När trycket blir för stort på FIFA

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Transparens är ett av vår tids modeord. Företag, myndigheter och föreningar både förväntas och försöker bli mer transparanta. Det gäller även Fifa.
Omvärlden måste sätta ett större tryck mot FIFA och Sepp Blatter. Men det kommer, skriver Camilla Henning. Foto: TT

 

Diskussionen handlar ofta om ökad insyn och minskade möjligheter till fusk och dubbelmoral innanför organisationens väggar. Det är dock snarare trycket utifrån än inifrån som tvingar dessa organisationer att bli mer genomskinliga. Och trycket ökar. Människor förväntar sig idag insyn även i kommersiella verksamheter.

Oavsett om jorden är rund eller platt

Transparens är dock svårt. När det malaysiska planet skjutits ner över Ukraina för ett tag sedan intygade Finnair på Twitter att de inte flög över landet. Det visade dock sig vara osant. Mikko Laaksinen – en helt vanlig finländare – avslöjade bolagets lögn med en tweet. Till sin hjälp använde han en app. som i realtid gör det möjligt för vem som helst att följa all flygtrafik i världen.

Finnair försvarade sig och menade att Flightradar (som appen heter) inte är så exakt eftersom den inte tar hänsyn till att jorden är rund.

Flightradars personal, som tydligen lyssnat på samtalet, replikerade i sin tur att ”flyga över Ukraina faktiskt innebär att flyga över Ukraina oavsett om jorden är rund eller platt”. Finnair fick så småningom erkänna att Flightradar hade rätt och att jorden visserligen är rund men att det inte spelar någon roll. 

Här finns en parallell.

Finnairs svar är ett exempel på hur organisationers interna attityder läcker och blir synliga på utsidan. Ibland är exemplen nästan absurt övertydliga som i fallet med FIFA:s styrelserum. Om självaste Darth Vader skulle kliva in i rummet skulle han kännas självklar. Det borde få vem som helst att tänka om.

FIFA:s inredningsdesigner var influerade inte bara av Star Wars utan säkert också av filmen Dr Strangelove. Styrelserummet är nämligen en nästan osannolik kopia av ”The war room”. Filmen, av Stanley Kubrick, är ett satiriskt komedidrama om 60-talets missilkris och i ”The war room” vill Kubrick visa upp en känsla av både makt och att de som utövar makten kan göra det ifrån ett helt eget universum, frikopplat från den värld de påverkar. Självklart var det aldrig meningen att allmänheten, väljarna, i Kubricks samhälle, skulle se ”The war room”. Det hade varit förödande.

Och här finns en parallell.

Inte tillräckligt tryck

Känslan av gemenskap och ”building a better future for all through fotball” är Fifas mission, beskriven på utsidan. Och det är också de värderingar som de vill bli förknippade med och intala oss gäller på insidan. Pokalen med händerna som håller i en fotboll överensstämmer med den bilden. Den är gjord för att synas. Styrelserummet däremot, som säkert aldrig var tänkt för allmänhetens recenserande ögon, ger oss en helt motsatt känsla. Maktens högborg – eller ännu värre - en parodi på makt.

Nu är ju inte Fifa känt för att vara en öppen eller transparent organisation och skillnaden mellan händerna som håller pokalen, på utsidan, och styrelserummet (eller ”The war room”) på insidan, bekräftar. 

Och trots kritik från världens alla håll väljer de att bibehålla makten innanför de stängda dörrarna och så försöker de bygga image utanför dem. Det fungerar. Trycket från omvärlden är än så länge inte tillräckligt stort. Men utvecklingen mot ett mer demokratiskt och öppet samhälle kommer så småningom att drabba även Fifa. Om inte Darth Wader hinner före. 

Camilla Henning

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.