"Förstärk vägarna bättre än att bygga flygplats"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det är helgen då allt ska hända på en och samma gång och alla ”måste fram”, sportlovsfirare och Vasaloppsåkare är lika ivriga - och de tar samma väg till målet.

Trafikens förutsättningar i norra Dalarna har i många år varit omdiskuterade. 

Dalarna och skidåkning är attraktivt. Vägarna belastas enormt.Nu byggs en flygplats i Sälen, vägarna förstärks inte, vilket många boende har föredragit.

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

Förödande för fjällnaturen

- Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

Samma problem uppstår varje år. Genomfarten i Mora utgör en flaskhals och korkas igen av tusentals trafikanter. I år råder ändå ett gynnsamt väder.

Köer och stress ökar risken för olyckor. Trafikpolisen i Dalarna har mobiliserat, extratåg rullar och över 200 busschaufförer anstränger sig för att kollektivfabriken ska underlätta en allmänt påfrestande situationen.

Vasaloppshelgen extrem

Vasaloppshelgen är extrem och har så varit i många år. De smala vägarna till och från Mora, i synnerhet norrut  är det kurvigt och krävande mot Sälen och Idre, är hårt belastade.

Vasaloppsveckan, officiellt numera kallad Vasaloppets vintervecka, består av tio skidlopp. Veckan inleds alltid med Kortvasan. Därefter följer Tjejvasan, Ungdomsvasan, Öppet spår söndag och måndag, Halvvasan, Nattvasan, Stafettvasan och slutligen huvudnumret, Vasaloppet på 90 km, alltid första söndagen i mars.

Åtskilliga tusen människor berörs. Hur många bilister som färdas i Dalarna under Vasaloppsdagarna är det ingen som vet men 50 000 och 60 000 bäddar i Sälen och drygt 10 000 i Idre ger en viss indikation. Dessutom trafiken från västra Sverige med riktning mot Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Och så Vasaloppet mitt uppe i allt…

Mot den bakgrund har det funnits starka förespråkare för en utbyggnad av vägarna och de tycker att  det är fel att satsa på flyg. Men bakomvarande krafter och turistindustrin i fjällen var starkare i lobbying.

Scandinavian Mountains Airport öppnar i höst

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

-Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

-Västerdalsvägen är både olycksdrabbad  och dålig. Flygplatsen skall dessutom användas för transporter av brand- och miljöfarligt flygbränsle. Minst 80 ton flygbränsle måste det finnas i Sälen hela tiden för att flygplatsen skall fungera. 

En beskrivning av miljökonsekvenserna har blivit inaktuell. Inget nämns om Fiskarheden som transporterar allt sitt timmer på långtradare och måste använda vägen i fortsättningen.

-Att det bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt som inte borde genomföras, skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.

Notera också - åren 1972-75 revs järnvägen Malung – Sälen.

 Scandinavian Mountains Airport AB bygger en helt ny flygplats två mil väster om högfjällsområdet efter att ha lyckats år 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att bevilja ett bidrag med 250 skattemiljoner.

Staten stöder flygplatsen

Totalt beräknas kostnaden för hela etableringen till 1,1 miljarder kronor var av 250 miljoner utgörs av det statliga investeringsstödet.

 Region Dalarna är ett viktigt rekreationscentrum för Sveriges befolkning både sommar som vinter och

Bygget av flygplatsen betraktas kritiker som dåligt timad i dagens klimatdebatt. 

Utbyggnad av vägnätet i Sälen/Mora-regionen och satsning på järnväg bedöms som mer klimatvänligt. Framtidens förväntade nyckfulla klimat hotar antingen ”dränka” Sälen-regionen i snömassor eller också blir det vattenskidåkning på Västerdalälven.

Det här sker också i en tid då Greta Thunberg ”Skolstrejkar för klimatet” och Björn Ferry åker tåg till skidarenorna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Idrotten och idrottsfrågorna tar plats i Almedalen. Ordentligt med plats,dessutom. Årets vecka innebär faktiskt ett rekord. Idrotten har nog aldrig synts så mycket i Almedalen och Visby som 2022. 

Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.