SOK söker mer pengar, men...
Tiggarna har aldrig varit flera än nu. De flesta går med håven utanför regeringskansliet.
Först var det pandemins efterverkningar och nu är det skyhöga elräkningar som staten skall kompensera för.
Nu läser jag att också Sveriges Olympiska Kommitté vädjar om hjälp att hålla den internationella konkurrenskraften uppe.

Efter en diskussion i självaste Olympia med SOK:s styrelse och ordförandena i 35 olympiska specialförbund har man kommit fram till, att Sverige ligger långt efter jämförbara länder när det gäller stöd från staten och näringslivet till ett olympiskt toppidrottsprogram. Femtio procent mindre än Danmark och Norge när det gäller olympisk idrott om man skall tro ”tiggarbrevet” som SOK gått ut med.
Seglare i medvind
”Storbrittaniens seglingssatsning har mera resurser än SOK:s hela stöd till olympiska idrotter”, säger SOK:s ordförande Mats Årjes.
Mot det kan man väl säga, att också svenska seglingssatsningar under åren haft oerhört mycket mera pengar än andra idrotter eftersom de haft de penningstarka bakom sig och vid stora profekt mera påmint om till sport förklädda reklamkampanjer.
Men ändå; en internationell forskningsstudie visar att Sverige rankas långt efter länder som Schweiz, Polen, Nederländerna, Nya Zeeland och Danmark.
Riksidrottsförbundet, Sveriges Olympiska kommitté och Paralympiska kommittén hade under 2021 233 miljoner att använda årligen till toppidrottsstöd. Pengar som staten och näringslivet tillsammans genererar.
Det var 1998, efter några olympiska spel med ytterst maget utfall, som dåvarande idrottsministern Leif ”Blomman” Blomberg vid en mottagning i Nagano under de olympiska vinterspelen vände sig till mig och sa: ”Ja, vad faen gör vi åt det här Stolt, det är ju ingen mening med att söka olympiska spel när vi inte har några konkurrenskraftiga tävlande att ställa upp med.”
”Du får väl slanta in lite”, sa jag.
”Ja, jag har funderat på det”, sa han.
Inte bästa tiden nu
Och så tillkom den olympiska specialsatsningen med lika stora potter från staten respektive näringslivet; då tillsammans 140 miljoner.
Förbättringarna var påtagliga under spelen som följde. Det fick dock aldrig Blomman uppleva eftersom han gick bort innan projektet var riktigt färdigformulerat och kunde presenteras.
Enligt SOK:s egen ”larmrapport” bör resurserna fördubblas för att kunna upprätthålla dagens konkurrensnivå.
Säg så här; den bästa tiden är inte nu för Moder Olympia.
Det har varit (pågår?) en pandemi, det är krig i vårt närområde, elpriserna springer i höjden helt okontrollerbart, inflationen är hög, prisstegringarna allvarliga för många; framtiden skakig och oviss.
Det är lite kärva tider nu att gå ut och kräva mera pengar.
Staten har haft många hål att täppa till, drabbade företag har fått stöd, idrotten också under pandemin, men det är kanske inte den olympiska prispallen dagens beslutsfattare tittar på med förfäran i första hand utan det faktum att krympande ekonomier gör det allt svårare för föräldrar att hålla sina barn i idrotten. En än viktigare uppgift för staten i dagens samhällssituation - med ett accelererande våld, kriminalitet, dödsskjutningar - är att vara en viktig spelare i en gemensam samhällsinsats för att ta hand om barn innan de hamnar snett.
Ett kärvare klimat
Därmed inte sagt att man inte kan göra två samhällsinsatser samtidigt - vi vill ju också ha bröd och skådespel - men det kan bli allt svårare att motivera ökade insatser för toppidrott när samhällets alla sektorer skriker efter pengar.
Det hör också till saken, att idrottares ambitioner att nå den yppersta eliten också kan förverkligas genom deras egen attraktionsförmåga, klubbarnas insatser och kommunernas vilja att stödja sina egna.
Det är hårdare tider, för både enskilda, kommunpolitiker och företagare när så mycket krisar i ett samhälle samtidigt. Så det är i betydligt tuffare tider och kärvare klimat som SOK går ut med håven.
I bakgrunden ligger också den eviga fejden mellan Riksidrottsförbundet och SOK när det gäller att äska medel. Det finns mindre publika sporter, där TV- och sponsorpengarna är rätt obetydliga, som också vill ha stöd. De stora stjärnorna i de glamorösa sporterna klarar sig bra. Sponsorer är också enligt hävd mycket mera intresserade av att rikta sina reklaminsatser utåt med hjälp av skarpa profiler i starkt exponerade och mediabelysta sporter än att skicka in stora summor i en gemensam pott för en mera demokratisk fördelning. De vill synas med hjälp av profilerade stjärnor och tydligt se effekterna av sina åtaganden. Idag gäller synbarhet, tydlighet, profilering, utfall och återbäring. Välgörenhet är inte dagens lösen.
Men, lycka till, med kollekten SOK.! Tippar att de stora näringslivsjättarna mera än staten kan hjälpa till med att hålla uppe olympiakassan på en hög nivå.
Mest lästa just nu
En förening med nio liv, hette det, nej, tio liv, är det rätta, för på måndagsförmiddagen gick Östersunds FK ut med ett pressmeddelande o lät meddela ” Klubben har tillförts över 11,5 miljoner kronor och säkrat fortsatt spel i Superettan 2025”.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
Diverse saker bland Sven-Göran ”Svennis” Erikssons tillhörigheter har auktionerats ut. 177 objekt såldes för ungefär 1,3 miljoner kronor, rapporterar Aftonbladet från dagarnas auktioner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar