Så räknar de hem 3 miljoner

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
För två år sedan hade damtennisveckan i Båstad 21 000 besökare. 2013 kom 40 000. Skillnaden stavades Serena Williams, damtennisens största stjärna.
Just nu spelar Serena Williams i Australien Open i Melbourne och charmar åskådare och sponsorer. Foto: Aaron Favila,AP Photo/TT Nyheter

 

Det var hysteri i Båstad och ingenting talar för att det kommer bli särskilt mycket mindre uppmärksamhet i sommar.

Skillnaden mellan 2012 och 2013 års publiksiffror är 19 000 och Serena Williams fick strax över 3 miljoner för att komma till tävlingen. Slår man ut den summan på de 19 000 besökarna blir det strax under 160 kronor per person.

Drar hon ensam? Javisst

En områdesbiljett utan garanterad sittplats till Collector Swedish Open (damturneringen) kostar 270 kronor. Och vill man ha en sittplats är priset mellan 300-470 kr i veckan och 360-620 kr under finalhelgen. Köper man dessutom en hamburgare, kaffe/läsk, en godispåse och någon souvenir så rasslar det till i kassan.

Frågan är om man kan tillskriva Serena Williams hela ökningen? Kan hon, helt på egen hand, dra 19 000 besökare?

Ja, självklart kan hon det.

Locka fler och mer

Men för att jag ska slippa förklara hennes storhet så kan vi kvitta ”hela Serenas publika dragningskraft” mot det enorma PR-värde hon skapar för turneringen och turneringens varumärke.

Plus att jag är snäll nog att inte heller räkna in sponsorernas ökade värde (blir turneringen starkare får sponsorerna bättre förutsättningar för avkastning på sina sponsorrättigheter).

För att inte tala om hur hon nu kommer att locka fler sponsorer som är beredda att betala mer för sin medverkan.

Allt det här (PR- och sponsorvärdet) jämställer jag här, för enkelhetens skull, med det ”svinn” på publikökningen som Serena Williams inte stod för – samt de merkostnader hennes besök innebar. Verkligheten är förstås inte så här generell, men jag tror du förstår principen, och den ligger inte allt för långt ifrån verkligheten.

Föredrar damerna...

Tar man då de 19 000 besökarna och tänker sig att de i snitt spenderar 500 kr vardera på turneringsområdet under sitt besök så blir det nästan 10 miljoner. Drar man sedan bort Serena Williams startpengar så har vi drygt 6,5 miljon kvar att stoppa i pengapåsen.

Skulle vi räkna odds är det ungefär tre gånger pengarna. Inte så illa att satsa drygt 3 miljoner kronor på. Speciellt inte med tanke på att det i princip är garanterad vinst.

Serena Williams är ingen kostnad för Swedish Open-organisationen. Hon är en fantastisk investering som betalar tillbaka sig med råge, förutsatt att hon 1) kommer till start och 2) är kvar i turneringen fram till finalen.

Och sanningen är att om bara nummer 1 infrias så gäller även det andra kriteriet. För hon är inte bara den största stjärnan på damtouren, hon är bäst också.

Förra året lockade herrveckan 50 000 besökare och damveckan 40 000. Bli inte överraskade om det i år är ombytta roller.

Magnus Berglund

Magnus Berglund har kunskap om sponsring och är Idrottens Affärers krönikör med inriktning i första hand mot den marknaden. Han driver också sponsringsbloggen@gmail.com

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2014-01-23 14:25

1. Skilj på omsättning och nettointäkt

Här sägs att om 19.000 åskådare spenderar 500 kr var så ger det 10 miljoner. Samma halsbrytande räknesätt ser man ofta när det ska räknas hem vinster i förhållande till evenemangs eller arenors kostnader. Det ger 10 milj i OMSÄTTNING, vilket inte säger ett dugg om nettointäkten. Om t ex en gäst spenderar 500 kr på en restaurang, och restaurangen har 25% marginal så får de en 100-lapp kvar av 500-lappen. Övriga 400 kr har gått till omkostnader.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.