Fotbollens speciella attraktionskraft
Vem, vilka och vad är det som berättar fotbollens mäktiga historia?
Vi minns matcher, speciella för sin dramatik, resultaten, tabellerna, de spektakulära målen, de stora segrarna, VM-turneringarna, spelarna som sticker ut och utmärker sig med sina specialiteter, finter och dragningar, ekvilibristiska målvaktsräddningar.

Fotbollens historia är dess ledares, klubbarnas, spelarprofilernas, arenornas. De klassiska. Råsunda, Ullevi, Kopparvallen, Ryavallen, Örjans vall, Eyravallen, Jernvallen. De gamla bilderna av män i överrockar och hattar, korv med bröd, kaffetermosar, bollkallar, målgesterna som utvecklats från artiga handslag till kramar och kyssar, rekvisitan; tröjorna, bollarna, skorna, byxornas varierande längd.
Fotbollens historia finns nedtecknad för läsning i gulnade tidningsklipp, i referaten och kommentarerna, i tejperna från radiosändningar, i TV-bilder och böcker. Jag har själv varit med och skrivit den i tusentals krönikor från Sverige och världen och i ett antal böcker.
Fotbollens kulturarv
Nu har jag bläddrat, läst och tittat igenom en ny utgåva av fotbollshistorikern Torbjörn Andersson: ”Fotbollens kuriosakabinett - svensk fotbolls kulturarv i ord och bild”.
Jag är sannerligen ingen idrottsnörd som frossar i gammal statistik, jag samlar inte på prylar, jag ser fotbollens mest som en underbar underhållning för stunden men jag bor i Malmö och vill förstås att mina kulturscener skall vara så högklassiga som möjligt. Och jag bläddrade igenom den här boken med ett leende på läpparna. Det gamla, för stunden genialt, som i tidens backspegel blir töntigt roligt.
Torbjörn Andersson har också Malmö som sin utsiktsplats. Han är docent och historiker, forskare och lärare i idrottsvetenskap vid Malmö Universitet, har skrivit mastiga verk om fotbollens kulturhistoria som ”Kung Fotboll” och ”Spela fotboll bondjävlar”. Nu har han tagit sig an fotbollens kulturarv i form av de roligaste och mest spännande föremålen, landslagsklenoder och prylar från landets både stora och små klubbar.
Han skriver: ”Fotboll har spelats i långt över hundra år i Sverige. Den har från start väckt starka känslor. Den har gett identitet, skapat rivalitet och varit kontroversiell. Ändå har dess kulturarv inte värderats högt. Det är hög tid att ändra på det.”
Spännande utveckling
Och det har han sannerligen gjort. Det är en fascinerande resa i tiden, ett museum i bokform (över 470 sidor), allt dokumenterat på ett nytt sätt, bland annat med hjälp av 900 bilder. Imponerande!
Upplysande och charmigt, intressant att både läsa och beskåda även för den som inte normalt bryr sig särskilt mycket om fotbollens rekvisita. Men här blir den till historia, där utvecklingen skildras med hjälp av allt det som hör fotbollen till som symboler, redskap, paroller och den rika kommersiellt växande rörelse som funnits alltsedan sportens barnaår, genom amatörtiden och fram till dagens genomkommersialiserade arenaunderhållning med läktarbyggen i miljardklassen, övergångssummor på astronomiska belopp och en tummelplats för spendersamma världsföretag.
Här finns matchaffischer, vykort, pokaler, priser, samlarbilder, tavlor, skulpturer, signerade tröjor, vimplar, fotbollsskor, huliganernas knivar och knogjärn, banderoller, bokmärken, cigarettetuier, läskedrycksetiketter, stenkakor med kampsånger, programblad, biljetter, laguppställningar, klubbmärken, medaljer och pokaler, halsdukar, bollar, benskydd och suspensoirer, liniment mot lårkakor, tidningar, domarpipor, hejaramsor, reklamannonser, tipskuponger, autografblock, karikatyrteckningar, allt i en härlig och salig blandning.
Avundsvärd attraktionskraft
Fotbollens historia och utveckling berättad genom allt det som omgett den, det den genererat, i lager efter lager, högt och lågt och allt tillsammans bildar den fantastiska berättelsen om fotbollen som den i särklass största sporten i världen och i Sverige. Fotbollen förenar och förstärker som ett samhällskitt, den är i sitt eget universum både en relativt ofarlig religion och en politisk och social kraft, den har genom åren baxat åt sig en plats i kulturen, attraherat både känslomässigt, publikmässigt och ekonomiskt på ett sätt som övriga kulturyttringar avundas.
Dess attraktionskraft både på publiken, ung som gammal, numera också med en tilltalande könsmix, näringslivet, politiken och tyvärr även på mindre sympatiska krafter, gör den komplex, en storhet att alltid räkna med. Humorn och musiken har i alla tider ledsagat fotbollen. Det visar också exemplen i den här rika berättelsen om fotbollens kulturarv.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.
Skriv kommentar