Så här lyxigt reser NHL-lagen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Lite raljerande sägs att NHL är ett "resande teatersällskap". Resor kors och tvärs över en hel kontinent. Så låt oss titta närmare på hur det funkar när ett NHL-lag är på resande fot.
Detroit Red Wings hockeylag kommer här med sitt eget plan till Sacramento International Airport i Kalifornien. Foto: Steve Yeater, AP Photo/TT Nyheter

 

82 matcher i grundserien, innebär 41 bortamatcher, på runt 190 dagar. Då kan ni åtminstone delvis föreställa er hur tillvaron ser ut för alla NHL-spelare.

"Road trips" kallas det när en klubb åker iväg och spelar mera än en match på samma resa, vilket är vanligt. Vissa road trips är på 12-13 dagar med åtta-nio matcher. Så det gäller att ha med sig ombyte i resväskan...

Air Force One

Komforten och allt omkring resandet för ett NHL lag är first class. Jag upprepar - first class!

Alla lag har egna privata jetplan. Kanske inte riktigt i klass med president Obamas "Air Force One", men lite åt det hållet. Det innebär inga köer och ingen väntan. "Vanliga" flyg slutade NHL med på 90-talet.

Planen ägs som regel av klubben ägare. Eller hyrs in säsongsvis. Allt är lyxigt designat enligt klubbens färger och emblem. Här finns runt 100 vräkiga läderfåtöljer med gott om utrymme. Det är t o m reglerat i CBA (avtalet mellan ligan och facket) om vilket minimiavstånd som ska råda mellan ryggstöden.

En buffé dukas upp mitt i planet, där inget fattas. Allt är av hög kvalité med stewards med ytterligare två-tre personer, och alltid samma personer, i crewteam. Och de känner till spelarnas behov i detalj. Uppassningen skulle få en flygvärdinna på SAS att rodna.

Placeringen i planet hierarkisk. Ledarna sitter längst fram, med ständigt jobb med videoanalyser, och spelarna i den bakre delen.

Alltid dagen innan

NHL-lagen flyger alltid dagen innan till bortamatch. Hemresa eller färd till nästa destination sker alltid direkt efter matchen. Naturligtvis finns det vissa undantag, när t. ex. New York-lagen möts.

Ibland förekommer även tåg, typ mellan Washington-Philadelphia. Men låt säga att en klubb ska flyga iväg kl 10 en förmiddag.

Spelarna får då själva ta sig själva flygplatsen där de har speciella VIP-parkeringar. Väl där finns personal som tar emot bilen och nycklar. Ibland har de även egna säkerhetskontroller när de ska flyga över gränsen USA-Canada.

Klädkodex

Kostym. Här finns ingen plats för T-shirt, trasiga jeans och blommiga hattar. Spelaren representerar sin klubb och är klädd med stil och klass. Kan tänka mig att varje NHL spelare i snitt har 25-30 kostymer.

Kostym gäller speciellt till match, även hemmamatcher. Punkt. Det är en tradition sedan 20-talet. Däremot, under resan i det privata planet, tillåts mera lättsam klädsel.

Mera individuellt ansvar

En NHL-spelare på resa har mera fritt än en spelare i en europeisk klubb. Det är mera upp till individen att sköta sig och ta eget ansvar, som att komma i tid till flyg, värmningar, träningar, samlingar, match etc.

Enda gemensamma måltiden på en road trip är lunchen på matchdagen. All övrig kost är spelarnas eget ansvar.
Varje spelare erhåller 95 USD/dag under resa till matpengar/traktamente.

Lunchbuffén

Den här buffén på matchdagen går inte av för hackor. Den är reglerad via CBA om vad som den ska innehålla. Kött, fisk, pasta, soppor, grönsaker etc, ja, till och med vilka desserter som ska finnas framdukade. Buffén är identisk är lika överallt. Oavsett om det är i Montreal eller i Florida.

Hotell

5-stjärniga, alltid, det ska vara stort och King-size. I det nya CBA har numera även spelarna rätt till enkelrum. Gäller dock inte som lyder under Rookie-kontrakt...

Service

Själv åkte jag med Edmonton Oilers på en road trip för dryga två år sedan. Direkt efter match i Phoenix tog vi flyget till Edmonton, där det var 25 minusgrader.
När planet landade stod alla deras bilar uppradade tio meter från planet -  varmkörda och klara! Tala om service från start till mål.

Svenska NHL-spelare som kommer hem till spel i Tre Kronor har försökt påverkat förbundet om bättre komfort på resorna. Har man varit med på en NHL-roadtrip kan man förstå varför.

Sedan vet jag mycket väl att det inte bara handlar om vilja, utan även ekonomi. Ett NHL lag omsätter drygt 100 miljoner USD/säsong.

Avslutningsvis, en NHL-spelare kan möjligen ha synpunkter på många och långa resor. Men aldrig på dess genomförande. Det är VIP så det brakar om det.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson tränade flera hockeylag innan han blev agent föer 13 år sedan och i dag har han över 100 klienter/spelare. Gunnar ska bevaka hockey både här hemma i Sverige och utomlands. Inte minst ska han följa de kommersiella delarna av NHL.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.