Vårkänslor i bergen, appen och kroppen

Detta var något jag tog upp i min förra krönika. Då med fokus på hur digitaliseringen skapar möjligheter för de som deltar i Vasaloppet. Som tävlande, motionär, supporter, arrangör eller samarbetspartner. I denna krönika skall jag ta det lite längre. Från upplevelser på platt underlag, till upplevelser i berg, fjäll och alper. Men också hur digitalisering skapar möjligheter för hållbara varumärken. Vägen dit är inte spikrak. Men intressant.
Det utvecklas ständigt nya koncept kring utförsåkningen som gör vistelsen till en helhetsupplevelse för hela familjen, klubben eller kompisgänget. Det mest elementära är ju berg, snö och liftar, så då är ju saken klar. Eller hur? Nja inte riktigt.
Man skall också se till att alla som är med, oavsett ålder eller intresse, har möjlighet att sysselsätta sig med något stimulerande när det passar dem själva. Utifrån förutsättningar, lust och intresse.
Destination för multiupplevelse
Således blir det som förr var en enkel stugby nära ett berg idag en destination för en multiupplevelse. Det byggs härliga spa- och badanläggningar, klätterväggar, bra restauranger, afterskibarer, caféer och hotell med umgängesytor och konferensmöjligheter. Inte sällan representerade av kända varumärken på marknaden.
Men man utvecklar också upplevelsen utomhus. Speciella freestyleparker eller zoner där barn och äldre ” dare devils” kan hoppa, göra tricks och utveckla sin skid- eller brädåkning. Eller varför inte i längdspåren i dalgångarna eller på fjället, som är fantastiskt preparerade. Med elljus för kvällsturen, om dagens naturupplevelser inte räcker till. Orterna lever upp under högsäsongerna och befolkning och säsongsanställda jobbar för högtryck.
Det är på dessa orter hela familjen kan umgås. Över generationsgränser. Över tid. Det är här arbetskamraterna kan konferera och ändå varva med hälsosamma aktiviteter. Och få frisk luft och inspiration till dom goda kollektiva idéerna. Och det är här vi skapar en del av vår breddidrott. Men även en hel del av vår elitidrott. Kanske i en gren med potential till ett vinter-OS, eller som ett barns uppväxt fylld av aktivitet som utmynnar i ett val av specialisering av någon annan idrott, lite senare i livet.
Detta är en viktig del av vårt samhällsbygge och en livsstil som bygger på en aktiv kultur.
Aktuella erbjudanden
Jag har haft möjligheten att åka i några av Skistars fina anläggningar under säsongen, och ser med glädje hur vi som besökare och klubbmedlemmar erbjuds all tänkbar information för att förenkla den praktiska delen av vistelsen. Allt fint samlat på en medlemssida som vi finner på nätet eller i en app. Detta gäller såväl före, under som efter vistelsen. Till detta loggas ens egna skid- eller brädåkning, i form av avläsning varje gång vi tar en lift. Vår vertikala resa i liftsystemet baserat på avverkade höjdmeter, ackumuleras och kan jämföras dag för dag, vistelse för vistelse eller över hela säsongen med vänner och familj. Man kan samla poäng beroende var man befinner sig, hur mycket man åker i en viss lift etc.
Uttrycket ”quantified self” med hjälp av beteendestyrd avläsning blir en trigger. Åker jag till exempel i en viss lift tillräckligt många gånger kan jag få ett sofferbjudande från Mio, som snyggt sponsrar just den liften. Eller kanske gratis kaffe på en närliggande cafékedja, vid tidpunkter när dom har lite färre besökare. Eller en badge som helt enkelt gör att du känner dig duktig eller samlar till rabatt på något eller tillgång till mer information.
Åker man lite längre bort i anläggningen kan man åka i en park, där det finns hopp och utmanande hinder, och aktivera tidtagningen för sina slalomåk, eller bli fotograferad i en snygg move. Detta kan sedan spridas digitalt och jämföras, skrytas över eller helt enkelt bara sporra till ännu svårare tricks eller färdigheter.
Styra flöden av människor
Kort sagt, man erbjuder genom digitalisering, och en integration av alla näringsidkares erbjudanden och företag i en anläggning, en totalt analog upplevelse kompletterad med din personliga digitala upplevelse. Och den senare skapar också data vilket kan användas för att trigga aktiviteter som styr flöden av människor på olika sätt. Du får också rabatterbjudanden efter din vistelse för att besöka någon annan anläggning. Kanske billigare boende, rabatterade liftkort eller lägre pris i någon butik av något slag. Detta kompletteras ofta med större aktiviteter i form av olika tävlingar likt vårens kosläpp av ystra skidåkare som på snabbast möjliga sätt skall ta sig från topp till botten. Eller kända artister som snabbt skapar surr av likes och delningar i sociala kanaler. Jag var där, jag hade kul. Se mig!
Digitaliseringen blir en del av att skapa upplevelser och positivt laddade relationer. Och det är ju det man vill göra med sina kunder. På så sätt kan man också presentera exakt data om förväntat beteende för sina samarbetspartners och sponsorer. Så här såg det ut i år. Så här förutspår vi att det kommer att se ut nästa säsong eller årstid. Vill du vara med som sponsor eller partner? I så fall får du här en unik möjlighet att umgås med följande målgrupper med följande beteenden. Bara att sätta igång att beräkna värdet av det man kan gemensamt uppnå.
Relevant året runt
Skistar är inte alls unikt med detta. Men företaget är väldigt duktigt på det och har ett brett utbud av såväl destinationer som innehåll. Och någonting säger mig att man är långt ifrån klar. Tänk er att vara relevanta för sin målgrupp året runt. När det gäller att drömma, planera och kanske återvända under en annan säsong, med andra aktiviteter. Hänger ni med? Man har skapat någon form av lojalitet. Man blir vald. Fint! Alla är nöjda…
Snart är det påsktider och därmed ledighet för många. En del har säkert valt att spendera tiden bland snöhöljda berg. I Sverige, Norge eller kanske nere i alperna. Härligt.
Påsken ligger sent i år. Bokningarna har, enligt Skistar, varit något sämre än föregående år. Det kan bero på att känslan av vår har kommit och att vi mentalt har packat ner skidsäsongen för i år. Vårkänslor. Värme och sol.
Nu är det vår och jag drar ner till sydligare breddgrader för att, ja just det… åka skidor. Hoppas det finns snö - och att ni läsare får en skön ledighet.
Vi hörs hela tiden.
Robert Börjes
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Under 2024 ökade det egna kapitalet hos ligans 16 klubbar med 17 procent jämfört med 2023. I siffror till närmare 2 miljarder kronor med Malmö FF som den fortsatt kapitalstarkaste klubben med 764 miljoner i eget kapital.
MFF följs av Djurgården med 364 miljoner och Elfsborg med 170 miljoner. Procentuellt stod GAIS för den största ökningen med en ökning av eget kapital från 6 till 19 miljoner kronor. 13 av 16 klubbar ökade sitt eget kapital under 2024.
Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess.
I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!
Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.