Så här lyxigt reser NHL-lagen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Lite raljerande sägs att NHL är ett "resande teatersällskap". Resor kors och tvärs över en hel kontinent. Så låt oss titta närmare på hur det funkar när ett NHL-lag är på resande fot.
Detroit Red Wings hockeylag kommer här med sitt eget plan till Sacramento International Airport i Kalifornien. Foto: Steve Yeater, AP Photo/TT Nyheter

 

82 matcher i grundserien, innebär 41 bortamatcher, på runt 190 dagar. Då kan ni åtminstone delvis föreställa er hur tillvaron ser ut för alla NHL-spelare.

"Road trips" kallas det när en klubb åker iväg och spelar mera än en match på samma resa, vilket är vanligt. Vissa road trips är på 12-13 dagar med åtta-nio matcher. Så det gäller att ha med sig ombyte i resväskan...

Air Force One

Komforten och allt omkring resandet för ett NHL lag är first class. Jag upprepar - first class!

Alla lag har egna privata jetplan. Kanske inte riktigt i klass med president Obamas "Air Force One", men lite åt det hållet. Det innebär inga köer och ingen väntan. "Vanliga" flyg slutade NHL med på 90-talet.

Planen ägs som regel av klubben ägare. Eller hyrs in säsongsvis. Allt är lyxigt designat enligt klubbens färger och emblem. Här finns runt 100 vräkiga läderfåtöljer med gott om utrymme. Det är t o m reglerat i CBA (avtalet mellan ligan och facket) om vilket minimiavstånd som ska råda mellan ryggstöden.

En buffé dukas upp mitt i planet, där inget fattas. Allt är av hög kvalité med stewards med ytterligare två-tre personer, och alltid samma personer, i crewteam. Och de känner till spelarnas behov i detalj. Uppassningen skulle få en flygvärdinna på SAS att rodna.

Placeringen i planet hierarkisk. Ledarna sitter längst fram, med ständigt jobb med videoanalyser, och spelarna i den bakre delen.

Alltid dagen innan

NHL-lagen flyger alltid dagen innan till bortamatch. Hemresa eller färd till nästa destination sker alltid direkt efter matchen. Naturligtvis finns det vissa undantag, när t. ex. New York-lagen möts.

Ibland förekommer även tåg, typ mellan Washington-Philadelphia. Men låt säga att en klubb ska flyga iväg kl 10 en förmiddag.

Spelarna får då själva ta sig själva flygplatsen där de har speciella VIP-parkeringar. Väl där finns personal som tar emot bilen och nycklar. Ibland har de även egna säkerhetskontroller när de ska flyga över gränsen USA-Canada.

Klädkodex

Kostym. Här finns ingen plats för T-shirt, trasiga jeans och blommiga hattar. Spelaren representerar sin klubb och är klädd med stil och klass. Kan tänka mig att varje NHL spelare i snitt har 25-30 kostymer.

Kostym gäller speciellt till match, även hemmamatcher. Punkt. Det är en tradition sedan 20-talet. Däremot, under resan i det privata planet, tillåts mera lättsam klädsel.

Mera individuellt ansvar

En NHL-spelare på resa har mera fritt än en spelare i en europeisk klubb. Det är mera upp till individen att sköta sig och ta eget ansvar, som att komma i tid till flyg, värmningar, träningar, samlingar, match etc.

Enda gemensamma måltiden på en road trip är lunchen på matchdagen. All övrig kost är spelarnas eget ansvar.
Varje spelare erhåller 95 USD/dag under resa till matpengar/traktamente.

Lunchbuffén

Den här buffén på matchdagen går inte av för hackor. Den är reglerad via CBA om vad som den ska innehålla. Kött, fisk, pasta, soppor, grönsaker etc, ja, till och med vilka desserter som ska finnas framdukade. Buffén är identisk är lika överallt. Oavsett om det är i Montreal eller i Florida.

Hotell

5-stjärniga, alltid, det ska vara stort och King-size. I det nya CBA har numera även spelarna rätt till enkelrum. Gäller dock inte som lyder under Rookie-kontrakt...

Service

Själv åkte jag med Edmonton Oilers på en road trip för dryga två år sedan. Direkt efter match i Phoenix tog vi flyget till Edmonton, där det var 25 minusgrader.
När planet landade stod alla deras bilar uppradade tio meter från planet -  varmkörda och klara! Tala om service från start till mål.

Svenska NHL-spelare som kommer hem till spel i Tre Kronor har försökt påverkat förbundet om bättre komfort på resorna. Har man varit med på en NHL-roadtrip kan man förstå varför.

Sedan vet jag mycket väl att det inte bara handlar om vilja, utan även ekonomi. Ett NHL lag omsätter drygt 100 miljoner USD/säsong.

Avslutningsvis, en NHL-spelare kan möjligen ha synpunkter på många och långa resor. Men aldrig på dess genomförande. Det är VIP så det brakar om det.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson tränade flera hockeylag innan han blev agent föer 13 år sedan och i dag har han över 100 klienter/spelare. Gunnar ska bevaka hockey både här hemma i Sverige och utomlands. Inte minst ska han följa de kommersiella delarna av NHL.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.