När pengarna tog greppet

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Idrottsrörelsen av idag är lite yrvaken i sitt uppvaknande inför det faktum att delar av verksamheten utvecklas i samklang med marknaden.
Genom att lära känna fotbollen i begynnelsen drar man lärdomar inför framtiden, är Nils-Olof Zethrins tes. Foto: TT

 

Denna yrvakenhet är en spegling av rörelsens djupa förankring i en föreställning att man främst är en folkrörelse med ideella syften. Det är en spegling av att man har svårt att se sig som en aktör på den kommersiella idrottsmarknaden. 

IFK ett nytt bevis

Men idrotten har länge utvecklats mellan masskonsumtion och folkrörelse. En ökad medvetenhet om detta kan bidra till bättre möjligheter att möta framtidens utmaningar.

Klubbar, förbund och idrottens branschorganisationer formar idrotten i konkurrens med varandra och med andra. Faktum är att idrotten under lång tid varit påverkad av kommersialiseringen. Detta har påverkat hur idrottsrörelsen utvecklats, hur man tagit ställning i olika frågor och det har också påverkat själva utövandet. Det handlar om allt från amatörreglers avskaffande, inställning till prestationshöjande medel, spelregler, kroppsideal och målen för verksamheten.

I ljuset av detta framstår IFK Norrköpings vinst i herrarnas fotbollsallsvenska som ännu ett bevis på att klubbar som tidigt satte sin idrottsverksamhet i marknadens tjänst också länge varit tongivande och vinnande. 

IFK Norrköpings stjärna har visserligen också varit skymd i djupa vågdalar. Det förtar inte att det är en klubb som tillsammans med ett fåtal andra kan kategoriseras som de allra mest framgångsrika genom alla tider. 

Tobaksaffärens insats...

Jag har nyligen doktorerat på studier om idrottens kommersialisering ur ett historiskt perspektiv. Med exempel från fotbollen, friidrotten och proffsboxningen framträder en bild som bidrar till nya perspektiv på den svenska idrotten. Dessa rör bland annat idrottens folkrörelsekaraktär.

Ofta vindlar sig idrottens historia till ett inbillat töcken av äppelkäck amatörism. Ibland omger detta töcken även IFK Norrköping, en klubb som få andra matchar vad det gäller produktion av storspelare, produktion av sportsliga framgångar och produktion av säljande matcharrangemang. 

Just i Norrköping var förutsättningarna redan under mellankrigstiden goda att forma framgångsrik elitidrott. Där fanns en stor arbetarbefolkning som kunde konsumera idrott och där fanns driftiga entreprenörer. 

Bland dessa entreprenörer fanns de som byggde fotbollen stark och som tjänade pengar på den. Tobaksaffärer anordnade supporterresor för tusentals personer, halvillegala tipsbolag startades och en stor lokal idrottspress etablerades. Idrotten omsatte pengar. Nöjestillställningar finansierade idrottandet och en omfattande värvningsverksamheter bland de svenska elitklubbarna utvecklades. 

Klubbarna blev tidigt beroende av ekonomiska intäkter för att kunna bli framgångsrika. Men vad innebar det?

Kunde inte stoppa kommersialismen 

Konsekvenserna blev att fotbollförbundet riskerade att tappa kontrollen över sin egen tävlingsverksamhet och att klubbarna kunde bli starkare än förbundet. Detta är fortfarande en levande dynamik som präglar elitfotbollen från FIFA, UEFA och ner till den svenska myllan. 

Fotbollförbundet reagerade något motsägelsefullt. Man bejakade den säljande elitfotbollen och man sökte samtidigt motverka konsekvenserna av dess popularitet. Men vad kunde man egentligen göra när man ställdes inför faktum att man var beroende av de stora intäkter som deras beskattning av framgångsrika klubbars intäkter innebar, samtidigt som man var tvungen att predika idealismens lov för att kunna behålla kontrollen över klubbarna?

Handlingsalternativen var många men en konsekvens är att både elitklubbar och förbund format sin verksamhet i konkurrens mer på marknadens villkor än genom tävlingar med syfte att främja höga ideal. 

Detta har inneburit att idrottsrörelsens idémässiga fundament framstått som idealistiska när det i stor utsträckning handlat om tävling, marknad och framgång. Men sådana grunder för den egna verksamheten är det inte förvånande att man nu är något yrvaken när renodlat kommersiella aktörer från media dikterar spelprogram, där organiserade konsumentorganisationer i form av supporterklubbar kräver inflytande eller när företag erbjuder idrottstjänster med allt från spektakulära säsongsupplösningar till träningskoncept inom barnfotbollen.

Nils-Olof Zethrin

Fakta

Vill du läsa mer om idrottens kommersialisering ur ett historiskt perspektiv? Ladda ner avhandlingen gratis via den här länken.

NAMN. Tre Kronor meriterade Markus Åkerblom 55 år får lämna hockey- allsvenska AIK med omedelbar verkan. ”Nygammal” i båset blir Roger Melin, 68 år och som därmed inleder sin fjärde tränar-sejour i föreningen. Han har också själv blivit sparkad tre gånger under en lång tränarkarriär.

Det är ett nytänt intresse som egentligen alla idrotterdrömmer om att få upleva. Då ungdomarna kommer både enskilt och i grupper och är vetgiriga. När de är på gränsen till för många och det blir ett problem.

I den situationen är Bordtennis i dag. Angenämt på sitt sätt, men det vållar kö och trängsel och det vill klubbarna helst slippa.Men hur stor skillnad från ett normalläge handlar det om egentligen? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Ulla Andersson köpte en prenumeration på Joyna – ett digitalt lotteri från ideella Folkspel – och vann 100 000 kronor. En likadan summa tillfaller Ulricehamnbygdens Ridklubb.

– Nu blir det en ny häst till vår verksamhet, säger Anna Castanius, styrelsemedlem och lotteriansvarig i föreningen.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.