Kostar att förneka problem...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Två händelser inom sponsring och event har dominerat den senaste veckan: Super Bowl och Arla. Båda massivt mediabevakade. Fast på helt olika sätt.
NFL och skadade spelare, länge förnekade organisationen problemen, men det utmynnade i en film, Concussion med Will Smith i huvudrollen och där problemen påvisas. Foto: TT

 

Super Bowl: ett av världens största event inom idrott som avgjordes natten till måndag mellan Denver Broncos och Carolina Panthers (24-10). 65 000 åskådare på plats på Levi´s Stadium i Santa Clara utanför San Fransisco i Kalifornien. Lägg därtill 160 miljoner TV-tittare i 180 länder – med en mediabevakning som inte står en VM-final i fotboll långt efter. 

Trots allt

Arla Foods: dansk-svenskt mejerikooperativ som ägs av 12 629 mjölkbönder i sex europeiska länder: Belgien, Danmark, Luxemburg, Storbritannien, Sverige och Tyskland (källa: Wikipedia). Också kraftigt mediabevakat – dock inte så positiv som Super Bowl. SVT:s Uppdrag Granskning vände på varenda sten, och trots att vd:n ställde upp på en intervju enligt krishanteringens alla regler kunde han inte rädda sitt eget jobb.

Enskilda chefers vidlyftiga representation på krogen, privata utlägg på företagskort och kundevenemang på golfklubb, utan produktpresentation, blev till slut för mycket.

Så, vad kan då Arla Foods lära av Super Bowl?

Jo, främst hur man bygger ett varumärke trots ett antal utmaningar på vägen. 

H&M och Beckham igen

Detta var Super Bowl nr 50. Finalen av NFL-säsongen är därmed en del av amerikanernas DNA, lika naturligt av det amerikanska samhället som presidentvalet vart fjärde år, äppelpaj och flaggviftande barn på 4th of July. Eventet har byggts från år till år, med allt fler fans och därmed möjligheten att ta allt bättre betalt för såväl biljetter som reklamtid. Biljettpriser på 25 000 kronor på andrahandsmarknaden är inte ovanligt, och i år fick företagen punga ut med 26 miljoner kronor för 30 sekunders reklamtid i TV! 

Svenska H&M var en av dem, så nu vet de amerikanska kvinnorna (huvudmålgruppen) var de ska köpa kalsonger till sina pojkvänner, sambor och makar fram över. Tacka fotbollsikonen David Beckham för det. Han var för säkerhets skull på plats för att se att allt såg bra ut – och säkert även för att uppleva finalatmosfären. Fotboll som fotboll…

Det är viktigt att det som kommuniceras under och runt Super Bowl också motsvaras i själva produkten, det vill säga spelet på planen. Det ska vara tufft, fartfyllt och festligt. Det är den kulturen NFL byggt upp, även om de haft anledning att se över profilen sedan sekelskiftet, då ett antal dödsfall av före detta NFL-spelare kunnat kopplas till hjärnskador på grund av kraftiga huvudkollisioner under karriären.

Efter att först ha förnekat problemet under en längre tid har NFL valt att ta problemet på allvar och stödja forskning i ämnet. Även reglerna har ändrats för att minska riskerna för kollisioner – och dryga böter väntar de spelare som inte följer reglerna.

Glöm inte rötterna!

Mörkläggningen har kostat. En film i ämnet, Concussion (Hjärnskakning) med Will Smith i huvudrollen, har gått upp på biograferna i USA, och vållat stor debatt. Filmen har premiär i Sverige 11 mars och redan nu har Fredrik Haraldson, generalsekreterare i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet, varit i Aktuellt-studion (måndags kväll) och kommenterat problemet, som är ett USA-fenomen.

Här har Arla en läxa att lära. Ta problemet på allvar, och agera istället för att reagera. Det går aldrig att glömma sina rötter. Policys i all ära, men om de inte efterlevs är de inte bara verkningslösa – de motverkar också sitt syfte. Extra uppenbart blir det förstås när Uppdrag Granskning intervjuar ett mjölkbondepar som har det svårt att få ihop ekonomin på grund av allt lägre ersättning för mjölken. Har vi någonsin tidigare sett ett tydligare ”David-mot-Goliat”-perspektiv…?

Nä, nu gäller det att backa hem för Arla och börja om från början. Här gäller det i första hand att återvinna förtroendet hos de 12 629 mjölkbönderna som är ägare av Arla. De är företagets ambassadörer och säljare. Återhållsamhet blir ett ledord, men det går inte att backa sig ur en kris – tror mig, jag var anställd på Skandia runt sekelskiftet – utan även kreativitet för att stärka kundrelationerna.

Att följa lagar och regler, även i representation på golfbanan, är självklart för att hålla Skatteverket och Institutet Mot Mutor nöjda och glada, och för att konsumenterna inte ska välja konkurrenternas produkter vid kyldisken.

Arla har ett digert arbete framför sig. Men inget ont som inte har något gott med sig. Den här typen av kriser, följt av stark självrannsakan, brukar bygga en bättre och konkurrenskraftigare organisation.

Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.

Mötesordförande var Ola Johansson,  Gästrikland,  och han vill tona ned frånvaron av SvFF

Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.

Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Svenskt föreningsliv har miljoner skäl att tacka Jonas Klavberg, 56 år, och nära förknippad med innebandy laget Warbergs IC,  fyra SM-guld, det senaste erövrat 2008 och med tre segrar i Europacupen.

Som it-entusiast insåg Jonas Klavberg först av alla hur media- landskapet och rättighetsfrågor var under förändring.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.