Stockholm Marathon en guldgruva

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Stockholm Marathon är en guldgruva för Stockholmsidrotten och Marathongruppen AB. Tävlingen ger i dag, 40 år efter första upplagan 1979, miljonintäkter till ägarna av bolaget, friidrottsklubbarna Hässelby och Spårvägen.

Starten i den 39e upplagan av ASICS Stockholm marathon 2017. Foto: Jonas Ekstromer / TT

Stora belopp hamnar också hos andra Stockholms-klubbar, som bidrar med cirka 4 000 funktionärer för loppets genomförande.

Marathongruppens vd Martin Almgren, 39 år, tidigare landslagsman i tiokamp, med examen från Handelshögskolan och arbete inom Mc Kinsley Konsulting, bekräftar bilden av lördagens löparfest som en stor kassapjäs.

– Så är det, och för klubbarnas ekonomi är tävlingen mycket gynnsam. Utan att nämna några siffror är överskottet betydande, meddelar Daniel Almgren.

20 miljoner i löparintäkter

Bara i löparintäkter kan Daniel Almgren redovisa 20 miljoner kronor. Titelsponsor är Asics och BMW svarar för alla transporter för loppets genomförande. Lägg till ett stort antal mindre sponsorer och utställare av olika produkter.

I bolagets utgifter ligger främst den nämnda ersättningen till de föreningar som ställer upp med funktionärer, ett sjusiffrigt belopp meddelar Daniel Almgren, vidare så kallade deltagarkostnader, det vill säga mat och dryck samt medaljer till samtliga som genomför loppet.

För Marathongruppen AB, bildat 1985, är Stockholm Marathon, 42 195 meter på Stockholms gator, juvelen i företagets verksamhet. Företaget har en monopolställning som arrangörer av motionslöpning och står även bakom exempelvis Halvmaran, Tjejmilen och Vårruset, samtliga med tusentals deltagare. Motionslopp som ger ytterligare klirr i kassan för bolaget och berörda Stockholms-klubbar.

New York-loppet tände idén

Den tändande gnistan var en artikel i Sports Illustrated om New York Marathon. I sportjournalisten Anders Olssons huvud föddes en djärv tanke – konceptet från Manhattan i New York borde fungera även i Stockholm.

Den 4 augusti 1979, i solsken och 19 grader varmt, premiärsprang 1 799 löpare från nio nationer på Stockholms gator. Tidigare sågs motionslöpare över axeln, men Stockholm Maraton var en omedelbar succé. Polisen uppskattade att över 100 000 personer följde loppet.

Intresset för loppet hade höjts tack vare samarbete med Aftonbladet, samtliga resultat publicerades i tidningen den 5 augusti. På herrsidan vann Finlands Jukka Toivola, 2,17, 39. Hans Jonsson, Enhörna, var bäste svensk på tredje plats, 2,20,31. Bästa dam var Heidi Brenner, Västtyskland, 2,47,05 före Christina Johansson IF Vikingen, 2,54,35.

20 000 löpare från 103 nationer

Lördagens lopp kommer att domineras av utomeuropeiska löpare. Prispengar utgör i dag lockelse för de främsta, beloppen är 8 000 dollar till bästa herre och bästa dam, cirka 70 000 svenska kronor. Prispengar utgår t o m åttonde plats, 500 dollar, eller 4 500 kronor. För nytt banrekord utgår bonus på 5 000 dollar, eller 43 000 kronor. Gällande banrekord är 2,10,58 respektive 2,28,34 minuter.

Sedan länge är loppet fulltecknat med 20 000 löpare från 103 nationer. Maxtiden har förlängts med en timme till sex timmar och 30 minuter på grund av den aktuella värmeböljan.

– Stockholm är som gjort för ett maratonlopp, loppet blir en skön turistattraktion, staden är att gratulera, skrev Sven Pe Johansson, legendarisk krönikör på Dagens Nyheter, då planerna presenterades 1978.

En attraktion som också är en av idrotts-Sveriges största kassapjäser.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Ett antal män utnyttjade sina positioner inom ridsporten och hade sexuella relationer med minderåriga flickor. Under flera års tid var det olika personer som larmade om missförhållandena till förbundet men åtgärder mot männen uteblev. 

Händelserna började istället diskuteras på sociala medier och en kvinnlig dressyrdomare straffades – inte männen.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.