Ung som gammal är nu lyckliga

Min pappa växte upp bredvid Råsunda Fotbollsstadion. Som 7-åring lyckades han för första gången snacka sig in på arenan för att kunna följa AIK på nära håll, och så fortsatte det, år efter år. När jag började som sportjournalist på Dagens Nyheter hade pappa bara ett krav; ta hem alla löpsedlar när AIK vinner SM-guld.

Ungdomarna oh veteranerna - alla AI'k-are förenas i dag.Foto Janerik Henriksson, TT
Annons

Det blev några stycken. Inte så många som jag och pappa ville. Men ändå, några stycken. I fotboll och ishockey. Och pappa ramade in dem och satte upp på väggarna.

Nu kan det bli dags igen. Och även om pappa inte längre är i livet, är jag säker på att han bär sin svartgula halsduk och sina AIK-märken med samma stolthet i själarnas land, som han gjorde här på jorden. Mamma har han med sig. Och mormor, som står i soffan och hoppar och skriker; "in med bollen, in med bollen".

Halsduken förenar

För är man supporter så är man, oavsett var man befinner sig. Och är ens själ målad i guld, blått, svart och lite vitt och har man stått på Råsunda och sjungit/skrålat AIK-hymnen, så är ett SM-guld i fotboll det finaste man kan få. Vilket förstås gäller alla andra idrotter inom AIK-familjen också, en familj som växer sig allt större och starkare.

Rent ekonomiskt betyder ett guld mycket. Men det är inte i första hand pengarna man tänker på när domarens signal går för sista gången och guldet är bärgat. Det är känslan, att tillhöra något som är större än man själv, en gemenskap som bara betyder kärlek. Borta är hatet efter en felaktigt blåst signal eller utvisning, borta är irritationen gentemot andra supporters. Fram kommer glädjen, jublet, sången och tårarna.

Stoltheten hos så många

För så är det. Glädjen och tårarna är ett måste, man har sin halsduk för att torka segertårarna med. Man delar sina leenden med mängder av främlingar och det man har gemensamt är AIK. Världens vackraste klubbmärke, som vi vårdar och älskar så mycket vi bara kan.

Fotboll, ishockey, basket, innebandy, golf, bowling, boule, brottning, handboll, friidrott...ja idrotterna är många fler inom AIK-familjen, och intresset är stort för att vi ska bli större. Gemensamt för oss alla inom familjen är stoltheten över att vara AIK. Störst, bäst och vackrast. Men också mest välkomnande, uppmuntrande och ärligt.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.