När pengarna tog greppet

Denna yrvakenhet är en spegling av rörelsens djupa förankring i en föreställning att man främst är en folkrörelse med ideella syften. Det är en spegling av att man har svårt att se sig som en aktör på den kommersiella idrottsmarknaden.
IFK ett nytt bevis
Men idrotten har länge utvecklats mellan masskonsumtion och folkrörelse. En ökad medvetenhet om detta kan bidra till bättre möjligheter att möta framtidens utmaningar.
Klubbar, förbund och idrottens branschorganisationer formar idrotten i konkurrens med varandra och med andra. Faktum är att idrotten under lång tid varit påverkad av kommersialiseringen. Detta har påverkat hur idrottsrörelsen utvecklats, hur man tagit ställning i olika frågor och det har också påverkat själva utövandet. Det handlar om allt från amatörreglers avskaffande, inställning till prestationshöjande medel, spelregler, kroppsideal och målen för verksamheten.
I ljuset av detta framstår IFK Norrköpings vinst i herrarnas fotbollsallsvenska som ännu ett bevis på att klubbar som tidigt satte sin idrottsverksamhet i marknadens tjänst också länge varit tongivande och vinnande.
IFK Norrköpings stjärna har visserligen också varit skymd i djupa vågdalar. Det förtar inte att det är en klubb som tillsammans med ett fåtal andra kan kategoriseras som de allra mest framgångsrika genom alla tider.
Tobaksaffärens insats...
Jag har nyligen doktorerat på studier om idrottens kommersialisering ur ett historiskt perspektiv. Med exempel från fotbollen, friidrotten och proffsboxningen framträder en bild som bidrar till nya perspektiv på den svenska idrotten. Dessa rör bland annat idrottens folkrörelsekaraktär.
Ofta vindlar sig idrottens historia till ett inbillat töcken av äppelkäck amatörism. Ibland omger detta töcken även IFK Norrköping, en klubb som få andra matchar vad det gäller produktion av storspelare, produktion av sportsliga framgångar och produktion av säljande matcharrangemang.
Just i Norrköping var förutsättningarna redan under mellankrigstiden goda att forma framgångsrik elitidrott. Där fanns en stor arbetarbefolkning som kunde konsumera idrott och där fanns driftiga entreprenörer.
Bland dessa entreprenörer fanns de som byggde fotbollen stark och som tjänade pengar på den. Tobaksaffärer anordnade supporterresor för tusentals personer, halvillegala tipsbolag startades och en stor lokal idrottspress etablerades. Idrotten omsatte pengar. Nöjestillställningar finansierade idrottandet och en omfattande värvningsverksamheter bland de svenska elitklubbarna utvecklades.
Klubbarna blev tidigt beroende av ekonomiska intäkter för att kunna bli framgångsrika. Men vad innebar det?
Kunde inte stoppa kommersialismen
Konsekvenserna blev att fotbollförbundet riskerade att tappa kontrollen över sin egen tävlingsverksamhet och att klubbarna kunde bli starkare än förbundet. Detta är fortfarande en levande dynamik som präglar elitfotbollen från FIFA, UEFA och ner till den svenska myllan.
Fotbollförbundet reagerade något motsägelsefullt. Man bejakade den säljande elitfotbollen och man sökte samtidigt motverka konsekvenserna av dess popularitet. Men vad kunde man egentligen göra när man ställdes inför faktum att man var beroende av de stora intäkter som deras beskattning av framgångsrika klubbars intäkter innebar, samtidigt som man var tvungen att predika idealismens lov för att kunna behålla kontrollen över klubbarna?
Handlingsalternativen var många men en konsekvens är att både elitklubbar och förbund format sin verksamhet i konkurrens mer på marknadens villkor än genom tävlingar med syfte att främja höga ideal.
Detta har inneburit att idrottsrörelsens idémässiga fundament framstått som idealistiska när det i stor utsträckning handlat om tävling, marknad och framgång. Men sådana grunder för den egna verksamheten är det inte förvånande att man nu är något yrvaken när renodlat kommersiella aktörer från media dikterar spelprogram, där organiserade konsumentorganisationer i form av supporterklubbar kräver inflytande eller när företag erbjuder idrottstjänster med allt från spektakulära säsongsupplösningar till träningskoncept inom barnfotbollen.
Mest lästa just nu
Det är svängdörrar hos Allsvenskans etta, Mjällby. Spelare kommer och går i en strid ström och pengarna flödar. Klubben har nyligen gjort sin största satsning någonsin i spelartruppen med värvningen av 21-årige dansken Jeppe Kjær från norska FK Bodø/Glimt. Han kostade 10 miljoner. Det är bara tre veckor sedan som klubben sålde sin framgångsrike mittfältare, Nicklas Röjkjaer, till danska FC Nordsjälland, som innebar en betydande ekonomisk affär för Mjällby. Affären uppges ha gett 18 miljoner till Mjällby.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Att Vasaloppet är en viktig motor för Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen är välbekant. Nu finns också fakta på värdet. Vinterns deltagare och publik beräknas ha lagt 302,2 miljoner kronor inför och under själva skidloppen. Av de pengarna uppstår en omsättning på 288,6 miljoner kronor i de tre huvudkommunerna. Och dessutom, de här värdena blir bara större och större.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma" igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.
I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:
-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.