Vi ser allt mindre på idrott i tv

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Håller OS på att bli något som mest engagerar oss äldre tv-tittare? Kanske är det för tidigt att dra några sådana slutsatser, men enligt de siffror som nu släppts tittade vi svenskar sex timmar mindre på OS i år jämfört med 2014. Och allra minst tittade de yngre tittarna.

OS är ett gigantiskt sportsligt evenemang som också fungerar som marknadsplats för olika idrotter som här får chansen att visa sig inför en mångmiljonpublik. Mängder av unga började åka skidor efter framgångarna som Wassberg, Svahn och Mogren visade upp, och skidskytte blev något mer än för den innersta kretsen i samband med Magdalena Forsbergs framgångar.

Om inte ens OS lockar...

Men om inga unga tittar, tappar OS som marknadsplats. 

Sex timmar mindre låter kanske inte som en kris, och det är det inte heller. Men det är ändå en nedgång på 33 procent jämfört med 2014, från 18 timmar ner till tolv. Och framförallt är det äldre som tittar, och det skapas inga nya idrottsstjärnor av våra generationer.

Det här var ändå Sveriges mest framgångsrika vinter-OS, med 14 medaljer, varav sju guld. Om inte det lockar, vad lockar då?

Sett i rena siffror tappade OS-sändningarna 70 procent av tittarna i åldern 12-19 år och 51 procent av tittarna i spannet 20-44 år. 

Hjälpte ändå inte

Tidigare brukade man prata om räckvidd, att hela svenska folket inte har tv-kanaler som man måste prenumerera på, men den diskussionen duger inte som förklaring till det minskade tittandet. Discovery gjorde kanonsändningar och sände i princip allt, men det hjälpte inte heller upp tittandet.

 Och frågan är vad som händer om trenden fortsätter. Tv-tittandet har gått ner tolv procent, och visst kan man hävda att unga tittar i mobiler och datorer, men det tittandet är fortfarande inte i närheten av det traditionella tv-tittandet.

Hur blir det då vid fotboll-VM?

Om OS inte fortsätter vara en sk lägereld, dvs ett program/evenemang som ”alla” pratar om, vad händer då? Är det slut med att titta på många idrotter? Orkar vi bara se en sport i taget? 

Om en månad börjar fotbolls-VM. Det ska bli spännande att se om de unga och yngre tittarna sviker även här.

Fotnot: Uppgifterna är hämtade från en undersökning gjord av Novus på beställning av SvT och publicerad i en blogg hos SvT. 

Cecilia Giertta

Fakta

Siffror från Rio-OS 2016 visar att i snitt följde runt 2,5 miljoner svenskar TV-sändningarna varje dag. Huvudkanalerna för OS var då TV3 och TV10 som under spelen fyrdubblade sin totala tittarande. 

Sammantaget har runt 2,5 miljoner svenskar tittat på tv-sändningarna från Rio varje dag. Under spelen var fotbollen, handbollen och cyklingen de sporter som engagerade mest. 

I en undersökning gjord av Novus framgick då också att en överlägsen andel, hela 51 procent av befolkningen, vill se OS i SVT1.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.