En digital idrott, på vems villkor?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Äg alltid alla kunddata. Det är förutsättning för framgång. Idrotten har alltid varit dåliga på immateriella rättigheter och det finns otaliga exempel på att man handlat vårdslöst med exempelvis medlemsregister som sponsor fått använda fritt. Nu måste det bli skärpning.
Foto: Ed Uthman. Matrixifiering: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Vi står inför en digitalisering av stora delar av idrottsupplevelsen, biljetter säljs digitalt, streaming konsumeras digitalt, lotterier säljs digitalt, digitala appar används för arenakonsumtion och så vidare.

Vi får ny lagstiftning i form av GDPR som ersätter PUL som träder i kraft nästa år som en väsentligt hårdare integritetslagstiftning. Det finns all anledning även för små föreningar att läsa på och förbereda sig för denna.

Gäller även små föreningar

Vi får en omreglering av spelmarknaden som förändrar idrottens relation med aktörer på spelmarknaden.

Det finns goda skäl att lägga fokus på immateriella rättigheter.

Flertalet av de stora aktörerna på IT-området försöker få Idrottsklubbar, ligor och förbund att skriva avtal där leverantören blir ägare av klubbens supportrar. 

Biljettbolagen Ticketmaster och Axs är återförsäljare och äger kunden. Fotball addicts omsatte 31 miljoner för att klubbarna gett dem flera miljoner supportrar att kapitalisera på.  Appföretag vill dels ha betalt av klubben och samtidigt äga deras användare även när de köper en korv i arenan hos sin favoritklubb.

Värdefull medlemsmatrikel

Globalisering och Digitalisering gör att immateriella rättigheter och dit hör näsan allt som har med medlemmar, spelare, resultat, varumärken (som normalt är copyright, men här lägger vi samma värdering på dessa) till bland det värdefullaste en klubb/liga/förening äger. Databaser över supportrar blir till sist värdefullare än spelartrupper. 

Biljettföretagen använder klubbarnas supportrar för att sälja konserter åt andra, Appföretagen bygger sin värdering på registrerade användare såväl som att användarbasen används som säljargument.

Frågar jag Associate Professor Martin Carlsson-Wall, chef för Handelshögskolans Center för Sports and Business så är han tydlig i sin inställning till att klubbar har mycket att tjäna på att äga och kontrollera sina immateriella rättigheter. ”Historiskt har klubbarna fokuserat mycket på de materiella tillgångarna som arenor och träningsanläggningar. 

Tillvarata kunddata

– Med ökad digitalisering kommer framtiden lika mycket handla om kunddata och immateriella tillgångar. Här finns mycket kvar att göra, avslutar Martin Carlsson-Wall

För oss på Inventory Business (mitt civila arbete) gäller samma principer när vi träffar klubbar, inte för att vi är snälla, utan för att vi tror det är långsiktigt lönsamt att agera på det sätt som är bra för klubbar/ligor. Jag haft den här åsikten långt innan vi bildade Inventory Business och inte ändrat mig.

Varje styrelseledamot i en elitklubb bör ställa frågor på nästa styrelsemöte, har vi skyddat alla våra immateriella rättigheter? Har vi säkrat att ingen av våra leverantörer äger data? Har vi bedömt vad som kan bli tillkommande värdefulla tillgångar om tre år? Har vi utsett ansvarig person, har hen fått resurser och makt?

Förbunden måste hjälpa till

Här bör finnas hjälp från förbundshåll med metodik, verkar bortkastade pengar om varje klubb skall betala egna advokater för att göra detta när en advokatfaktura med metodpaketet som alla kan använda är tillräckligt för alla.

Det finns olika inställningar till om det är bra eller dåligt att idrotten kommersialiseras. Min slutsats är att den diskussionen är onödig, vi kan bara förbereda oss utifrån den verklighet vi har och elitidrotten är kommersiell.

I det perspektivet så blir immateriella rättigheter både viktigare och värdefullare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Du slår för långt, Ludvig! Golfvärldens svenska stjärnskott, Eslövs Ludvig Åberg, 24 år, och rankad 32 i världen, tillhör den kategori spelare som drabbas hårdast av torsdagens besked -   att golfbollen (!) ska modifieras och ges egenskaper som begränsar längden på bollen färd mot hål.


För Ludvig, som tillhör proffstourens mest långslående, innebär beskedet att han tappar 15-20 meter på en drive. För amatörer, och hobbygolfaren, blir skillnaden betydligt mindre

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen