"Förstärk vägarna bättre än att bygga flygplats"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det är helgen då allt ska hända på en och samma gång och alla ”måste fram”, sportlovsfirare och Vasaloppsåkare är lika ivriga - och de tar samma väg till målet.

Trafikens förutsättningar i norra Dalarna har i många år varit omdiskuterade. 

Dalarna och skidåkning är attraktivt. Vägarna belastas enormt.Nu byggs en flygplats i Sälen, vägarna förstärks inte, vilket många boende har föredragit.

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

Förödande för fjällnaturen

- Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

Samma problem uppstår varje år. Genomfarten i Mora utgör en flaskhals och korkas igen av tusentals trafikanter. I år råder ändå ett gynnsamt väder.

Köer och stress ökar risken för olyckor. Trafikpolisen i Dalarna har mobiliserat, extratåg rullar och över 200 busschaufförer anstränger sig för att kollektivfabriken ska underlätta en allmänt påfrestande situationen.

Vasaloppshelgen extrem

Vasaloppshelgen är extrem och har så varit i många år. De smala vägarna till och från Mora, i synnerhet norrut  är det kurvigt och krävande mot Sälen och Idre, är hårt belastade.

Vasaloppsveckan, officiellt numera kallad Vasaloppets vintervecka, består av tio skidlopp. Veckan inleds alltid med Kortvasan. Därefter följer Tjejvasan, Ungdomsvasan, Öppet spår söndag och måndag, Halvvasan, Nattvasan, Stafettvasan och slutligen huvudnumret, Vasaloppet på 90 km, alltid första söndagen i mars.

Åtskilliga tusen människor berörs. Hur många bilister som färdas i Dalarna under Vasaloppsdagarna är det ingen som vet men 50 000 och 60 000 bäddar i Sälen och drygt 10 000 i Idre ger en viss indikation. Dessutom trafiken från västra Sverige med riktning mot Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Och så Vasaloppet mitt uppe i allt…

Mot den bakgrund har det funnits starka förespråkare för en utbyggnad av vägarna och de tycker att  det är fel att satsa på flyg. Men bakomvarande krafter och turistindustrin i fjällen var starkare i lobbying.

Scandinavian Mountains Airport öppnar i höst

Trots lokalt motstånd pågår byggnation av en internationell flygplats, Scandinavian Mountains Airport,  i Sälenfjällen som beräknas öppnas i slutet av 2019.

-Det är förödande för den känsliga fjällnaturen att flygplatsen byggs, säger Inga Skotthem Ahlen som är med i motståndsgruppen.

-Det är fel att lägga många miljoner på flygplatsen när vägarna häruppe är så dåliga, säger Inga som själv bor i Yttermalung.

-Västerdalsvägen är både olycksdrabbad  och dålig. Flygplatsen skall dessutom användas för transporter av brand- och miljöfarligt flygbränsle. Minst 80 ton flygbränsle måste det finnas i Sälen hela tiden för att flygplatsen skall fungera. 

En beskrivning av miljökonsekvenserna har blivit inaktuell. Inget nämns om Fiskarheden som transporterar allt sitt timmer på långtradare och måste använda vägen i fortsättningen.

-Att det bygga en flygplats i Sälen för närmare 700 miljoner kronor är ett samhällsekonomiskt mycket olönsamt projekt som inte borde genomföras, skriver Arne Karyd, före detta utredare på Luftfartsverket och Trafikverket.

Notera också - åren 1972-75 revs järnvägen Malung – Sälen.

 Scandinavian Mountains Airport AB bygger en helt ny flygplats två mil väster om högfjällsområdet efter att ha lyckats år 2014 övertyga dåvarande näringsminister Annie Lööf att bevilja ett bidrag med 250 skattemiljoner.

Staten stöder flygplatsen

Totalt beräknas kostnaden för hela etableringen till 1,1 miljarder kronor var av 250 miljoner utgörs av det statliga investeringsstödet.

 Region Dalarna är ett viktigt rekreationscentrum för Sveriges befolkning både sommar som vinter och

Bygget av flygplatsen betraktas kritiker som dåligt timad i dagens klimatdebatt. 

Utbyggnad av vägnätet i Sälen/Mora-regionen och satsning på järnväg bedöms som mer klimatvänligt. Framtidens förväntade nyckfulla klimat hotar antingen ”dränka” Sälen-regionen i snömassor eller också blir det vattenskidåkning på Västerdalälven.

Det här sker också i en tid då Greta Thunberg ”Skolstrejkar för klimatet” och Björn Ferry åker tåg till skidarenorna.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

274 ärenden har tagits emot via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst under 2021. Flest ärenden handlar om kränkande behandling men många ärenden kan kopplas till frågor som rör pågående pandemi såsom frågor om covidpass, vaccin, restriktioner och årsmöten som inte kunnat hållas.

Under år 2021 har 274 ärenden tagits emot via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst. Ärendena gäller rikstäckande större idrotter och lagidrotter i något större omfattning än mindre idrotter och individuella idrotter. 

Efter lunch på måndagen hörde n iväl jublet som ekade över hela Sverige… när beskedet kom - Regeringen och Folkhälsomyndigheten gav klartecken tilll höjningen för 500 åskådare per sektion vid idrottsevevemang. Klubbarnas kassörer hördes mest i hyllningskören, för klartecknet betyder mycket för intäkterna i alla klubbar. 

De 24:e olympiska vinterspelen står för dörren, kostnaden för SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, uppgår till 85 miljoner kronor fördelat på 116 aktiva samt 148 ledare/tekniker. Truppen är rekordstor och medaljmålen är också höga.

Verksamhetschefen Peter Reinebos målsättning är tydlig, minst 15 medaljer, det skulle innebära samma medaljrusch som OS i Sotji 2014 .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Enskede IK är en av Stockholmsregionens största fotbollsföreningar med 2000 aktiva spelare och 400 engagerade ledare. Nu belönas klubben ordentligt. EIK har tecknat ett sexårigt sponsorkontrakt med RYK GROUP, en familjeägd koncern som investerar i framstående entreprenörsledda bolag. Avtalet är det största i föreningens historia och garanterar klubben ett miljonbelopp varje år under avtalstiden. 

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Nent Group passar på att har förlänga avtalen med inte mindre än fyra av sina populära fotbollsexperter.Bojan Djordjic, Johanna Frisk, Erik Niva och Glenn Strömberg har samtliga skrivit på nya långa kontrakt som betyder att de kommer bidra till Viaplays fotbollssändningar under flera år framöver.

– Det var ett av de enklaste besluten i hela mitt liv, säger Glenn Strömberg.

Djurgården inleder 2022 med att värva Victor Edvardsen, den hett eftertraktade målmaskinen från Degerfors som nu ansluter för att boosta den blårandiga offensiven under de fyra kommande åren. I fotbolls-Sverige talas det om en rekorddyr övergång, möjlige den dyraste någonsin. Djurgården tvingades lösa 

Notabelt är att han fostrades i IFK   Göteborg. 2015 gallrades han bort vid klivet från juniorlag till A-lag.