En digital idrott, på vems villkor?

Vi står inför en digitalisering av stora delar av idrottsupplevelsen, biljetter säljs digitalt, streaming konsumeras digitalt, lotterier säljs digitalt, digitala appar används för arenakonsumtion och så vidare.
Vi får ny lagstiftning i form av GDPR som ersätter PUL som träder i kraft nästa år som en väsentligt hårdare integritetslagstiftning. Det finns all anledning även för små föreningar att läsa på och förbereda sig för denna.
Gäller även små föreningar
Vi får en omreglering av spelmarknaden som förändrar idrottens relation med aktörer på spelmarknaden.
Det finns goda skäl att lägga fokus på immateriella rättigheter.
Flertalet av de stora aktörerna på IT-området försöker få Idrottsklubbar, ligor och förbund att skriva avtal där leverantören blir ägare av klubbens supportrar.
Biljettbolagen Ticketmaster och Axs är återförsäljare och äger kunden. Fotball addicts omsatte 31 miljoner för att klubbarna gett dem flera miljoner supportrar att kapitalisera på. Appföretag vill dels ha betalt av klubben och samtidigt äga deras användare även när de köper en korv i arenan hos sin favoritklubb.
Värdefull medlemsmatrikel
Globalisering och Digitalisering gör att immateriella rättigheter och dit hör näsan allt som har med medlemmar, spelare, resultat, varumärken (som normalt är copyright, men här lägger vi samma värdering på dessa) till bland det värdefullaste en klubb/liga/förening äger. Databaser över supportrar blir till sist värdefullare än spelartrupper.
Biljettföretagen använder klubbarnas supportrar för att sälja konserter åt andra, Appföretagen bygger sin värdering på registrerade användare såväl som att användarbasen används som säljargument.
Frågar jag Associate Professor Martin Carlsson-Wall, chef för Handelshögskolans Center för Sports and Business så är han tydlig i sin inställning till att klubbar har mycket att tjäna på att äga och kontrollera sina immateriella rättigheter. ”Historiskt har klubbarna fokuserat mycket på de materiella tillgångarna som arenor och träningsanläggningar.
Tillvarata kunddata
– Med ökad digitalisering kommer framtiden lika mycket handla om kunddata och immateriella tillgångar. Här finns mycket kvar att göra, avslutar Martin Carlsson-Wall
För oss på Inventory Business (mitt civila arbete) gäller samma principer när vi träffar klubbar, inte för att vi är snälla, utan för att vi tror det är långsiktigt lönsamt att agera på det sätt som är bra för klubbar/ligor. Jag haft den här åsikten långt innan vi bildade Inventory Business och inte ändrat mig.
Varje styrelseledamot i en elitklubb bör ställa frågor på nästa styrelsemöte, har vi skyddat alla våra immateriella rättigheter? Har vi säkrat att ingen av våra leverantörer äger data? Har vi bedömt vad som kan bli tillkommande värdefulla tillgångar om tre år? Har vi utsett ansvarig person, har hen fått resurser och makt?
Förbunden måste hjälpa till
Här bör finnas hjälp från förbundshåll med metodik, verkar bortkastade pengar om varje klubb skall betala egna advokater för att göra detta när en advokatfaktura med metodpaketet som alla kan använda är tillräckligt för alla.
Det finns olika inställningar till om det är bra eller dåligt att idrotten kommersialiseras. Min slutsats är att den diskussionen är onödig, vi kan bara förbereda oss utifrån den verklighet vi har och elitidrotten är kommersiell.
I det perspektivet så blir immateriella rättigheter både viktigare och värdefullare.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.
I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:
– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Tre svenska golfspelare är aktuella, men i olika skeden av sitt umgänge med den därlilla vita bollen.
Henrik Stenson går nu ut och medger att han fick en halv miljard kronor för att byta till omdiskuterade LIV-touren, men sportsligt går det mindre bra
Alex Norén funderar på vad som hände i sista avgörande tävlingen. Han höll på att ta steget till översta världseliten, men snubblade och missar PGA-slutspelet.
Ludvig Åberg kan däremot se fram emot tourfinalen i Atlanta där vinnaren belönas med ofattbara tio miljoner dollar (100 miljoner), men han har haften vacklande form.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma" igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.
I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:
-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.