Nytt par kan vända fotbollen
Efter lång turbulens har nu den svenska fotbollsfamiljen möjlighet att få ordning på torpet.
Och det är inte bara Svenska Fotbollförbundet som längar efter ett fast och engagerat ledarskap. Väljs SEF-ordföranden Simon Åström till ny ordförande vid valet den 22 mars måste också elitfotbollen få ny ledning. Nog så viktigt men en följdverkan som det knappt pratats om. Idag är SEF en betydligt större maktfaktor än förr.

Åström sitter också som elitklubbarnas representant i förbundsstyrelsen - han är på så vis också delansvarig i det som många menar skötts dåligt, okänsligt och respektlöst i hanteringen av förnyelsen på förbundskansliet - men han får inte vara SEF-ordförande den dag förbundsstämman skall välja. Därför jobbas det nu i det tysta för att skaka fram hans ersättare i SEF.
Mjuk hand i hård hanske
Det var synd att den förre SEF-ordföranden, Lars Christer Ohlsson, inte rådde på Fredrik Reinfeldt vid valet för två år sedan. Det hade varit en bra övergångslösning. Han var då beredd att städa upp under en tvåårsperiod med all den kunskap han har från både inhemsk och internationell fotboll. Om nu Åström blir valberedningens förslag - det avgörs i den vecka som kommer - vore det nog klokt att han tog in Ohlsson på projektbasis som en sorts side-kick för att komma igång med det förändringsarbete som naturligtvis måste innehålla också obekväma beslut men kan ske med en mjuk hand i en hård handske och med en respekfull hantering av människor istället för den utfrysning som uppenbarligen förekommit i den regim som Fredrik Reinfeldt och hans generalsekreterare (tills nyligen), Andrea Möllerberg lett.
Åström, uppvuxen i breddidrotten men elitprofilerad på senare tid, är omtyckt av elitklubbarna även om där också påpekas att han ibland är lite för mjuk och lite för rädd att med fastare hand hantera svåra och obekväma frågor. Han kan behöva en stark man vid sin sida. Han han kommer att tillföra en nyare attityd i relationerna med medarbetare är många ense om.
Kritik på flera plan
Den förre generalsekreteraren i Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF), Mats Enquist, var hård i sin kritik av Fotbollförbundets arbetsmetoder när han intervjuades av Aftonbladet. Han menade att förbundet sköttes som ett oljeföretag, att arbetet styrdes ”buffligt” och med en ”vedervärdig människosyn”. Han menade att medarbetare måste behandlas med respekt också när man fattar tuffa beslut.
Det var ju högst anmärkningsvärt i höstas när distriktsförbunden samlades till konferens utan att bjuda in SvFF:s ordförande Fredrik Reinfeldt. Redan där anades att något var på gång och enligt mina källor står det nu helt klart att en enighet bland distriktsrepresentanterna på årsmötet kommer att rösta fram Simon Åström som ny ordförande i förbundet.
Kritiken mot ledarskapet tränger sin in på flera plan. Det hörs också röster som undrar om det är alldeles självklart att en bra spelare (det är förstås Kim Källström man syftar på) per automatik är kapabel att vara fotbollschef med hundra man under sig.
259 röster skall fördelas på Fotbollförbundets årsstämma. Om elitklubbarnas representantern gör gemensam sak med en enig distriktsrepresentation så kan en ny ordförande tillträda sitt ämbete med tillräckigt förtroende i ryggen.
Vill Enquist göra come back?
SEF stärkte rejält sin makt i svensk fotboll under Lars Christer Ohlssons och Mats Enquists ledning. Och måste nu alltså välja en ny bas för att frigöra Simon Åström att stå till valberedningens förfogande eller (om nu Reinfeldt föreslås för omval) utmana den sittande ordföranden i en duell på årsmötet.
Mitt förslag - utan att veta om han är intresserad - är att elitklubbarna tar ett allvarligt snack Enquist och klargör att han är deras man och att han behövs i ledningen för den inhemska toppklubbfotbollen.
Han har gått i någon sorts halvpension, vad jag förstår, men med vissa uppdrag och alltjämt ett brinnande intresse för att svensk fotboll behöver enas och att de - delvis - konkurrerande storheterna, SvFF och SEF, jobbar vänskapligt sida vid sida. Tror att Enquist är lite kittlad av att göra ännu ett avtryck på toppnivå i svensk fotboll.
Enquist är känd för att kunna fatta obekväma beslut när så krävs men utan ett förminska eller tappa relationerna till de som eventuellt drabbats av nödvändiga rockader.
Och jag får för mig att både Simon Åström och Mats Enquist skulle bli två ledare för svensk fotbolls två stora draglok som både vågar stå för sina åsikter, är samarbetsvilliga, vill bygga relationer och vara tillgängliga och helt och fullt ägna sin tid åt att få skutan på rätt köl.
Mest lästa just nu
Hockeyns mästarlag, Skellefteå AIK, redovisar en överraskande blygsam vinst i bokslutet för säsongen 2025–2026.
Det är årsmötestider för ishockeyns elitlag, och i guldvinnande Skellefteå redovisar klubbdirektör Daniel Fåhraeus en vinst på knappt 2 miljoner efter skatt.
Rögle BK, finalmotståndare, redovisar ett betydligt starkare ekonomiskt år, med en rekordomsättning, 245,8 miljoner samt ett plusresultat på 9,3 miljoner
Stockholm får nya arena enligt gammalt vallöfte I Stockholm har politiker för vana att lova, speciellt valår, att 71 år gamla Johanneshovs Isstadion ska rivas och att en ny hockeyarena ska byggas. Nu är det dags igen.
Stadens nuvarande rödgröna majoritet berättade om ”Nya Hovet” vid en presskonferens. Emilia Bjuggren (s) finansborgarrådskandidat lovade en arena med kapacitet för cirka 10 000 åskådare, men frågor om finansiering och byggstart lämnades obesvarade.
Svenska supporters, i huvudsak från Camp Sweden och ”Gula Väggen” kommer att befinna sig i en krigszon när de checkar i mexikanska Monterrey den 14 juni, 04.00 på måndagsnatten för öppningsmatchen i VM, Sverige mot Tunisien.
-Arméns säkerhetsvakter kommer att vara överallt på gatorna. Olika drogkarteller har ett järngrepp om unga, våldsbenägna män i stora delar av Mexiko.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Christer Gardell satsar 100 miljoner på svensk tennis. Nu följer ytterligare ett liknande initiativ.Stenbecks stiftelse bidrar via initiativet STRIVE stars med 10 miljoner årligen de närmaste fem åren i idrottsrörelsens trygghetsarbete
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap
Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har Spelinspektionen upptäckt
Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.
Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM, Väntan blir inte så lång.
Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.
Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen

























































Skriv kommentar