK har en helt unik förmåga att engagera sina supportrar.

Inte helt slut…

Åbro upplåter huvudsponsorskapet under Allsvenskans första 20 omgångar, sedan kommer en annan överraskning som gäller säsongen ut. Efter det ser jag, och många med mig, fram emot vem som tar över och hur AIK:s matchtröja kommer att se ut i framtiden. 

Vi kommer dock inte att försvinna helt från AIK. Vi siktar på att vara kvar i någon form, dock inte som huvudsponsor. Exakt hur ska vi sätta oss ned och planera tillsammans med AIK.

Åbro är även engagerat i ett annat lag som ligger oss varmt om hjärtat. Vi fortsätter vara en positiv kraft i närsamhället och engagerar oss i Vimmerby IF:s värdefulla arbete med att hjälpa nyanlända i det invandratäta området Bullerbyn att komma in i samhället. Landslagsstjärnan Kosovare Asllani håller på att bygga en egen court i Bullerbyn där hon växte upp, och ett par riktigt stora aktörer är på väg in. Vi är en av idégivarna och vill givetvis vara med på den fortsatta resan. Precis som med alla andra sponsorrättigheter som vi är engagerade i. 

Niklas Nestlander
Sponsorchef Åbro Bryggerier

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Obstacle course racing, som är samlingsnamnet för tävlingar som Tough Viking och Spartan, och tro det eller ej, de är på väg in i idrottens finrum. Mycket talar för att OCR gör sin debut i olympiska spelen 2028 i Los Angeles. Vägen dit sker genom en bakdörr, nämligen som en av grenarna i Modern femkamp.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.