"Belöna kreativa sponsorer!"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Bästa rättighetsinnehavare, lyft sponsorerna och motivera ett ökat engagemang. En sponsor som ökar sitt engagemang utan att få något tillbaka tappar lusten och viljan att vara med och utveckla rättigheten.
Vodafone anslår mångmiljonbelopp till sponsoring enligt en mycket tydlig strategi. Företaget har valt att lansera formel 1 som sin sport. Här ses McLaren Mercedes förare Lewis Hamilton i en typisk Vodafone-miljö. Bilar, dräkter, skyltar, ja, all exponering går i rött och vitt. Foto: Martin Meissner, AP Photo/Scanpix

 

Det kan på sikt vara förödande för rättighetsinnehavaren då sponsorn lätt tappar intresset och söker andra evenemang att engagera sig i där utbytet bedöms vara bättre.

Skillnad i dag

Förr begränsades sponsring till att vara en passiv insats för sponsorn där samarbetet egentligen bara utgjordes av exponeringsmöjligheter av loggan mot en betalning.

Sponsring idag innebär istället en högre integration mellan rättighetsinnehavare och sponsor där sponsorns aktivering bidrar till att öka upplevelsen för målgruppen.

Den här utvecklingen beror inte på slumpen utan har till stor del drivits av att sponsorerna vill få högre avkastning på sina insatser.

Ett win-win föhållande

Aktiva sponsorer bygger rättighetsinnehavarens varumärke och ger positiva effekter för alla i sponsorstrukturen, inte minst kundupplevelsen och de som besöker eventet. På samma sätt stärker rättighetsinnehavarens varumärke sponsorns varumärke – ett win-win förhållande.

Många rättighetsinnehavare pratar nu om vikten av att ha aktiva och kreativa sponsorer, men det kräver också en del tillbaka av rättighetsinnehavaren. För att aktiveringen ska vara så effektiv som möjligt och få rätt spridning så krävs en dubbelriktad delaktighet och ett gemensamt synsätt om att aktiveringen ska gagna alla parter.

Det är rättighetsinnehavarens ansvar att hålla i såväl taktpinne som den röda tråden så att konceptet håller ihop och stärks över tiden. 

Krav som kan stärka samarbetet

Det finns en viktig anledning till att sponsorer och rättighetsinnehavare ska arbeta tillsammans. Båda gagnas av aktiveringen som i sin tur både lyfter och utvecklar varandras varumärken. En utveckling som innebär att det idag måste finnas en långsiktighet.

Det är viktigt att man har ett gemensamt mål med tydliga målsättningar över tid. Besökare och deltagare ställer allt högre krav på evenemangen som helhet idag.

Ett exempel är kravet på ständiga förbättringar som stärker behovet av ett ökat samarbete.

Riskerar en felaktig prismodell

Rättighetsinnehavare är idag duktiga på att värdera och prissätta sina evenemang och varumärken där exponering och aktivering ingår.

Men här gäller det att inte gå i en fälla för rättighetsinnehavaren.

Risken finns att en felaktig prismodell etableras där aktiva sponsorer straffas för deras engagemang och kreativitet. Detta kan urholka långsiktigheten i samarbetet med sponsorerna.

Uppmuntra genom kreativ prissättning

Med ökade krav i företagen på att varje satsad krona på sponsringsaktiviteter ska resultera i reella effekter i form av nya eller fördjupade kundrelationer är idag en av de stora utmaningarna att skapa en kreativ prissättning som får sponsorerna att anstränga sig till ytterligare aktivering.

Som sponsor är det viktigt att känna att samarbetet är fruktsamt och att det inte resulterar i en ensidig vinst för rättighetsinnehavaren.

Nöjda samarbetspartners blir långsiktiga i sina samarbeten och blir mer fokuserade på målgruppen och kundupplevelsen. Dessutom tror vi att nya sponsorer kan lockas till rättigheter där man ser att företaget verkligen uppskattar och uppmärksammar aktiva sponsorer.

Kom med kreativ prissättning!

Med gängse prissättningsmodeller innebär det att en sponsor som aktiverar sig i högre grad riskerar att se sina avgifter till rättighetsinnehavaren öka som ett resultat av aktiveringen. När det egentligen borde vara tvärt om.

Som sponsor välkomnar vi kreativa prissättningsmodeller. Vi uppmanar dig som rättighetsinnehavare att inte bara tänka kortsiktigt utan även långsiktigt.

Belöna sponsorn, det kommer du att tjäna på!

Katja Rodny och Marie Bark

Båda finns med i Kommittén för Sponsring och Event hos Sveriges Annonsörer och har stor erfarenhet av ett flertal sponsorprojekt

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.