"Förstärk vägarna bättre än att bygga flygplats"
Det är helgen då allt ska hända på en och samma gång och alla ”måste fram”, sportlovsfirare och Vasaloppsåkare är lika ivriga - och de tar samma väg till målet.
Trafikens förutsättningar i norra Dalarna har i många år varit omdiskuterade.
![Dalarna och skidåkning är attraktivt. Vägarna belastas enormt.Nu byggs en flygplats i Sälen, vägarna förstärks inte, vilket många boende har föredragit.](https://idrottensaffarer.se/files/imagecache/100_proc/story_image/2019-03-02_1326/kronika_1.jpg)
Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport, i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.
Förödande för fjällnaturen
- Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.
-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.
Samma problem uppstår varje år. Genomfarten i Mora utgör en flaskhals och korkas igen av tusentals trafikanter. I år råder ändå ett gynnsamt väder.
Köer och stress ökar risken för olyckor. Trafikpolisen i Dalarna har mobiliserat, extratåg rullar och över 200 busschaufförer anstränger sig för att kollektivfabriken ska underlätta en allmänt påfrestande situationen.
Vasaloppshelgen extrem
Vasaloppshelgen är extrem och har så varit i många år. De smala vägarna till och från Mora, i synnerhet norrut är det kurvigt och krävande mot Sälen och Idre, är hårt belastade.
Vasaloppsveckan, officiellt numera kallad Vasaloppets vintervecka, består av tio skidlopp. Veckan inleds alltid med Kortvasan. Därefter följer Tjejvasan, Ungdomsvasan, Öppet spår söndag och måndag, Halvvasan, Nattvasan, Stafettvasan och slutligen huvudnumret, Vasaloppet på 90 km, alltid första söndagen i mars.
Åtskilliga tusen människor berörs. Hur många bilister som färdas i Dalarna under Vasaloppsdagarna är det ingen som vet men 50 000 och 60 000 bäddar i Sälen och drygt 10 000 i Idre ger en viss indikation. Dessutom trafiken från västra Sverige med riktning mot Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Och så Vasaloppet mitt uppe i allt…
Mot den bakgrund har det funnits starka förespråkare för en utbyggnad av vägarna och de tycker att det är fel att satsa på flyg. Men bakomvarande krafter och turistindustrin i fjällen var starkare i lobbying.
Scandinavian Mountains Airport öppnar i höst
Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport, i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.
-Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.
-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.
-Västerdalsvägen är både olycksdrabbad och dålig. Flygplatsen skall dessutom användas för transporter av brand- och miljöfarligt flygbränsle. Minst 80 ton flygbränsle måste det finnas i Sälen hela tiden för att flygplatsen skall fungera.
En beskrivning av miljökonsekvenserna har blivit inaktuell. Inget nämns om Fiskarheden som transporterar allt sitt timmer på långtradare och måste använda vägen i fortsättningen.
-Att det bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt som inte borde genomföras, skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.
Notera också - åren 1972-75 revs järnvägen Malung – Sälen.
Scandinavian Mountains Airport AB bygger en helt ny flygplats två mil väster om högfjällsområdet efter att ha lyckats år 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att bevilja ett bidrag med 250 skattemiljoner.
Staten stöder flygplatsen
Totalt beräknas kostnaden för hela etableringen till 1,1 miljarder kronor var av 250 miljoner utgörs av det statliga investeringsstödet.
Region Dalarna är ett viktigt rekreationscentrum för Sveriges befolkning både sommar som vinter och
Bygget av flygplatsen betraktas kritiker som dåligt timad i dagens klimatdebatt.
Utbyggnad av vägnätet i Sälen/Mora-regionen och satsning på järnväg bedöms som mer klimatvänligt. Framtidens förväntade nyckfulla klimat hotar antingen ”dränka” Sälen-regionen i snömassor eller också blir det vattenskidåkning på Västerdalälven.
Det här sker också i en tid då Greta Thunberg ”Skolstrejkar för klimatet” och Björn Ferry åker tåg till skidarenorna.
Mest lästa just nu
Enkel majoritet, det vill säga 38 av 75 röster är vad som krävs för att Svenska Golfförbundet ska gå segrande ur den infekterade striden om att begränsa antalet golf-ID, ett ”tak”, ute i golf-Sverige.
Landets 21 distrikt, av vilka Skåne och Stockholm är de röststarkaste med 8 respektive 7 röster har att avge sina röster vid SGF:s årsmöte 5-6 april.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar