Vårkänslor i bergen, appen och kroppen
Detta var något jag tog upp i min förra krönika. Då med fokus på hur digitaliseringen skapar möjligheter för de som deltar i Vasaloppet. Som tävlande, motionär, supporter, arrangör eller samarbetspartner. I denna krönika skall jag ta det lite längre. Från upplevelser på platt underlag, till upplevelser i berg, fjäll och alper. Men också hur digitalisering skapar möjligheter för hållbara varumärken. Vägen dit är inte spikrak. Men intressant.
Det utvecklas ständigt nya koncept kring utförsåkningen som gör vistelsen till en helhetsupplevelse för hela familjen, klubben eller kompisgänget. Det mest elementära är ju berg, snö och liftar, så då är ju saken klar. Eller hur? Nja inte riktigt.
Man skall också se till att alla som är med, oavsett ålder eller intresse, har möjlighet att sysselsätta sig med något stimulerande när det passar dem själva. Utifrån förutsättningar, lust och intresse.
Destination för multiupplevelse
Således blir det som förr var en enkel stugby nära ett berg idag en destination för en multiupplevelse. Det byggs härliga spa- och badanläggningar, klätterväggar, bra restauranger, afterskibarer, caféer och hotell med umgängesytor och konferensmöjligheter. Inte sällan representerade av kända varumärken på marknaden.
Men man utvecklar också upplevelsen utomhus. Speciella freestyleparker eller zoner där barn och äldre ” dare devils” kan hoppa, göra tricks och utveckla sin skid- eller brädåkning. Eller varför inte i längdspåren i dalgångarna eller på fjället, som är fantastiskt preparerade. Med elljus för kvällsturen, om dagens naturupplevelser inte räcker till. Orterna lever upp under högsäsongerna och befolkning och säsongsanställda jobbar för högtryck.
Det är på dessa orter hela familjen kan umgås. Över generationsgränser. Över tid. Det är här arbetskamraterna kan konferera och ändå varva med hälsosamma aktiviteter. Och få frisk luft och inspiration till dom goda kollektiva idéerna. Och det är här vi skapar en del av vår breddidrott. Men även en hel del av vår elitidrott. Kanske i en gren med potential till ett vinter-OS, eller som ett barns uppväxt fylld av aktivitet som utmynnar i ett val av specialisering av någon annan idrott, lite senare i livet.
Detta är en viktig del av vårt samhällsbygge och en livsstil som bygger på en aktiv kultur.
Aktuella erbjudanden
Jag har haft möjligheten att åka i några av Skistars fina anläggningar under säsongen, och ser med glädje hur vi som besökare och klubbmedlemmar erbjuds all tänkbar information för att förenkla den praktiska delen av vistelsen. Allt fint samlat på en medlemssida som vi finner på nätet eller i en app. Detta gäller såväl före, under som efter vistelsen. Till detta loggas ens egna skid- eller brädåkning, i form av avläsning varje gång vi tar en lift. Vår vertikala resa i liftsystemet baserat på avverkade höjdmeter, ackumuleras och kan jämföras dag för dag, vistelse för vistelse eller över hela säsongen med vänner och familj. Man kan samla poäng beroende var man befinner sig, hur mycket man åker i en viss lift etc.
Uttrycket ”quantified self” med hjälp av beteendestyrd avläsning blir en trigger. Åker jag till exempel i en viss lift tillräckligt många gånger kan jag få ett sofferbjudande från Mio, som snyggt sponsrar just den liften. Eller kanske gratis kaffe på en närliggande cafékedja, vid tidpunkter när dom har lite färre besökare. Eller en badge som helt enkelt gör att du känner dig duktig eller samlar till rabatt på något eller tillgång till mer information.
Åker man lite längre bort i anläggningen kan man åka i en park, där det finns hopp och utmanande hinder, och aktivera tidtagningen för sina slalomåk, eller bli fotograferad i en snygg move. Detta kan sedan spridas digitalt och jämföras, skrytas över eller helt enkelt bara sporra till ännu svårare tricks eller färdigheter.
Styra flöden av människor
Kort sagt, man erbjuder genom digitalisering, och en integration av alla näringsidkares erbjudanden och företag i en anläggning, en totalt analog upplevelse kompletterad med din personliga digitala upplevelse. Och den senare skapar också data vilket kan användas för att trigga aktiviteter som styr flöden av människor på olika sätt. Du får också rabatterbjudanden efter din vistelse för att besöka någon annan anläggning. Kanske billigare boende, rabatterade liftkort eller lägre pris i någon butik av något slag. Detta kompletteras ofta med större aktiviteter i form av olika tävlingar likt vårens kosläpp av ystra skidåkare som på snabbast möjliga sätt skall ta sig från topp till botten. Eller kända artister som snabbt skapar surr av likes och delningar i sociala kanaler. Jag var där, jag hade kul. Se mig!
Digitaliseringen blir en del av att skapa upplevelser och positivt laddade relationer. Och det är ju det man vill göra med sina kunder. På så sätt kan man också presentera exakt data om förväntat beteende för sina samarbetspartners och sponsorer. Så här såg det ut i år. Så här förutspår vi att det kommer att se ut nästa säsong eller årstid. Vill du vara med som sponsor eller partner? I så fall får du här en unik möjlighet att umgås med följande målgrupper med följande beteenden. Bara att sätta igång att beräkna värdet av det man kan gemensamt uppnå.
Relevant året runt
Skistar är inte alls unikt med detta. Men företaget är väldigt duktigt på det och har ett brett utbud av såväl destinationer som innehåll. Och någonting säger mig att man är långt ifrån klar. Tänk er att vara relevanta för sin målgrupp året runt. När det gäller att drömma, planera och kanske återvända under en annan säsong, med andra aktiviteter. Hänger ni med? Man har skapat någon form av lojalitet. Man blir vald. Fint! Alla är nöjda…
Snart är det påsktider och därmed ledighet för många. En del har säkert valt att spendera tiden bland snöhöljda berg. I Sverige, Norge eller kanske nere i alperna. Härligt.
Påsken ligger sent i år. Bokningarna har, enligt Skistar, varit något sämre än föregående år. Det kan bero på att känslan av vår har kommit och att vi mentalt har packat ner skidsäsongen för i år. Vårkänslor. Värme och sol.
Nu är det vår och jag drar ner till sydligare breddgrader för att, ja just det… åka skidor. Hoppas det finns snö - och att ni läsare får en skön ledighet.
Vi hörs hela tiden.
Robert Börjes
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.
Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar