Åskådaren vet alltid bäst...

Den senaste tiden har vi läst spaltmeter om publiken i SHL, eller bättre uttryckt den publik som uteblir från arenorna.
Men avsikten här är att spä på debatten ytterligare med bakgrund av en nyligen framställd vetenskaplig studie i ämnet, samt med min medie- och informationskompetens rörande publikfrågor.
Måste göras på rätt sätt
Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlson berättade i en artikel i Expressen den 7 oktober om nya konsumtionsmönster och en upptagen publik, han förmodade även att vi lämnat besöksindustrin till förmån för upplevelseindustrin.
Men i upplevelseindustrin har vi varit länge och det är om inte annat dags att inse detta nu.
Hockeyligans vd, Jörgen Lindgren, kommenterade problemet i samma artikel med att säga att klubbarna och SHL måste utveckla den totala arenaupplevelsen. Jag är den förste att hålla med om detta, men det måste göras på rätt sätt.
Måste accptera toppar och och dalar
Publikfrågan står högt upp på agendan hos SHL-klubbarna, men frågan är om de har kompetens att hantera problemet?
Hockeypubliken är mångfacetterad, det finns åtskilliga målgrupper och de har olika önskemål. Det är viktigt att ta hänsyn till alla, men det ska också påpekas att en ständig tillväxt är en omöjlighet och att publiksiffrorna har både toppar och dalar under en säsong.
Det som ofta kommer på tal när det gäller att öka helhetsupplevelsen är kringaktiviteter.
Men de aktiviteterna förknippas ofta med ”kisscam”, matchprogram man kan klappa med (gud förbjude) och en trollkarl i pauserna. Det ska finnas något för alla, men man får inte tappa fokus från kärnprodukten, upplevelsen av att gå på ishockey.
Ska rita en indian...
Ett bra exempel på kringaktivitet är att göra som i Scandinavium där en Frölundaspelare på en minut ska försöka rita indianen och detta visas sedan på jumbotronen i paus. Det är underhållning, det är hockeyrelaterat och det skapar band mellan spelare och publik.
När en speaker måste uppmana publiken att klappa händerna är det värre, det blir konstgjort. Det vore bättre om klubben skrev in hemmaklackens ramsor in i matchprogrammet, då kan sittplatspubliken lättare sjunga med. Det här föreslog en person i min och kollega Martin Gwiazdowskis studie.
Bra publiktryck lockar mer publik. Jag uppmanar exempelvis alla klubbar i SHL att inte dränka sina supportrar i eurodisco under avblåsningarna, det dödar stämningen.
Publikens andra hem
Lyssna på er publik, de har kloka synpunkter. Låt er publik skapa sin arena, sitt andra hem.
I Luleå, som studien behandlar, har man låtit supportrarna måla och dekorera sin egen sektion och bar. Sponsorer får själva skapa sin egen miljö i respektive loge.
Det är rätt väg att gå. Men det finns saker även Luleå Hockey kan göra bättre. Kopplingarna till tradition och historia anser publiken vara för dålig. Pokaler och priser ska finnas i arenan för allmän beskådan, inte på ett kontor och samla damm.
Hur häftigt vore det inte att göra om den orenoverade delen av Coop Norrbotten Arena i retrostuk? Låt det vara gammalt, smäll upp retrologgan ”Stålmannen” och en ny entré till denna sektion med skylten ”Ishallen Delfinen” ovanför.
Lägg pengar på sådant och förkorta kötider istället för att lägga pengar på såkallade ”handklappor.”
Ojämna speldagar ett märkligt påhitt
Många hävdar att biljettpriser och TV är de stora bovarna till att publiken sviker, jag håller inte med.
Visst är det alltid önskvärt med lägre priser, men det finns billiga biljetter på alla arenor. TV är heller inte problemet, i studien kom vi fram till att ca 70 procent svarade nej på frågan om TV gör att de stannar hemma från match. Visserligen ska denna siffra enbart betraktas som en indikation och den behandlar enbart Luleås publik, men det är ändå 70 procent vi talar om här.
Däremot kan man ifrågasätta hur klubbarna tänkte när de satte det nya spelschemat med ojämna matchdagar, det leder till att många helt enkelt inte kan gå på matcherna och att vissa lag får lång vila innan match vilket även påverkar det sportsliga.
Ett märkligt slutspel
Jag läste någonstans att anledningen var att man skulle kunna se fler matcher och inte bara då ens egna lag spelade. Min tanke är att denna målgrupp är liten och att tekniken ändå möjliggör detta alternativ.
Det nya formatet på slutspelet är också märkligt, det tar död på spänningen i grundomgångarna. Kommer man på plats tio ska man inte spela slutspel, punkt.
Klubbarna borde helt enkelt fråga publiken vad de vill ha. Det vet ni väl, kunden har alltid rätt.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. Nej
Artikelförfattaren lyser med sin inkompetens. Han berättar bara vad han vill ha och inte ha (klappor) och inser inte att det av 6000 i snittpubliken finns ungefär tusentals olika åsikter om vad som är tilldragande och inte, dyrt och inte etc. Lite mer erfarenhetsreferenser, tack!3. Det är ju även populärt
Att skriva om de vikande publiksiffrorna. Men det står inget om att fyra lag har nästan 1000 personer MER så här långt. I snitt per match!4. Det nya playoffet till
Det nya playoffet till slutspelet tycker jag, även många i min omgivning, är bra och skapar ännu en spännande del till SHL.I och med att lagen på plats 9,10,11,12 har något att spela för då det finns mindre risk för att bli avhängd och har då inte råd att slå av på takten och spela sparsamt eller omotiverat som tidigare ofta hänt i slutet av serien. Jag gillar det, det skapar kraft för bättre matcher och då mer underhållning!Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Anders Svensson (inte verifierad)
lör, 2013-11-02 14:02
1. Nollåttorna kommer tillbaka:)
Nollåttorna kommer tillbaka:)