"Belöna kreativa sponsorer!"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Bästa rättighetsinnehavare, lyft sponsorerna och motivera ett ökat engagemang. En sponsor som ökar sitt engagemang utan att få något tillbaka tappar lusten och viljan att vara med och utveckla rättigheten.
Vodafone anslår mångmiljonbelopp till sponsoring enligt en mycket tydlig strategi. Företaget har valt att lansera formel 1 som sin sport. Här ses McLaren Mercedes förare Lewis Hamilton i en typisk Vodafone-miljö. Bilar, dräkter, skyltar, ja, all exponering går i rött och vitt. Foto: Martin Meissner, AP Photo/Scanpix

 

Det kan på sikt vara förödande för rättighetsinnehavaren då sponsorn lätt tappar intresset och söker andra evenemang att engagera sig i där utbytet bedöms vara bättre.

Skillnad i dag

Förr begränsades sponsring till att vara en passiv insats för sponsorn där samarbetet egentligen bara utgjordes av exponeringsmöjligheter av loggan mot en betalning.

Sponsring idag innebär istället en högre integration mellan rättighetsinnehavare och sponsor där sponsorns aktivering bidrar till att öka upplevelsen för målgruppen.

Den här utvecklingen beror inte på slumpen utan har till stor del drivits av att sponsorerna vill få högre avkastning på sina insatser.

Ett win-win föhållande

Aktiva sponsorer bygger rättighetsinnehavarens varumärke och ger positiva effekter för alla i sponsorstrukturen, inte minst kundupplevelsen och de som besöker eventet. På samma sätt stärker rättighetsinnehavarens varumärke sponsorns varumärke – ett win-win förhållande.

Många rättighetsinnehavare pratar nu om vikten av att ha aktiva och kreativa sponsorer, men det kräver också en del tillbaka av rättighetsinnehavaren. För att aktiveringen ska vara så effektiv som möjligt och få rätt spridning så krävs en dubbelriktad delaktighet och ett gemensamt synsätt om att aktiveringen ska gagna alla parter.

Det är rättighetsinnehavarens ansvar att hålla i såväl taktpinne som den röda tråden så att konceptet håller ihop och stärks över tiden. 

Krav som kan stärka samarbetet

Det finns en viktig anledning till att sponsorer och rättighetsinnehavare ska arbeta tillsammans. Båda gagnas av aktiveringen som i sin tur både lyfter och utvecklar varandras varumärken. En utveckling som innebär att det idag måste finnas en långsiktighet.

Det är viktigt att man har ett gemensamt mål med tydliga målsättningar över tid. Besökare och deltagare ställer allt högre krav på evenemangen som helhet idag.

Ett exempel är kravet på ständiga förbättringar som stärker behovet av ett ökat samarbete.

Riskerar en felaktig prismodell

Rättighetsinnehavare är idag duktiga på att värdera och prissätta sina evenemang och varumärken där exponering och aktivering ingår.

Men här gäller det att inte gå i en fälla för rättighetsinnehavaren.

Risken finns att en felaktig prismodell etableras där aktiva sponsorer straffas för deras engagemang och kreativitet. Detta kan urholka långsiktigheten i samarbetet med sponsorerna.

Uppmuntra genom kreativ prissättning

Med ökade krav i företagen på att varje satsad krona på sponsringsaktiviteter ska resultera i reella effekter i form av nya eller fördjupade kundrelationer är idag en av de stora utmaningarna att skapa en kreativ prissättning som får sponsorerna att anstränga sig till ytterligare aktivering.

Som sponsor är det viktigt att känna att samarbetet är fruktsamt och att det inte resulterar i en ensidig vinst för rättighetsinnehavaren.

Nöjda samarbetspartners blir långsiktiga i sina samarbeten och blir mer fokuserade på målgruppen och kundupplevelsen. Dessutom tror vi att nya sponsorer kan lockas till rättigheter där man ser att företaget verkligen uppskattar och uppmärksammar aktiva sponsorer.

Kom med kreativ prissättning!

Med gängse prissättningsmodeller innebär det att en sponsor som aktiverar sig i högre grad riskerar att se sina avgifter till rättighetsinnehavaren öka som ett resultat av aktiveringen. När det egentligen borde vara tvärt om.

Som sponsor välkomnar vi kreativa prissättningsmodeller. Vi uppmanar dig som rättighetsinnehavare att inte bara tänka kortsiktigt utan även långsiktigt.

Belöna sponsorn, det kommer du att tjäna på!

Katja Rodny och Marie Bark

Båda finns med i Kommittén för Sponsring och Event hos Sveriges Annonsörer och har stor erfarenhet av ett flertal sponsorprojekt

För andra gången har Riksidrottsnämnden slagit fast att Boden Hockey ska beviljas dispens från Svenska Ishockeyförbundets krav att tillhöra en ligaorganisation – i det här ärendet Hockeyettan AB.

Beskedet är  ett svårt nederlag för ishockeyns förbundsbas, Anders Larsson, och hans styrelse, som tidigare vägrat att efterleva tidigare RIN-beslut med den här innebörden.

Efter lunch på måndagen hörde n iväl jublet som ekade över hela Sverige… när beskedet kom - Regeringen och Folkhälsomyndigheten gav klartecken tilll höjningen för 500 åskådare per sektion vid idrottsevevemang. Klubbarnas kassörer hördes mest i hyllningskören, för klartecknet betyder mycket för intäkterna i alla klubbar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel förlänger samarbetet till och med 2028

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel är tungviktarei idrotts-Sverige. Nu har de enats om ett nytt sponsoravtalet.Båda parter pratar om det största någonsin. Ett kontrakt som innebär en förlängning av samarbetet under de kommande sju åren. Det nya avtalet gäller till och med 2028 och innehåller ett utökat samarbete. 

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Thomas Wassberg är aldrig omöjlig. Oavsett TV-kanal och äventyr ställer han upp. När nu Discovery satsar på ett nytt utmaningsprogram är Thomas en av deltagarna. Bland de övriga märks Lisa Ajax, Mikael "Soldoktorn" Sandström och Maria Montazam, Klas Eriksson, Magdalena Graaf, Danyel Couet, och Alexandra Zazzi. 

Djurgården inleder 2022 med att värva Victor Edvardsen, den hett eftertraktade målmaskinen från Degerfors som nu ansluter för att boosta den blårandiga offensiven under de fyra kommande åren. I fotbolls-Sverige talas det om en rekorddyr övergång, möjlige den dyraste någonsin. Djurgården tvingades lösa 

Notabelt är att han fostrades i IFK   Göteborg. 2015 gallrades han bort vid klivet från juniorlag till A-lag.