Vi ser allt mindre på idrott i tv

Håller OS på att bli något som mest engagerar oss äldre tv-tittare? Kanske är det för tidigt att dra några sådana slutsatser, men enligt de siffror som nu släppts tittade vi svenskar sex timmar mindre på OS i år jämfört med 2014. Och allra minst tittade de yngre tittarna.

Annons

OS är ett gigantiskt sportsligt evenemang som också fungerar som marknadsplats för olika idrotter som här får chansen att visa sig inför en mångmiljonpublik. Mängder av unga började åka skidor efter framgångarna som Wassberg, Svahn och Mogren visade upp, och skidskytte blev något mer än för den innersta kretsen i samband med Magdalena Forsbergs framgångar.

Om inte ens OS lockar...

Men om inga unga tittar, tappar OS som marknadsplats. 

Sex timmar mindre låter kanske inte som en kris, och det är det inte heller. Men det är ändå en nedgång på 33 procent jämfört med 2014, från 18 timmar ner till tolv. Och framförallt är det äldre som tittar, och det skapas inga nya idrottsstjärnor av våra generationer.

Det här var ändå Sveriges mest framgångsrika vinter-OS, med 14 medaljer, varav sju guld. Om inte det lockar, vad lockar då?

Sett i rena siffror tappade OS-sändningarna 70 procent av tittarna i åldern 12-19 år och 51 procent av tittarna i spannet 20-44 år. 

Hjälpte ändå inte

Tidigare brukade man prata om räckvidd, att hela svenska folket inte har tv-kanaler som man måste prenumerera på, men den diskussionen duger inte som förklaring till det minskade tittandet. Discovery gjorde kanonsändningar och sände i princip allt, men det hjälpte inte heller upp tittandet.

 Och frågan är vad som händer om trenden fortsätter. Tv-tittandet har gått ner tolv procent, och visst kan man hävda att unga tittar i mobiler och datorer, men det tittandet är fortfarande inte i närheten av det traditionella tv-tittandet.

Hur blir det då vid fotboll-VM?

Om OS inte fortsätter vara en sk lägereld, dvs ett program/evenemang som ”alla” pratar om, vad händer då? Är det slut med att titta på många idrotter? Orkar vi bara se en sport i taget? 

Om en månad börjar fotbolls-VM. Det ska bli spännande att se om de unga och yngre tittarna sviker även här.

Fotnot: Uppgifterna är hämtade från en undersökning gjord av Novus på beställning av SvT och publicerad i en blogg hos SvT. 

Cecilia Giertta

Fakta

Siffror från Rio-OS 2016 visar att i snitt följde runt 2,5 miljoner svenskar TV-sändningarna varje dag. Huvudkanalerna för OS var då TV3 och TV10 som under spelen fyrdubblade sin totala tittarande. 

Sammantaget har runt 2,5 miljoner svenskar tittat på tv-sändningarna från Rio varje dag. Under spelen var fotbollen, handbollen och cyklingen de sporter som engagerade mest. 

I en undersökning gjord av Novus framgick då också att en överlägsen andel, hela 51 procent av befolkningen, vill se OS i SVT1.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.