Fotbollens speciella attraktionskraft
Vem, vilka och vad är det som berättar fotbollens mäktiga historia?
Vi minns matcher, speciella för sin dramatik, resultaten, tabellerna, de spektakulära målen, de stora segrarna, VM-turneringarna, spelarna som sticker ut och utmärker sig med sina specialiteter, finter och dragningar, ekvilibristiska målvaktsräddningar.
Fotbollens historia är dess ledares, klubbarnas, spelarprofilernas, arenornas. De klassiska. Råsunda, Ullevi, Kopparvallen, Ryavallen, Örjans vall, Eyravallen, Jernvallen. De gamla bilderna av män i överrockar och hattar, korv med bröd, kaffetermosar, bollkallar, målgesterna som utvecklats från artiga handslag till kramar och kyssar, rekvisitan; tröjorna, bollarna, skorna, byxornas varierande längd.
Fotbollens historia finns nedtecknad för läsning i gulnade tidningsklipp, i referaten och kommentarerna, i tejperna från radiosändningar, i TV-bilder och böcker. Jag har själv varit med och skrivit den i tusentals krönikor från Sverige och världen och i ett antal böcker.
Fotbollens kulturarv
Nu har jag bläddrat, läst och tittat igenom en ny utgåva av fotbollshistorikern Torbjörn Andersson: ”Fotbollens kuriosakabinett - svensk fotbolls kulturarv i ord och bild”.
Jag är sannerligen ingen idrottsnörd som frossar i gammal statistik, jag samlar inte på prylar, jag ser fotbollens mest som en underbar underhållning för stunden men jag bor i Malmö och vill förstås att mina kulturscener skall vara så högklassiga som möjligt. Och jag bläddrade igenom den här boken med ett leende på läpparna. Det gamla, för stunden genialt, som i tidens backspegel blir töntigt roligt.
Torbjörn Andersson har också Malmö som sin utsiktsplats. Han är docent och historiker, forskare och lärare i idrottsvetenskap vid Malmö Universitet, har skrivit mastiga verk om fotbollens kulturhistoria som ”Kung Fotboll” och ”Spela fotboll bondjävlar”. Nu har han tagit sig an fotbollens kulturarv i form av de roligaste och mest spännande föremålen, landslagsklenoder och prylar från landets både stora och små klubbar.
Han skriver: ”Fotboll har spelats i långt över hundra år i Sverige. Den har från start väckt starka känslor. Den har gett identitet, skapat rivalitet och varit kontroversiell. Ändå har dess kulturarv inte värderats högt. Det är hög tid att ändra på det.”
Spännande utveckling
Och det har han sannerligen gjort. Det är en fascinerande resa i tiden, ett museum i bokform (över 470 sidor), allt dokumenterat på ett nytt sätt, bland annat med hjälp av 900 bilder. Imponerande!
Upplysande och charmigt, intressant att både läsa och beskåda även för den som inte normalt bryr sig särskilt mycket om fotbollens rekvisita. Men här blir den till historia, där utvecklingen skildras med hjälp av allt det som hör fotbollen till som symboler, redskap, paroller och den rika kommersiellt växande rörelse som funnits alltsedan sportens barnaår, genom amatörtiden och fram till dagens genomkommersialiserade arenaunderhållning med läktarbyggen i miljardklassen, övergångssummor på astronomiska belopp och en tummelplats för spendersamma världsföretag.
Här finns matchaffischer, vykort, pokaler, priser, samlarbilder, tavlor, skulpturer, signerade tröjor, vimplar, fotbollsskor, huliganernas knivar och knogjärn, banderoller, bokmärken, cigarettetuier, läskedrycksetiketter, stenkakor med kampsånger, programblad, biljetter, laguppställningar, klubbmärken, medaljer och pokaler, halsdukar, bollar, benskydd och suspensoirer, liniment mot lårkakor, tidningar, domarpipor, hejaramsor, reklamannonser, tipskuponger, autografblock, karikatyrteckningar, allt i en härlig och salig blandning.
Avundsvärd attraktionskraft
Fotbollens historia och utveckling berättad genom allt det som omgett den, det den genererat, i lager efter lager, högt och lågt och allt tillsammans bildar den fantastiska berättelsen om fotbollen som den i särklass största sporten i världen och i Sverige. Fotbollen förenar och förstärker som ett samhällskitt, den är i sitt eget universum både en relativt ofarlig religion och en politisk och social kraft, den har genom åren baxat åt sig en plats i kulturen, attraherat både känslomässigt, publikmässigt och ekonomiskt på ett sätt som övriga kulturyttringar avundas.
Dess attraktionskraft både på publiken, ung som gammal, numera också med en tilltalande könsmix, näringslivet, politiken och tyvärr även på mindre sympatiska krafter, gör den komplex, en storhet att alltid räkna med. Humorn och musiken har i alla tider ledsagat fotbollen. Det visar också exemplen i den här rika berättelsen om fotbollens kulturarv.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar