Skillnad på gamla och nya klubbar

Vad betyder en förenings tillkomstår för vilken framgång som föreningen uppnår? I många fall är de ledande klubbarna de samma årtionde efter årtionde. Vad kan det bero på?

Det är inte bara åldern på spelarna som påverkar resultatet, det är också åldern på föreningen som styr, hävdar Stefan Tengblad.
Annons

Undersökningar i flera länder och sporter visar på betydelsen av när på året spelare är födda. De som är födda tidigt på året är tydligt överrepresenterade i landslag och liknande, även högre upp i åldrarna när åldersskillnaderna inte borde spela någon roll. 

Detta problem uppstår genom tidig selektion där sjuåringar och äldre som är födda tidigt på året har större chans att få speltid, att bli uppmärksammade som talanger och få större möjligheter till den träning, matcherfarenhet och stöd av tränare som krävs för att överleva genom ungdomsidrottens allt större elitfokusering fram till proffsidrott/landslagsspel.

Styr också supporterskaror

Detta fenomen är också tydligt när det gäller vilken fördel äldre klubbar har i jämförelse med yngre föreningar och där hög ålder har möjliggjort uppbyggnad av supporterskaror över flera generationer och en mer stadig etablering på elitnivån. 

Yngre föreningar slåss här mot traditionens makt och för att samla tillräckligt stora resurser för att utmana de etablerade klubbarna. Att ta in försprång är extra svårt för en klubb som har hamnat i en hierarkisk relation till en mer framgångsrik klubb på hemmaplan. 

Två exempel på detta är GAIS och ÖIS som under första halvan av 1900-talet utmanade IFK Göteborg på en relativt jämställd fot har haft svårt att göra detta under de senaste årtiondena. 

Klubbar som tappat fäste

Exempel på klubbar som tidigare varit populära men som nu tappat de allra flesta av sina supportrar är IFK Malmö, IS Halmia från Halmstad, IK Sleipner från Norrköping, Gävle Godtemplare, IK Heim från Göteborg och IK Göta från Stockholm.

I Stockholm har de ledande fotbollslagen sedan förra sekelskiftet varit AIK och Djurgården och gradvis har ett tredje storlag, Hammarby IF grundat 1897 

Stefan Tengblad

Fakta

Den här artikeln är baserad på boken Vinnande ledarskap – Att organisera för topprestation inom idrottsklubbar som nyligen utkommit på bokförlaget Volante (redaktörer Margareta Oudhuis och Stefan Tengblad).

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.