"Därför ger vi bort vårt sponsorskap i AIK"

Åbro har varit huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år. Vi har varit huvudsponsor i framgång och motgång, i hopp och förtvivlan. Vi har upplevt det mesta tillsammans med AIK och AIK:arna. De största enskilda ögonblicken är såklart alla oförglömliga vinster men det vi bär med oss när vi lämnar huvudsponsorskapet är den kärlek vi fått från supportrarna.
För Åbro har det blivit dags att gå vidare och lämna över stafettpinnen till någon annan. Det som ligger till grund för beslutet är svårigheten att aktivera sponsorskapet på det sätt vi önskar. Carlsbergs roll som officiell dryckesleverantör på Friends Arena gör att vi saknar utvecklingsmöjligheter.
Den stora frågan blir då hur man avslutar ett av de längsta sponsoravtalen i svensk historia? Vi tror att det görs bäst genom att titta i backspegeln och minnas vad vi varit med om under 23 år. Tillsammans med AIK satte vi oss ner i höstas och började planera hur Åbro på bästa sätt kunde tacka AIK och AIK:arna.
Turinas bortgång berörde
Den andra maj 2013 inträffade något ogreppbart när AIK:s kroatiska målvakt Ivan Turina avled i sömnen av ett hjärtfel. Åbros vd Henrik Dunge påverkades oerhört djupt när han nåddes av beskedet och minnet tynger honom än idag. Den känslan delar han med tusentals andra AIK:are som fortfarande sjunger Ivans namn varje match i den 27:e matchminuten. Därför känns det helt rätt att vårt sponsorskap ges bort till Hjärt-Lungfonden för att på så sätt hylla Ivan Turina, samla in pengar till forskning och i förlängningen rädda liv.
Detta innebär att Hjärt-Lungfonden får tillgång till all exponering som Åbro har tillgång till genom vårt huvudsponsorskap i AIK. Utöver den åtråvärda platsen på matchtröjan ingår all synlighet på jumbotronen, LED-tavlor, matchprogram och mycket annat.
Vår förhoppning var att gesten skulle uppskattas och uppmärksammas av AIK-supportrarna. Ett sätt att avsluta huvudsponsorskapet genom att minnas. Men vi hade aldrig vågat drömma om det genomslag initiativet fick under måndagen. I stort sett alla sportmedier rapporterade positivt och flera sände live från presskonferensen. I sociala medier överöstes vi, AIK och Hjärt-Lungfonden av glada tillrop och Åbro trendade på Twitter.
Kanske är vi skyldiga de övriga allsvenska lagen en ursäkt efter att ha kuppat upptaktsträffen i Uppsala. Samtidigt som de övriga lagens montrar stod tomma flockades journalister runt vår presskonferens. Kanske är vi ursäktade av att mediabevakningen även spiller över på övriga föreningar i Allsvenskan, och själva varumärket Allsvenskan?
Så, kan detta inspirera fler att göra likadant? Kanske, men jag tror att det är svårt. Åbros affärsrelation med AIK är unik och vi har en lång historia ihop. Supportrarna har tagit våra produkter till sina hjärtan och AIK har en helt unik förmåga att engagera sina supportrar.
Inte helt slut…
Åbro upplåter huvudsponsorskapet under Allsvenskans första 20 omgångar, sedan kommer en annan överraskning som gäller säsongen ut. Efter det ser jag, och många med mig, fram emot vem som tar över och hur AIK:s matchtröja kommer att se ut i framtiden.
Vi kommer dock inte att försvinna helt från AIK. Vi siktar på att vara kvar i någon form, dock inte som huvudsponsor. Exakt hur ska vi sätta oss ned och planera tillsammans med AIK.
Åbro är även engagerat i ett annat lag som ligger oss varmt om hjärtat. Vi fortsätter vara en positiv kraft i närsamhället och engagerar oss i Vimmerby IF:s värdefulla arbete med att hjälpa nyanlända i det invandratäta området Bullerbyn att komma in i samhället. Landslagsstjärnan Kosovare Asllani håller på att bygga en egen court i Bullerbyn där hon växte upp, och ett par riktigt stora aktörer är på väg in. Vi är en av idégivarna och vill givetvis vara med på den fortsatta resan. Precis som med alla andra sponsorrättigheter som vi är engagerade i.
Niklas Nestlander
Sponsorchef Åbro Bryggerier
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Under 2024 ökade det egna kapitalet hos ligans 16 klubbar med 17 procent jämfört med 2023. I siffror till närmare 2 miljarder kronor med Malmö FF som den fortsatt kapitalstarkaste klubben med 764 miljoner i eget kapital.
MFF följs av Djurgården med 364 miljoner och Elfsborg med 170 miljoner. Procentuellt stod GAIS för den största ökningen med en ökning av eget kapital från 6 till 19 miljoner kronor. 13 av 16 klubbar ökade sitt eget kapital under 2024.
Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess.
I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!
Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
En svensk spelare har skrivit historia genom att kamma hem den största spelvinsten någonsin i Sverige – orimliga 1,25 miljarder kronor på Eurojackpot. Under tisdagskvällen stod det klart att en rad spelad i Sverige var ensam med full pott, och nu har Svenska Spel Tur fått tag på den lyckliga vinnaren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.