"Därför ger vi bort vårt sponsorskap i AIK"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Efter 23 år avslutar Åbro sitt huvudsponsorskap i AIK Fotboll. Företaget skänker sitt sponsorskap sista året, bland annat utrymmet på matchtröjan, till AIK Fotboll för ett välgörande ändamål. AIK:s val föll på Hjärt-Lungfonden. Åbros sponsorchef Niklas Nestlander förklarar i en krönika på IA varför Åbro valde att skänka sponsorskapet.
Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden, tackar Mikael Ahlerup, vd AIK Fotboll och Henrik Dunge, vd Åbro Bryggerier, för organisationens rätt att få synas på bland annat matchtröjan under de 20 första omgångarna av Allsvenskan. Åbro ger via AIK Fotboll bort sitt huvudsponsorskap till Hjärt-Lungfonden för att tillsammans hedra tidigare AIK-målvakten Ivan Turina som avled till följd av ett hjärtfel i maj 2013. — Foto: AIK Fotboll

 

Åbro har varit huvudsponsor till AIK Fotboll i 23 år. Vi har varit huvudsponsor i framgång och motgång, i hopp och förtvivlan. Vi har upplevt det mesta tillsammans med AIK och AIK:arna. De största enskilda ögonblicken är såklart alla oförglömliga vinster men det vi bär med oss när vi lämnar huvudsponsorskapet är den kärlek vi fått från supportrarna.

För Åbro har det blivit dags att gå vidare och lämna över stafettpinnen till någon annan. Det som ligger till grund för beslutet är svårigheten att aktivera sponsorskapet på det sätt vi önskar. Carlsbergs roll som officiell dryckesleverantör på Friends Arena gör att vi saknar utvecklingsmöjligheter.

Den stora frågan blir då hur man avslutar ett av de längsta sponsoravtalen i svensk historia? Vi tror att det görs bäst genom att titta i backspegeln och minnas vad vi varit med om under 23 år. Tillsammans med AIK satte vi oss ner i höstas och började planera hur Åbro på bästa sätt kunde tacka AIK och AIK:arna. 

Turinas bortgång berörde

Den andra maj 2013 inträffade något ogreppbart när AIK:s kroatiska målvakt Ivan Turina avled i sömnen av ett hjärtfel. Åbros vd Henrik Dunge påverkades oerhört djupt när han nåddes av beskedet och minnet tynger honom än idag. Den känslan delar han med tusentals andra AIK:are som fortfarande sjunger Ivans namn varje match i den 27:e matchminuten. Därför känns det helt rätt att vårt sponsorskap ges bort till Hjärt-Lungfonden för att på så sätt hylla Ivan Turina, samla in pengar till forskning och i förlängningen rädda liv.

Detta innebär att Hjärt-Lungfonden får tillgång till all exponering som Åbro har tillgång till genom vårt huvudsponsorskap i AIK. Utöver den åtråvärda platsen på matchtröjan ingår all synlighet på jumbotronen, LED-tavlor, matchprogram och mycket annat.

Vår förhoppning var att gesten skulle uppskattas och uppmärksammas av AIK-supportrarna. Ett sätt att avsluta huvudsponsorskapet genom att minnas. Men vi hade aldrig vågat drömma om det genomslag initiativet fick under måndagen. I stort sett alla sportmedier rapporterade positivt och flera sände live från presskonferensen. I sociala medier överöstes vi, AIK och Hjärt-Lungfonden av glada tillrop och Åbro trendade på Twitter.

Kanske är vi skyldiga de övriga allsvenska lagen en ursäkt efter att ha kuppat upptaktsträffen i Uppsala. Samtidigt som de övriga lagens montrar stod tomma flockades journalister runt vår presskonferens. Kanske är vi ursäktade av att mediabevakningen även spiller över på övriga föreningar i Allsvenskan, och själva varumärket Allsvenskan?

Så, kan detta inspirera fler att göra likadant? Kanske, men jag tror att det är svårt. Åbros affärsrelation med AIK är unik och vi har en lång historia ihop. Supportrarna har tagit våra produkter till sina hjärtan och AIK har en helt unik förmåga att engagera sina supportrar.

Inte helt slut…

Åbro upplåter huvudsponsorskapet under Allsvenskans första 20 omgångar, sedan kommer en annan överraskning som gäller säsongen ut. Efter det ser jag, och många med mig, fram emot vem som tar över och hur AIK:s matchtröja kommer att se ut i framtiden. 

Vi kommer dock inte att försvinna helt från AIK. Vi siktar på att vara kvar i någon form, dock inte som huvudsponsor. Exakt hur ska vi sätta oss ned och planera tillsammans med AIK.

Åbro är även engagerat i ett annat lag som ligger oss varmt om hjärtat. Vi fortsätter vara en positiv kraft i närsamhället och engagerar oss i Vimmerby IF:s värdefulla arbete med att hjälpa nyanlända i det invandratäta området Bullerbyn att komma in i samhället. Landslagsstjärnan Kosovare Asllani håller på att bygga en egen court i Bullerbyn där hon växte upp, och ett par riktigt stora aktörer är på väg in. Vi är en av idégivarna och vill givetvis vara med på den fortsatta resan. Precis som med alla andra sponsorrättigheter som vi är engagerade i. 

Niklas Nestlander
Sponsorchef Åbro Bryggerier

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.