Hur ska motståndare kunna byta åsikt?

Inte ett nytt argument. Inga trovärdiga beräkningar. Inga konkreta besked. Ingenting som skall ge en tvivlare som jag en ny eftertanke eller rent av att byta sida.
Det är bara ett nytt ordsvall, en tsunami av antaganden och drömmar och felaktiga slutsatser, absolut ingenting som skulle kunna få de politiker som logiskt nog hittills sagt nej, att byta ståndpunkt.
Det är, med tanke på författarna och vad de representerar, ett närmast sensationellt svagt inlägg i debatten som tyder på, att de ingenting vet som jag inte vet, inte förmått räkna ut det jag inte begriper. Det är kort sagt ett snömos i ett drömskt vinterland som inte ens räcker till en adventskalender på en förskola. Det är samma lösa antaganden och gissningar som förts fram av andra lobbyister med dolda agendor.
Ett vagt underlag
Det talas om att ett OS skall främja besöksnäringen och näringslivet. Inbillar sig någon att Stockholm stiger i värde som resmål för vinterturism? Tror någon att det blir turistinvasion i Falun för att titta på en olympisk hoppbacke?
Man nämner behovet av ett sammanhållet samhälle och att Stockholm har 90 000 invånare under 26 år i utsatta områden, precis som om olympiska spel genom åren överhuvudtaget betytt någonting för just dylika problemlösningar. Det är ren och skär vulgärretorik.
Enkel matematik
Ett av deras argument är att ett vinter-OS ökar ungas möjligheter till sportaktiviteter. Ökade fysiska aktiviteter för att förbättra ungas kondition och ge bättre fysiska förutsättningar och minska övervikt med tillhörande sjukdomar kräver inga olympiska arenor. Det är en mycket enkel matematik som både skolor och idrottsklubbar kan lära ut med idag befintliga resurser till hjälp.
Och vad gäller förebilder, inspiratörer för unga, så är det resultaten och personligheterna som gör avtryck. Inte arrangemang eller boendeorter. Idoler formas och följs i medierna, numera nästan uteslutande i televisionen.
Djävulen läser Bibeln
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.