Så här lyxigt reser NHL-lagen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Lite raljerande sägs att NHL är ett "resande teatersällskap". Resor kors och tvärs över en hel kontinent. Så låt oss titta närmare på hur det funkar när ett NHL-lag är på resande fot.
Detroit Red Wings hockeylag kommer här med sitt eget plan till Sacramento International Airport i Kalifornien. Foto: Steve Yeater, AP Photo/TT Nyheter

 

82 matcher i grundserien, innebär 41 bortamatcher, på runt 190 dagar. Då kan ni åtminstone delvis föreställa er hur tillvaron ser ut för alla NHL-spelare.

"Road trips" kallas det när en klubb åker iväg och spelar mera än en match på samma resa, vilket är vanligt. Vissa road trips är på 12-13 dagar med åtta-nio matcher. Så det gäller att ha med sig ombyte i resväskan...

Air Force One

Komforten och allt omkring resandet för ett NHL lag är first class. Jag upprepar - first class!

Alla lag har egna privata jetplan. Kanske inte riktigt i klass med president Obamas "Air Force One", men lite åt det hållet. Det innebär inga köer och ingen väntan. "Vanliga" flyg slutade NHL med på 90-talet.

Planen ägs som regel av klubben ägare. Eller hyrs in säsongsvis. Allt är lyxigt designat enligt klubbens färger och emblem. Här finns runt 100 vräkiga läderfåtöljer med gott om utrymme. Det är t o m reglerat i CBA (avtalet mellan ligan och facket) om vilket minimiavstånd som ska råda mellan ryggstöden.

En buffé dukas upp mitt i planet, där inget fattas. Allt är av hög kvalité med stewards med ytterligare två-tre personer, och alltid samma personer, i crewteam. Och de känner till spelarnas behov i detalj. Uppassningen skulle få en flygvärdinna på SAS att rodna.

Placeringen i planet hierarkisk. Ledarna sitter längst fram, med ständigt jobb med videoanalyser, och spelarna i den bakre delen.

Alltid dagen innan

NHL-lagen flyger alltid dagen innan till bortamatch. Hemresa eller färd till nästa destination sker alltid direkt efter matchen. Naturligtvis finns det vissa undantag, när t. ex. New York-lagen möts.

Ibland förekommer även tåg, typ mellan Washington-Philadelphia. Men låt säga att en klubb ska flyga iväg kl 10 en förmiddag.

Spelarna får då själva ta sig själva flygplatsen där de har speciella VIP-parkeringar. Väl där finns personal som tar emot bilen och nycklar. Ibland har de även egna säkerhetskontroller när de ska flyga över gränsen USA-Canada.

Klädkodex

Kostym. Här finns ingen plats för T-shirt, trasiga jeans och blommiga hattar. Spelaren representerar sin klubb och är klädd med stil och klass. Kan tänka mig att varje NHL spelare i snitt har 25-30 kostymer.

Kostym gäller speciellt till match, även hemmamatcher. Punkt. Det är en tradition sedan 20-talet. Däremot, under resan i det privata planet, tillåts mera lättsam klädsel.

Mera individuellt ansvar

En NHL-spelare på resa har mera fritt än en spelare i en europeisk klubb. Det är mera upp till individen att sköta sig och ta eget ansvar, som att komma i tid till flyg, värmningar, träningar, samlingar, match etc.

Enda gemensamma måltiden på en road trip är lunchen på matchdagen. All övrig kost är spelarnas eget ansvar.
Varje spelare erhåller 95 USD/dag under resa till matpengar/traktamente.

Lunchbuffén

Den här buffén på matchdagen går inte av för hackor. Den är reglerad via CBA om vad som den ska innehålla. Kött, fisk, pasta, soppor, grönsaker etc, ja, till och med vilka desserter som ska finnas framdukade. Buffén är identisk är lika överallt. Oavsett om det är i Montreal eller i Florida.

Hotell

5-stjärniga, alltid, det ska vara stort och King-size. I det nya CBA har numera även spelarna rätt till enkelrum. Gäller dock inte som lyder under Rookie-kontrakt...

Service

Själv åkte jag med Edmonton Oilers på en road trip för dryga två år sedan. Direkt efter match i Phoenix tog vi flyget till Edmonton, där det var 25 minusgrader.
När planet landade stod alla deras bilar uppradade tio meter från planet -  varmkörda och klara! Tala om service från start till mål.

Svenska NHL-spelare som kommer hem till spel i Tre Kronor har försökt påverkat förbundet om bättre komfort på resorna. Har man varit med på en NHL-roadtrip kan man förstå varför.

Sedan vet jag mycket väl att det inte bara handlar om vilja, utan även ekonomi. Ett NHL lag omsätter drygt 100 miljoner USD/säsong.

Avslutningsvis, en NHL-spelare kan möjligen ha synpunkter på många och långa resor. Men aldrig på dess genomförande. Det är VIP så det brakar om det.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson tränade flera hockeylag innan han blev agent föer 13 år sedan och i dag har han över 100 klienter/spelare. Gunnar ska bevaka hockey både här hemma i Sverige och utomlands. Inte minst ska han följa de kommersiella delarna av NHL.

Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa  som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.

Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel  i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.

CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

Max Peter Bejmer inför storpublik på sprinten i Oskarshamn under O-Ringen 2024. Hugo Mattsson/Svensk Orientering 

Hösten 2018 fattades beslutet att O-Ringen skulle genomföras på Smålandskusten med Oskarshamn som nav. De operativa förberedelserna har pågått sedan dess och 21 700 besökare noterades fördelat på  19 250 deltagare och 2 450 medföljare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.