Så här lyxigt reser NHL-lagen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Lite raljerande sägs att NHL är ett "resande teatersällskap". Resor kors och tvärs över en hel kontinent. Så låt oss titta närmare på hur det funkar när ett NHL-lag är på resande fot.
Detroit Red Wings hockeylag kommer här med sitt eget plan till Sacramento International Airport i Kalifornien. Foto: Steve Yeater, AP Photo/TT Nyheter

 

82 matcher i grundserien, innebär 41 bortamatcher, på runt 190 dagar. Då kan ni åtminstone delvis föreställa er hur tillvaron ser ut för alla NHL-spelare.

"Road trips" kallas det när en klubb åker iväg och spelar mera än en match på samma resa, vilket är vanligt. Vissa road trips är på 12-13 dagar med åtta-nio matcher. Så det gäller att ha med sig ombyte i resväskan...

Air Force One

Komforten och allt omkring resandet för ett NHL lag är first class. Jag upprepar - first class!

Alla lag har egna privata jetplan. Kanske inte riktigt i klass med president Obamas "Air Force One", men lite åt det hållet. Det innebär inga köer och ingen väntan. "Vanliga" flyg slutade NHL med på 90-talet.

Planen ägs som regel av klubben ägare. Eller hyrs in säsongsvis. Allt är lyxigt designat enligt klubbens färger och emblem. Här finns runt 100 vräkiga läderfåtöljer med gott om utrymme. Det är t o m reglerat i CBA (avtalet mellan ligan och facket) om vilket minimiavstånd som ska råda mellan ryggstöden.

En buffé dukas upp mitt i planet, där inget fattas. Allt är av hög kvalité med stewards med ytterligare två-tre personer, och alltid samma personer, i crewteam. Och de känner till spelarnas behov i detalj. Uppassningen skulle få en flygvärdinna på SAS att rodna.

Placeringen i planet hierarkisk. Ledarna sitter längst fram, med ständigt jobb med videoanalyser, och spelarna i den bakre delen.

Alltid dagen innan

NHL-lagen flyger alltid dagen innan till bortamatch. Hemresa eller färd till nästa destination sker alltid direkt efter matchen. Naturligtvis finns det vissa undantag, när t. ex. New York-lagen möts.

Ibland förekommer även tåg, typ mellan Washington-Philadelphia. Men låt säga att en klubb ska flyga iväg kl 10 en förmiddag.

Spelarna får då själva ta sig själva flygplatsen där de har speciella VIP-parkeringar. Väl där finns personal som tar emot bilen och nycklar. Ibland har de även egna säkerhetskontroller när de ska flyga över gränsen USA-Canada.

Klädkodex

Kostym. Här finns ingen plats för T-shirt, trasiga jeans och blommiga hattar. Spelaren representerar sin klubb och är klädd med stil och klass. Kan tänka mig att varje NHL spelare i snitt har 25-30 kostymer.

Kostym gäller speciellt till match, även hemmamatcher. Punkt. Det är en tradition sedan 20-talet. Däremot, under resan i det privata planet, tillåts mera lättsam klädsel.

Mera individuellt ansvar

En NHL-spelare på resa har mera fritt än en spelare i en europeisk klubb. Det är mera upp till individen att sköta sig och ta eget ansvar, som att komma i tid till flyg, värmningar, träningar, samlingar, match etc.

Enda gemensamma måltiden på en road trip är lunchen på matchdagen. All övrig kost är spelarnas eget ansvar.
Varje spelare erhåller 95 USD/dag under resa till matpengar/traktamente.

Lunchbuffén

Den här buffén på matchdagen går inte av för hackor. Den är reglerad via CBA om vad som den ska innehålla. Kött, fisk, pasta, soppor, grönsaker etc, ja, till och med vilka desserter som ska finnas framdukade. Buffén är identisk är lika överallt. Oavsett om det är i Montreal eller i Florida.

Hotell

5-stjärniga, alltid, det ska vara stort och King-size. I det nya CBA har numera även spelarna rätt till enkelrum. Gäller dock inte som lyder under Rookie-kontrakt...

Service

Själv åkte jag med Edmonton Oilers på en road trip för dryga två år sedan. Direkt efter match i Phoenix tog vi flyget till Edmonton, där det var 25 minusgrader.
När planet landade stod alla deras bilar uppradade tio meter från planet -  varmkörda och klara! Tala om service från start till mål.

Svenska NHL-spelare som kommer hem till spel i Tre Kronor har försökt påverkat förbundet om bättre komfort på resorna. Har man varit med på en NHL-roadtrip kan man förstå varför.

Sedan vet jag mycket väl att det inte bara handlar om vilja, utan även ekonomi. Ett NHL lag omsätter drygt 100 miljoner USD/säsong.

Avslutningsvis, en NHL-spelare kan möjligen ha synpunkter på många och långa resor. Men aldrig på dess genomförande. Det är VIP så det brakar om det.

Gunnar Svensson

Gunnar Svensson tränade flera hockeylag innan han blev agent föer 13 år sedan och i dag har han över 100 klienter/spelare. Gunnar ska bevaka hockey både här hemma i Sverige och utomlands. Inte minst ska han följa de kommersiella delarna av NHL.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.