Två potentiella sponsoravtal...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Okonventionellt men logiskt. Att Djurgårdens fotboll inleder en affärsrelation med Dubai är en bekräftelse på att sponsring inte längre är "bara" rättigheter utan kan betyda så mycket mer.
Två nya viktiga sponsorkontrakt på några månader, till synes lukrativa, men det är på sikt. Foto: TT

 

Djurgården Fotboll nya huvudsponsor heter Al Shaheen Group och är ett förvaltningsbolag från Dubai.

Lite okonventionellt med ett Dubai-baserat förvaltningsbolag i Allsvenskan kan tyckas, men samtidigt logiskt på så många sätt. Sponsring är inte längre "bara" rättigheter som byter ägare, utan affärsrelationer och konkret business.

Och så har det alltid varit när B2B-branschen sponsrat.

Lockats till att bli nyfikna

Al Shaheen Group har lockats till att bli nyfiken på den svenska marknaden. Djurgården har ett starkt nätverk och tunga affärskontakter. Ett plus ett blir sponsoravtal och vi får väl helt enkelt ge samarbetet två år, vilket är längden på avtalet, för att se hur mycket business emiraterna kan göra.

Blir det tillräckligt förlänger man, annars tackar man troligtvis för sig.

För Djurgården kan jag inte se några konstigheter. Tvärtom - det finns säkert lite mindre traditionella sponsorrättigheter i avtalet (exponering via skyltar, förköpta biljetter, använda spelare, nyttja loger etc.) och istället en övervikt av just relations- och affärsrättigheter. Det är rättigheter som är svårare att fysiskt ta på. 

Rättigheter man måste "förstå", som ställer motkrav på engagemang och som inte kan säljas till "vem som helst" (vilket i princip exponering och biljetter kan, exempelvis till de flesta konsumentvarumärken om prislappen bara är tilltalande nog).

Olika företag, olika behov, olika avtal

Bara för att man är huvudsponsor till något behöver man inte köpa likadant paket av rättigheter som alla andra sponsorer har. Olika branscher har olika behov. Olika företag inom samma bransch har olika prioriteringar. Olika utmaningar.

Sponsring blir problemlösning - och även om jag är trött på ordet "skräddarsytt" så är det ju precis vad det handlar om. Eller ska handla om kanske jag ska säga, för allt för många företag nöjer sig med att köpa ett stelt paket med rättigheter utan att göra hemläxan först och ta reda på vad det egentligen är man vill ha.

Och så är det ju förstås i alla typer av medieköp, inte bara inom sponsring.

Magnus Berglund

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Nu presenteras studien som påvisar tydligt – Det finns ingen fördel att löpa i kompressionsstrumpor. Den som används av åtskilliga tusen människori i träning och rehabilitering. Men nyttan är diskutabel

– Man kan ta sig en funderare om man ska lägga dem på hyllan, säger specialistläkaren Sophia Halldin Lindorsson som skrivit en avhandling på ämnet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Plötsligt kommer beskedet . Glenn Strömberg, 62, gör sina sista dagar på SVT i nästa vecka. Efter 26 år lämnar han och går till Viaplay Group.

– Viaplay är väldigt glada och stolta över att vi kom överens med Glenn om ett flerårigt avtal, säger presschefen Fredrik Johansson.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.