Hälsoobligation ska sälja idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det är välkänt att idrotten bidrar till folkhälsa. Likaså att idrotten har svårt att få betalt för det värde som alla ideella timmar genererar. Det är också bekant att behovet av motion och förmågan att röra på sig blir allt större och mera värdefull. Nu uppstår en ny möjlighet för idrotten att få betalt för det värde som skapas. Region Stockholm är först och har lanserat landets första hälsoobligation! 

En sådan obligation bygger på preventivt hälsoarbete och att folk i en riskgrupp (typ-2 diabetes) håller sig friska och inte skapar framtida kostnader i sjukvården. 

Med en hälsoobligation kunde livsvillkoren förbättras för åtskilliga människor. Samtidigt kunde idrotten bli hälsoprofeter och tjäna pengar.

I det femåriga arbetet med att utveckla tjänsten och verifiera att friskvård lönar sig har flera idrottsaktörer som Friidrottsförbundet, Friskis och Svettis och En Svensk Klassiker varit med. 

Det riktigt intressanta med tjänsten är att konceptet även kan utvecklas till andra områden som integration, gymnasiebehörighet eller minskad kriminalitet. Områden som idrotten redan i dag gör stora insatser inom utan att få tillräcklig monotär uppskattning.

Vad är då en hälsoobligation?

I dag har 450.000 personer typ-2 diabetes i Sverige, varav 150.00 vet inte om att de är drabbade. Varje dag dör fem-sex personer där diabetes är den underliggande orsaken. Det är känt sedan länge att diabetes utvecklas i större utsträckning hos personer som är inaktiva, överviktiga, röker eller stressar. Trots det behandlas bara symtomen idag. Överkonsumtionen av vård bland diabetespatienter som kan undvikas genom preventiva insatser är 2,5 miljarder kronor per år bara i Stockholm. 

Region Stockholm erbjuder nu knappt 1 000 personer i riskgruppen tillgång till en digitalplattform med hälsotjänster. 

Med hjälp av hälsocoach och den digitala plattformen Health Integrator med tjänster via bl a En Svensk Klassiker och Friskis och Svettis får varje person möjlighet att handla och betala för idrott på ett nytt sätt. Men det utgår från behoven - var och en behöver hitta det som passar dem. 

Individualiseringen är viktigt eftersom det är individerna i riskgruppen som ska motionera och agera så att de inte utvecklar högre blodtryck och andra diabetes markörer.  För att bekosta detta investerar Skandia i en obligation på 30 miljoner kronor där man kan tjäna pengar på besparingar av den vård som Region Stockholm inte behöver utföra om fem år.

Plattformen redan testad

Att plattformen fungerar har tidigare studier på Karolinska Institutet visat. Nu är det upp till idrotten och dess entreprenörer att se till att vara behjälpliga i konsten att minska utvecklingen av diabetes. Detta kan och bör ske med olika tjänster på plattformen. 

RF torde visa ett mycket stort intresse för konceptet. Utvecklingspotentialen är omåttlig. Exempelvis för att minska risken att personer blir kriminella eller möjligheten att öka antalet ungdomar som går ut grundskolan med gymnasiekompetens.

Det finns en oerhörd potential – med möjligheter till  att idrotten får en mycket större finansiering. Dessutom ökar tydligheten om hur och varför idrotten förtjänar ett så stort samhällsvärde.   

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.