Så här lyxigt reser NHL-lagen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Lite raljerande sägs att NHL är ett "resande teatersällskap". Resor kors och tvärs över en hel kontinent. Så låt oss titta närmare på hur det funkar när ett NHL-lag är på resande fot.
Detroit Red Wings hockeylag kommer här med sitt eget plan till Sacramento International Airport i Kalifornien. Foto: Steve Yeater, AP Photo/TT Nyheter

 

82 matcher i grundserien, innebär 41 bortamatcher, på runt 190 dagar. Då kan ni åtminstone delvis föreställa er hur tillvaron ser ut för alla NHL-spelare.

"Road trips" kallas det när en klubb åker iväg och spelar mera än en match på samma resa, vilket är vanligt. Vissa road trips är på 12-13 dagar med åtta-nio matcher. Så det gäller att ha med sig ombyte i resväskan...

Air Force One

Komforten och allt omkring resandet för ett NHL lag är first class. Jag upprepar - first class!

Alla lag har egna privata jetplan. Kanske inte riktigt i klass med president Obamas "Air Force One", men lite åt det hållet. Det innebär inga köer och ingen väntan. "Vanliga" flyg slutade NHL med på 90-talet.

Planen ägs som regel av klubben ägare. Eller hyrs in säsongsvis. Allt är lyxigt designat enligt klubbens färger och emblem. Här finns runt 100 vräkiga läderfåtöljer med gott om utrymme. Det är t o m reglerat i CBA (avtalet mellan ligan och facket) om vilket minimiavstånd som ska råda mellan ryggstöden.

En buffé dukas upp mitt i planet, där inget fattas. Allt är av hög kvalité med stewards med ytterligare två-tre personer, och alltid samma personer, i crewteam. Och de känner till spelarnas behov i detalj. Uppassningen skulle få en flygvärdinna på SAS att rodna.

Placeringen i planet hierarkisk. Ledarna sitter längst fram, med ständigt jobb med videoanalyser, och spelarna i den bakre delen.

Alltid dagen innan

NHL-lagen flyger alltid dagen innan till bortamatch. Hemresa eller färd till nästa destination sker alltid direkt efter matchen. Naturligtvis finns det vissa undantag, när t. ex. New York-lagen möts.

Ibland förekommer även tåg, typ mellan Washington-Philadelphia. Men låt säga att en klubb ska flyga iväg kl 10 en förmiddag.

Spelarna får då själva ta sig själva flygplatsen där de har speciella VIP-parkeringar. Väl där finns personal som tar emot bilen och nycklar. Ibland har de även egna säkerhetskontroller när de ska flyga över gränsen USA-Canada.

Klädkodex

Kostym. Här finns ingen plats för T-shirt, trasiga jeans och blommiga hattar. Spelaren representerar sin klubb och är klädd med stil och klass. Kan tänka mig att varje NHL spelare i snitt har 25-30 kostymer.

Kostym gäller speciellt till match, även hemmamatcher. Punkt. Det är en tradition sedan 20-talet. Däremot, under resan i det privata planet, tillåts mera lättsam klädsel.

Mera individuellt ansvar

En NHL-spelare på resa har mera fritt än en spelare i en europeisk klubb. Det är mera upp till individen att sköta sig och ta eget ansvar, som att komma i tid till flyg, värmningar, träningar, samlingar, match etc.

Enda gemensamma måltiden på en road trip är lunchen på matchdagen. All övrig kost är spelarnas eget ansvar.
Varje spelare erhåller 95 USD/dag under resa till matpengar/traktamente.

Lunchbuffén

Den här buffén på matchdagen går inte av för hackor. Den är reglerad via CBA om vad som den ska innehålla. Kött, fisk, pasta, soppor, grönsaker etc, ja, till och med vilka desserter som ska finnas framdukade. Buffén är identisk är lika överallt. Oavsett om det är i Montreal eller i Florida.

Hotell

5-stjärniga, alltid, det ska vara stort och King-size. I det nya CBA har numera även spelarna rätt till enkelrum. Gäller dock inte som lyder under Rookie-kontrakt...

Service

Själv åkte jag med Edmonton Oilers på en road trip för dryga två år sedan. Direkt efter match i Phoenix tog vi flyget till Edmonton, där det var 25 minusgrader.
När planet landade stod alla deras bilar uppradade tio meter från planet -  varmkörda och klara! Tala om service från start till mål.

Svenska NHL-spelare som kommer hem till spel i Tre Kronor har försökt påverkat förbundet om bättre komfort på resorna. Har man varit med på en NHL-roadtrip kan man förstå varför.

Sedan vet jag mycket väl att det inte bara handlar om vilja, utan även ekonomi. Ett NHL lag omsätter drygt 100 miljoner USD/säsong.

Avslutningsvis, en NHL-spelare kan möjligen ha synpunkter på många och långa resor. Men aldrig på dess genomförande. Det är VIP så det brakar om det.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson tränade flera hockeylag innan han blev agent föer 13 år sedan och i dag har han över 100 klienter/spelare. Gunnar ska bevaka hockey både här hemma i Sverige och utomlands. Inte minst ska han följa de kommersiella delarna av NHL.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.