Hur tar klubbarna hand om fansen?
Fotbollen dominerar utbud och händelser just nu. VM är inte ens avslutat innan Allsvenskan har omstart. Högstadivisionen här hemma har fått allt högre status. Det har Emil Annetorp upptäckt vid en närmare granskning.
Den moderna fotbollen har blivit allt mer kommersiell. Ifall VM inte är ett bevis nog räcker det med att titta på de europeiska toppligornas storklubbar som fungerar som stora multinationella företag. Även om allsvenskan hör hemma i en annan division fortsätter intäkterna att öka här hemma.
Kostnaden för sändningsrättigheterna 2020–2025, ger cirka 540 miljoner per år och, inbringar dubbelt så mycket till svensk elitfotboll som det nuvarande avtalet. Nyligen blev det dessutom klart att Unibet ersätter Svenska spel som sponsor från och med 2020, vilket ger 150 miljoner kronor per år till Svensk elitfotboll (Sef) – klart mer än de 92 miljoner kronor som Svenska Spel betalar i dagsläget.
Måste vara rädd om varumärket
Med tanke på fotbollens ekonomiska betydelse är det självfallet viktigt för klubbarna att vårda sitt varumärke och sin image, och många sportjournalister vittnar om att det har blivit svårare att få tillgång till de europeiska giganterna och deras superstjärnor.
Hur är tillgängligheten i Sverige?
Det är en berättigad fråga. Likaså, gäller öppen eller stängd träning?
Än så länge kan den vanlige supportern i Stockholm gå till Karlberg, Årsta IP eller Kaknäs för att se spelarna träna. Huvudstadens träningsanläggningar är inte omgärdade av höga staket och kryllar inte av säkerhetsvakter. På många håll i Europa är det däremot svårt att se spelarna träna förutom vid speciella tillfällen.
I Stockholm kan fans och journalister se och ställa frågor till Jiloan Hamad, Henok Goitom och Andreas Isaksson. Än så länge, ska tilläggas. För det finns tendenser som pekar på fler stängda träningar, bland annat i AIK.
Men de journalister som jag har talat med upplever generellt att tillgängligheten är god och inte minst att allsvenskan inte är lika kommersiell och stängd som de större ligorna i Europa. Förhoppningsvis kan det fortsätta på det viset. För även om pengar fortsätter att pumpas in i fotbollen, bör vi i Sverige utnyttja det vi har – närheten till spelare och tränare.
Närhet ger engagemang
Personer som publiken kan identifiera sig med är roligare att se. Om det endast berodde på den fotbollsmässiga kvaliteten skulle allsvenskan inte ha så fina publiksiffror som i dag. Vi har ”en genuin supporterkultur” (som AIK:s sportchef Björn Wesström uttrycker det), bra stämning och lokal förankring.
Då är det kanske värt för spelarna att göra den där extra intervjun eller skriva den där extra autografen.
Det kan ta tid för stunden, men i längden genererar det intresse och i slutändan fler engagerade fans på läktaren. Även om allsvenskan får en ökad del av den kommersiella fotbollskakan, kan vi behålla vår unika särart.
Behövs journalisterna?
En annan fråga - behövs media när klubbarna enkelt kan nå publik via sina egna hemsidor och sociala medier?
De stora fotbollsklubbarna i Europa, såsom PSG och Juventus har 30–40 anställda kommunikatörer och på Netflix går det att följa Juventus spelare i serie A. Men hur ser det i Sverige? Framför allt – hur ser det ut i morgon?
Hur de svenska storklubbarna arbetar med sina mediekanaler och mer fakta om hur klubbarna jobbar med sitt varumärke kan du läsa om i min magisteruppsats: Against modern football or a part of it? A study of how Swedish football clubs work with their media channels and how it affects the professional role of sport´s journalists
Länk till uppsatsen: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-35671
Insyn AIK
Som exempel valde jag att följa AIK, som är den klubb som ligger längst fram i sitt arbete med sociala medier. AIK och de andra Stockholmsklubbarna har steppat upp de senaste åren och har blivit konkurrenter till de traditionella medierna. De stora Stockholmsklubbarna har flera anställda som producerar artiklar, video och annat för den egna hemsidan och sociala medier.
De sportjournalister som jag har intervjuat ser klubbarna som konkurrenter även om deras material naturligtvis är annorlunda. AIK och de klubbarnas material är mer ”okritiskt”, då de självklart likt andra företag vill visa upp en positiv yta. Men med egna kanaler som ”AIK play” och samarbetet med ”Sportlib kan de även gå på djupet, vilket journalister oftast inte har tid eller råd med. Särskilt i dagens digitala medieklimat då allt ska publiceras på stunden.
En annan journalistik
Att jaga efter samma bollar med mindre resurser låter dumt. Istället vill sportredaktionerna stå för en granskande journalistik, vilket är extra viktigt i dagens konkurrens. Analyserande och kommenterande har funnits ett tag och det uppskattas av många. Att använda klubbarnas material blir snarare ett komplement blirsnarare än en konkurrent.
Gruntänkandet bland åtskilliga är ”Mer fotboll åt folket, men låt den svenska fotbollen fortsätta vara folklig!”
Mest lästa just nu
Svenska Friidrottsförbundet och ideella Folkspel växlar upp sitt samarbete.
– Att våra föreningar genom åren tjänat över 269 miljoner på att sälja Folkspels produkter talar väl för sig självt om hur viktig Folkspel är som partner till oss, säger Jan Larsson, marknadschef på Svenska Friidrottsförbundet.
Degerfors kommun vill sälja klassiska Stora Valla. Det chockartade beskedet nådde klubben plötsligt på måndagen, en och en halv vecka innan allsvenska premiären.
-Vi är chockade över att det kommer utan någon dialog, säger klubbchef Lars Weman. På sin hemsida skriver Degerfors:
"Vänsterpartiet och Moderaterna i Degerfors kommun harkommit överens om att försöka sälja Stora Valla. Beskedet kom som en chock för föreningens styrelse och personal, som inte delgivits planerna eller deltagit i någon form av dialog rörande en försäljning".
Vasaloppet 100 år, då springer folk benen av sig för att få åka skidor i mars 2024. Det 100:e loppet blev på onsdagen fulltecknat med 15 800 deltagare. Och totalt har närmare 30 000 anmält sig till något av loppen i Vasaloppets vintervecka 2024.
Inte nog med det, nu har 1 79600 målgångar registrerats totalt i något lopp!
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för att bli ordförande i Svenska Fotbollförbundet, kunde på måndagen räkna in 18 tunga röster.
Det största distriktet, Stockholm, har vid årsmöte beslutat att stödja valberedningens förslag, det vill säga Fredrik Reinfeldt, som har föreslagits av allsvenska BP.
-Vi har tidigt sagt att vi stödjer valberedningen i den här processen, något som bekräftades vid vårt årsmöte.
Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering.
– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).
Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00.
1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext, - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.
Skriv kommentar