Är det för mycket tv-idrott?
Har vi blivit mätta på tv-sport? Eller är vi tittare bara förvirrade när vi ska hitta den sport vi gillar mest? SVT:s siffror som presenterades nyligen ger visserligen ett ganska tydligt svar, tittarantalet minskar. Men beror det på att vi tittare tappat intresset? Eller beror det på att vi inte längre hittar i utbudet?
Svara ärligt. Vet du på rak arm vilken tv-kanal som sänder SHL? Basketligan? Fotbollsallsvenskan? Handboll?
Oundviklig och nödvändig reklam
På rak arm kan jag personligen inte svara längre. Och när det är svårt att veta väljer jag att avstå. Resultatet kan jag kolla sen, och dessutom slipper jag all reklamavbrott.
Ja jag vet att både ligorna och tv-kanalerna, och därmed klubbarna, är beroende av reklamen. Och jag tillhör sannolikt den äldsta generationen tittare som försöker acceptera reklamen för att jag vet att den behövs. Men herregud så tråkigt det är!
Och vad trist mellansnacket blir när vi talar en minut före ”pausen” och två minuter efter, och resten är reklam. Inte minst spelreklam för allehanda spelbolag som man inte vet vem som är avsändare till, och om bolaget är hederligt eller inte.
Proffsig produktion
Jag vet, jag är gnällig. Och jag tycker att de flesta tv-sändningar är fantastiska i sin proffsighet, då man satsar på många kameror, journalister som intervjuar och kloka experter.
Men där man drar ner på journalistiken och bara satsar på profiler så blir det ganska tråkigt. Profiler är oftast inte superbra på att intervjua idrottsmän och tränare.
Och där idrotten som visas blir urvattnad och tom på nyheter och journalistik och profiler, och kanske till och med blir något bara för inbördes beundran...ja då är det inte sevärt. För handen på hjärtat, tittar man på SVTs statistik är det ganska uppenbart det som är verkligheten. Vissa idrotter är på väg att dö. Som speedway eller som bandy. Vi älskar när Sverige blir världsmästare i bandy eller speedway, men däremellan blir det ganska ointressant. Om det inte finns några riktigt starka profiler att bygga idrotten kring. Så diskuterade man kring damfotbollen för 40 år sen. En del har hänt, men turneringar lockar mer än serilunket.
Leksand tittarmagnet
Nu kan ett lag påverka tittandet väldigt mycket. Leksand är en sån tittarmagnet till exempel i SHL, utan Leksand blir detfärre tittare.
Men även nyheter lockar. En riktigt bra journalistisk vinkel. Bra reportage. Och har man inte sändningsrättigheterna kan man alltid göra bra reportage och intervjuer. Där tycker jag SVT missar ett gyllene tillfälle. Utan rättigheter men med dagliga sändningar har man ju en unik chans att göra nyheterna och reportagen. Den chansen borde man ta tillvara på mycket bättre.
Men problemet kvarstår. Vi vanliga tittare som är inte är extremt intresserade av en sport som tex handboll, hittar inte rätt kanal längre.
Mest lästa just nu
En förening med nio liv, hette det, nej, tio liv, är det rätta, för på måndagsförmiddagen gick Östersunds FK ut med ett pressmeddelande o lät meddela ” Klubben har tillförts över 11,5 miljoner kronor och säkrat fortsatt spel i Superettan 2025”.
- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar
Willy Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har
erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han
skrivit ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han
vänder sig till ett stort antal ledare,’
Den här säsongen har Svenska Ishockeyförbundet genomfört en viktig satsning. Ppedagoger från NIU-gymnasieskolor ska delta på juniorlandslagssamlingar.
– Vi är nästan överväldigade över de positiva reaktioner som den här satsningen har fått, säger Mikael Rundgren, NIU-ansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar