Är det för mycket tv-idrott?

Har vi blivit mätta på tv-sport? Eller är vi tittare bara förvirrade när vi ska hitta den sport vi gillar mest? SVT:s siffror som presenterades nyligen ger visserligen ett ganska tydligt svar, tittarantalet minskar. Men beror det på att vi tittare tappat intresset? Eller beror det på att vi inte längre hittar i utbudet?

Foto: Alex Antropov, CC0
Annons

Svara ärligt. Vet du på rak arm vilken tv-kanal som sänder SHL? Basketligan? Fotbollsallsvenskan? Handboll?

Oundviklig och nödvändig reklam

På rak arm kan jag personligen inte svara längre. Och när det är svårt att veta väljer jag att avstå. Resultatet kan jag kolla sen, och dessutom slipper jag all reklamavbrott.

Ja jag vet att både ligorna och tv-kanalerna, och därmed klubbarna, är beroende av reklamen. Och jag tillhör sannolikt den äldsta generationen tittare som försöker acceptera reklamen för att jag vet att den behövs. Men herregud så tråkigt det är!

Och vad trist mellansnacket blir när vi talar en minut före ”pausen” och två minuter efter, och resten är reklam. Inte minst spelreklam för allehanda spelbolag som man inte vet vem som är avsändare till, och om bolaget är hederligt eller inte.

Proffsig produktion

Jag vet, jag är gnällig. Och jag tycker att de flesta tv-sändningar är fantastiska i sin proffsighet, då man satsar på många kameror, journalister som intervjuar och kloka experter.

Men där man drar ner på journalistiken och bara satsar på profiler så blir det ganska tråkigt. Profiler är oftast inte superbra på att intervjua idrottsmän och tränare.

Och där idrotten som visas blir urvattnad och tom på nyheter och journalistik och profiler, och kanske till och med blir något bara för inbördes beundran...ja då är det inte sevärt. För handen på hjärtat, tittar man på SVTs statistik är det ganska uppenbart det som är verkligheten. Vissa idrotter är på väg att dö. Som speedway eller som bandy. Vi älskar när Sverige blir världsmästare i bandy eller speedway, men däremellan blir det ganska ointressant. Om det inte finns några riktigt starka profiler att bygga idrotten kring. Så diskuterade man kring damfotbollen för 40 år sen. En del har hänt, men turneringar lockar mer än serilunket.

Leksand tittarmagnet

Nu kan ett lag påverka tittandet väldigt mycket. Leksand är en sån tittarmagnet till exempel i SHL, utan Leksand blir detfärre tittare.

Men även nyheter lockar. En riktigt bra journalistisk vinkel. Bra reportage. Och har man inte sändningsrättigheterna kan man alltid göra bra reportage och intervjuer. Där tycker jag SVT missar ett gyllene tillfälle. Utan rättigheter men med dagliga sändningar har man ju en unik chans att göra nyheterna och reportagen. Den chansen borde man ta tillvara på mycket bättre.

Men problemet kvarstår. Vi vanliga tittare som är inte är extremt intresserade av en sport som tex handboll, hittar inte rätt kanal längre.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.