När trycket blir för stort på FIFA

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Transparens är ett av vår tids modeord. Företag, myndigheter och föreningar både förväntas och försöker bli mer transparanta. Det gäller även Fifa.
Omvärlden måste sätta ett större tryck mot FIFA och Sepp Blatter. Men det kommer, skriver Camilla Henning. Foto: TT

 

Diskussionen handlar ofta om ökad insyn och minskade möjligheter till fusk och dubbelmoral innanför organisationens väggar. Det är dock snarare trycket utifrån än inifrån som tvingar dessa organisationer att bli mer genomskinliga. Och trycket ökar. Människor förväntar sig idag insyn även i kommersiella verksamheter.

Oavsett om jorden är rund eller platt

Transparens är dock svårt. När det malaysiska planet skjutits ner över Ukraina för ett tag sedan intygade Finnair på Twitter att de inte flög över landet. Det visade dock sig vara osant. Mikko Laaksinen – en helt vanlig finländare – avslöjade bolagets lögn med en tweet. Till sin hjälp använde han en app. som i realtid gör det möjligt för vem som helst att följa all flygtrafik i världen.

Finnair försvarade sig och menade att Flightradar (som appen heter) inte är så exakt eftersom den inte tar hänsyn till att jorden är rund.

Flightradars personal, som tydligen lyssnat på samtalet, replikerade i sin tur att ”flyga över Ukraina faktiskt innebär att flyga över Ukraina oavsett om jorden är rund eller platt”. Finnair fick så småningom erkänna att Flightradar hade rätt och att jorden visserligen är rund men att det inte spelar någon roll. 

Här finns en parallell.

Finnairs svar är ett exempel på hur organisationers interna attityder läcker och blir synliga på utsidan. Ibland är exemplen nästan absurt övertydliga som i fallet med FIFA:s styrelserum. Om självaste Darth Vader skulle kliva in i rummet skulle han kännas självklar. Det borde få vem som helst att tänka om.

FIFA:s inredningsdesigner var influerade inte bara av Star Wars utan säkert också av filmen Dr Strangelove. Styrelserummet är nämligen en nästan osannolik kopia av ”The war room”. Filmen, av Stanley Kubrick, är ett satiriskt komedidrama om 60-talets missilkris och i ”The war room” vill Kubrick visa upp en känsla av både makt och att de som utövar makten kan göra det ifrån ett helt eget universum, frikopplat från den värld de påverkar. Självklart var det aldrig meningen att allmänheten, väljarna, i Kubricks samhälle, skulle se ”The war room”. Det hade varit förödande.

Och här finns en parallell.

Inte tillräckligt tryck

Känslan av gemenskap och ”building a better future for all through fotball” är Fifas mission, beskriven på utsidan. Och det är också de värderingar som de vill bli förknippade med och intala oss gäller på insidan. Pokalen med händerna som håller i en fotboll överensstämmer med den bilden. Den är gjord för att synas. Styrelserummet däremot, som säkert aldrig var tänkt för allmänhetens recenserande ögon, ger oss en helt motsatt känsla. Maktens högborg – eller ännu värre - en parodi på makt.

Nu är ju inte Fifa känt för att vara en öppen eller transparent organisation och skillnaden mellan händerna som håller pokalen, på utsidan, och styrelserummet (eller ”The war room”) på insidan, bekräftar. 

Och trots kritik från världens alla håll väljer de att bibehålla makten innanför de stängda dörrarna och så försöker de bygga image utanför dem. Det fungerar. Trycket från omvärlden är än så länge inte tillräckligt stort. Men utvecklingen mot ett mer demokratiskt och öppet samhälle kommer så småningom att drabba även Fifa. Om inte Darth Wader hinner före. 

Camilla Henning

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.