När männen får lov att bestämma

Magkänslan säger omedelbart nej, slöjan är ett manligt förtryck. Men orkar tanken lämna magen kan svaret bli ja.
Volleytjejer från Brasilien och Italien vid Världscupen - klädda i inte annat än sedvanlig matchdress... Foto: Peter Schneider, AP Photo/Keystone/TT
Annons

 

Slöja eller inte - är det frågan?

Få frågor är sannolikt så svårlösta som frågan om att tillåta slöja eller inte i svensk idrott. Magkänslan säger omedelbart nej, slöjan är ett manligt förtryck. 

Både rätt och fel

Men orkar tanken lämna magen kan svaret bli ja. Om man tänker utifrån den idrottandes perspektiv enbart. Och det är här det svåra kommer.

Vilket i praktiskt betyder att jag respekterar både Dan Perssons och Björn Erikssons åsikter.

Många gånger är det som jag förfäktat idrotten som öppen och genomlyst, som välkomnande för alla, och som ett viktigt medel för demokrati, jämlikhet och allas lika rätt i samhället.

Den lika rätten avskyr förstås förtryck av alla de slag. Och förtryck är ur mitt perspektiv lika mycket att tjejer som tidigare spelade beachvolleyboll måste ha pyttesmå shorts och bara magar för att få spela, som att andra tjejer tvingas täcka sitt hår. 

Kvinnorna har inte själva valt

Inget av detta är sådant som kvinnorna själva valt att ha på sig, sett ur idrottandets perspektiv. Att inte kunna röra sig bekvämt är en nackdel när man idrottar, vare sig det gäller pyttesmå kläder eller en slöja. 

När männen bestämmer att shortsen inte får vara mer än några centimeter breda, och när männen bestämmer att kvinnors hår är syndigt att visa, då är det ett förtryck.

Å andra sidan är det tufft för idrotten att säga till en muslimsk kvinna att nej du får inte tävla, för du är inte fri att visa ditt hår. Är det inte också ett förtryck, i så fall?

Dan Perssons förslag att tala med dessa fem starka kvinnor som han skriver om i sin krönika, är en mycket bra idé. Frågan om slöja, och minishorts, är en svår fråga och det är viktigt att det blir rätt. Så Björn Eriksson, varför inte samla ihop till flera rundabords-samtal, med flera olika representanter, och där ordet är fritt?

En slöja har ett betydligt större symbolvärde än det könsneutrala korset, och idrottsförbunden behöver vägledning.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.